Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Fördeleb är ju att de känns som att de kam va ett bra schema om man inte vill tappa så mycket styrka under deff som jag har lätt för. Men förstår helt hur du tänke!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

någon som har något bra recept på morgon smoothies /drinkar man kan göra för att gå upp i vikt ? har svårt att få i mig fast föda på morgonen men vill ändå få i mig något :)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

drd håkan skrev:någon som har något bra recept på morgon smoothies /drinkar man kan göra för att gå upp i vikt ? har svårt att få i mig fast föda på morgonen men vill ändå få i mig något :)
gainers. finns en uppsjö av den skiten!
bibapeolola
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

Axel skrev:
drd håkan skrev:någon som har något bra recept på morgon smoothies /drinkar man kan göra för att gå upp i vikt ? har svårt att få i mig fast föda på morgonen men vill ändå få i mig något :)
gainers. finns en uppsjö av den skiten!
Dricker gainer för tillfället men tar det oftast efter träningen :) tänkte om man kunde göra en egen tills morgorna :)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

drd håkan skrev:
Axel skrev:
drd håkan skrev:någon som har något bra recept på morgon smoothies /drinkar man kan göra för att gå upp i vikt ? har svårt att få i mig fast föda på morgonen men vill ändå få i mig något :)
gainers. finns en uppsjö av den skiten!
Dricker gainer för tillfället men tar det oftast efter träningen :) tänkte om man kunde göra en egen tills morgorna :)
500gram kvarg, några dl mjölk, fryst frukt. Nyttigare och enklare blir det inte.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Häv i havregryn med isåfall.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

Tack för tipsen ska testas i veckan :)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

drd håkan skrev:någon som har något bra recept på morgon smoothies /drinkar man kan göra för att gå upp i vikt ? har svårt att få i mig fast föda på morgonen men vill ändå få i mig något :)
1,2dl havregryn
~4dl mjölk
1 banan
2 skopor proteinpulver



fokusera hellre på proteinintaget än kaloriintaget, försök satsa på 3g protein per kroppskilo, väger du t.ex 60kg ska du ha i dig 180g protein

mjölk är en bra proteinkälla så börja drick mjölk till alla måltider och även mellandom

äggröra på ~4 ägg är ett perfekt och enkelt mellanmål/frukostmål, brukar ha färdiga kycklinglår i kylskåpet som jag äter med äggröran innan träning och ibland efter, blir inte lika torrt och tråkigt då och det smakar bra!


lägg hellre pengarna på proteinpulver istället för gainer, och satsa på ett välkänt märke, t.ex Optimum Nutrition's 100% gold whey, bra smak med vatten och lättblandat, ett av dom bästa proteinpulvrena i världen just nu.
Att gå på t.ex gymgrossistens egna Star Nutrition eller liknande bodyscience just för att dom är billiga är nästan som att kasta pengarna i sjön, smakar pekka och är ba klumpigt
Du får ju vad du betalar för..

vill du gå all in kan du köra casein protein innan sängdags också

lite av de jag har att dela med mig av..
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Säger bara en grej, kvarg. Det är vad man ska äta för att bli stark 8)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Har funderat på att gå ner till 3 dagars styrketräning i veckan pga att jag är sugen på att simma vansbrosimmet och vill simma 1 gång i veckan (för konditionens skull med).
Vill bli mer rippad men inte tappa styrka..

så funderar på hur jag ska lägga upp det? Stronglift? En länk med lite scheman.

http://fitnesskolan.se/5-fardiga-tranin ... -upplagan/


Är även sugen på hur jag ska äta? 190cm 105kg.
Någon som kan ge lite riktlinjer? :)

Äter frukost innan jobbet
frukost på jobbet
lunch på jobbet
mat efter gymmet
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Har funderat på att gå ner till 3 dagars styrketräning i veckan pga att jag är sugen på att simma vansbrosimmet och vill simma 1 gång i veckan (för konditionens skull med).
Vill bli mer rippad men inte tappa styrka..

så funderar på hur jag ska lägga upp det? Stronglift? En länk med lite scheman.

http://fitnesskolan.se/5-fardiga-tranin ... -upplagan/


Är även sugen på hur jag ska äta? 190cm 105kg.
Någon som kan ge lite riktlinjer? :)

Äter frukost innan jobbet
frukost på jobbet
lunch på jobbet
mat efter gymmet
såhär ligger min dag:

Tränar spjut och styrketräning, Styrketräningen är tis-fre ALLTID före jobbet! :)


* Gymmar före jobbet (är ca 5-10 min mellan gymmet och jobbet)

* Tar med mig frukost till jobbet som intas där, Den består av proteindrink, 1-2 grova brödskivor, 200g kvarg med mussli och multivitamin.

* Banan som mellanmål

* På lunchen försöker jag laga middag eller så blir det kokta ägg med grovt bröd och alltid protein drink.

* Sedan blir det middag efter jobbet. Då blir det oftast något i köttväg, Gris, kyckling eller fisk. Pizza eller friterat brukar gå helt bort! Utan det är hemlagad middag som gäller!

* Promenad på ca 30min med hunden.

* Kvällsmat där jag försöker få i mig långsamma proteiner och kolhydrater inför natten.

Har man problem med tex att man äter för mycket glass, godis, dricker för mycket cola osv kan man försöka dra ner på allt sådant och ha 1 fusk dag i veckan tex Lördag!

Jag stirrar mig inte blind på kolhydrater utan försöker få i mig 2-3g/kg protein istället. Detta har fungerat ganska bra. Vill man gå ner kan man ju ta bort tex musslin i kvargen och sen lägga in lite cardio pass :) Detta är säkert långt ifrån optimalt men har fungerat riktigt bra för mig! Gått upp i vikt och ökat riktigt bra i alla vikter också utan att bli tjockare! :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

vill bara ge mig själv en liten eloge då jag på 4 veckor har ökat i kneeling bent over row från en 17,5kg- till en 25kg's hantel utan att tappa reps, sets eller form!

stort framsteg för mig! :D
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Tackar euroman! Bor ju i dagsläget hemma och misstänker att det blir mycket enklare med mat/träningstider om man bor på annat håll! :)

Vad är de för övning proscopezz? Varför ska de alltid användas engelska namn på övningar. ..?
Årets Styrelsemedlem 2013
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

DEA!! skrev:Tackar euroman! Bor ju i dagsläget hemma och misstänker att det blir mycket enklare med mat/träningstider om man bor på annat håll! :)

Vad är de för övning proscopezz? Varför ska de alltid användas engelska namn på övningar. ..?
Ganska säker på att det är hantelrodd
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

träning i fullgång igen :)

kört mutant rehab nu istället för whey 100 som innan, älskar skiten! skit bra, tar casein till natt/fruksot för få upp mitt protein intag

men stort + till mutant rehab rekommenderas starkt! :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

david96 skrev:träning i fullgång igen :)

kört mutant rehab nu istället för whey 100 som innan, älskar skiten! skit bra, tar casein till natt/fruksot för få upp mitt protein intag

men stort + till mutant rehab rekommenderas starkt! :)
bulk på G? :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

DEA!! skrev:Tackar euroman! Bor ju i dagsläget hemma och misstänker att det blir mycket enklare med mat/träningstider om man bor på annat håll! :)

Vad är de för övning proscopezz? Varför ska de alltid användas engelska namn på övningar. ..?
som strutsen sa; Hantelrodd :lol: va osäker på det svenska namnet :oops:
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

david96 skrev:träning i fullgång igen :)

kört mutant rehab nu istället för whey 100 som innan, älskar skiten! skit bra, tar casein till natt/fruksot för få upp mitt protein intag

men stort + till mutant rehab rekommenderas starkt! :)
vad är det mutant rehab är bra för?
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

wannabefjortis skrev:
david96 skrev:träning i fullgång igen :)

kört mutant rehab nu istället för whey 100 som innan, älskar skiten! skit bra, tar casein till natt/fruksot för få upp mitt protein intag

men stort + till mutant rehab rekommenderas starkt! :)
vad är det mutant rehab är bra för?
återhämtning, massa kolhydrater o protein, finns dock bättre märken än mutant
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Gainer typ? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

DEA!! skrev:Gainer typ? :)
nja inte riktigt, gainers är laddade med (oftast) tomma kalorier, en del proteiner och lite kolhydrater

en sånhär produkt fokuserar mest på en typ av kolhydrater som man ska få i sig direkt efter träningen, om det är broscience och massa påhitt eller om det faktiskt funkar vet jag inte då jag inte prövat en sån produkt än

men satt o kollade på det förut och det som verkar "bäst" och populärast på marknaden (i USA iallafall) just nu är denna



http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artik ... ter-1200-g
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Gainer typ? :)
Här är innehållsfötekningen på "mutant rehab"

Näringsvärde Per 100 g
Energi 1412 kJ, 338 kcal
Fett 1 g
varav mättat 0 g
Kolhydrater 60 g
varav sockerarter 0 g
Protein 23 g
Salt 0,3 g

Ser ju ut om en gainer fast annat namn :P

Länk till den:
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artik ... ruit-punch
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

skulle vilja ha lite hjälp nu
är insatt i det mesta men inte så mycket i kreatin

någon som vet något bra kreatin?
har prövat både "CREAKONG" från Mutant och vanligt Monohydrat från Star Nutrition (skitmärke) :roll:

har inte direkt "märkt av" att kroppen har svarat på något av det? avslutade nyss CREAKONG kuren, kan det va det som hjälpte mig öka från 17,5 till 25kg i hantelrodd? Är osäker på detta då jag samtidigt ökade mitt protein-intag kraftigt

hursomhelst, vad kör ni för kreatinkurer och finns det något ni har att rekommendera?

har spanat i German Creatine från Athletic Xtreme ett tag nu och det verkar lovande..
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jag kör kreatine monohydrate från star nutrition, skulle vilja testa creatine / pro creatine från svensktkosttillskott.

En skopa på morgonen och en precis innan träning. :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

DEA!! skrev:Jag kör kreatine monohydrate från star nutrition, skulle vilja testa creatine / pro creatine från svensktkosttillskott.

En skopa på morgonen och en precis innan träning. :)
hmm jaa.. är det något jag lärt mig nu så är det att undvika hemsidors billiga "egna märken" såsom star nutrition, body science osv, oavsett om det gäller kreatin, gainers, protein eller annat..

har pro creatine Creapure stämpeln? dvs att det är testat för renlighet och det finns inga farliga onödiga ämnen i det?
Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

Inlägg av KC »

Finns säkert tusentals sånnahär frågor i den här tråden men yolo känner jag, right?

I alla fall, har ni nåt tips på muskelbyggande pulver som blandas med vatten?
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

KC skrev:Finns säkert tusentals sånnahär frågor i den här tråden men yolo känner jag, right?

I alla fall, har ni nåt tips på muskelbyggande pulver som blandas med vatten?
vassleprotein :roll:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

xXxProScOpezzxXx skrev:
DEA!! skrev:Jag kör kreatine monohydrate från star nutrition, skulle vilja testa creatine / pro creatine från svensktkosttillskott.

En skopa på morgonen och en precis innan träning. :)
hmm jaa.. är det något jag lärt mig nu så är det att undvika hemsidors billiga "egna märken" såsom star nutrition, body science osv, oavsett om det gäller kreatin, gainers, protein eller annat..

har pro creatine Creapure stämpeln? dvs att det är testat för renlighet och det finns inga farliga onödiga ämnen i det?
det där första är ju något du känner. Finns ju en anledning till att whey 80, whey 100%, whey fx säljs mest.

det kan jag inte svara på :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

DEA!! skrev:
xXxProScOpezzxXx skrev:
DEA!! skrev:Jag kör kreatine monohydrate från star nutrition, skulle vilja testa creatine / pro creatine från svensktkosttillskott.

En skopa på morgonen och en precis innan träning. :)
hmm jaa.. är det något jag lärt mig nu så är det att undvika hemsidors billiga "egna märken" såsom star nutrition, body science osv, oavsett om det gäller kreatin, gainers, protein eller annat..

har pro creatine Creapure stämpeln? dvs att det är testat för renlighet och det finns inga farliga onödiga ämnen i det?
det där första är ju något du känner. Finns ju en anledning till att whey 80, whey 100%, whey fx säljs mest.

det kan jag inte svara på :)
det säljer inte mest, det "boostas" på gymgrossistens hemsida eftersom det är deras egna märke, oavsett va du går in på för kategori så är star nutrition en "best seller" och har högsta betyg.. egentligen är det bara skit

om du kör/har kört whey80/whey100 och sedan byter till ON 100% gold whey t.ex så förstår du vad jag menar :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Smaken är betydligt bättre och priset högre. . :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

och kvalitén bättre, visst så är whey80/100 bra om man har lite tajt med stålar men har man pengar att spendera så tar man ju ett större märke utan tvekan, man får ju vad man betalar för såattsäga

skillnad på champagne för 150:- och champagne för 1500:- :lol:
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

xXxProScOpezzxXx skrev:och kvalitén bättre, visst så är whey80/100 bra om man har lite tajt med stålar men har man pengar att spendera så tar man ju ett större märke utan tvekan, man får ju vad man betalar för såattsäga

skillnad på champagne för 150:- och champagne för 1500:- :lol:
Skillnaden i näringsinnehåll i whey 100 och Gold standard är minimal.
Den stora skillnaden är att gold blandar sig bättre och smakar bättre.
Om du vill betala 110kr extra/kg är det upp till dig.
Men du märker inga skillnader mellan whey 80/100 och gold på den nivån du tränar. Förutom psykiska skillnader.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

MrAndersson skrev:
xXxProScOpezzxXx skrev:och kvalitén bättre, visst så är whey80/100 bra om man har lite tajt med stålar men har man pengar att spendera så tar man ju ett större märke utan tvekan, man får ju vad man betalar för såattsäga

skillnad på champagne för 150:- och champagne för 1500:- :lol:
Skillnaden i näringsinnehåll i whey 100 och Gold standard är minimal.
Den stora skillnaden är att gold blandar sig bättre och smakar bättre.
Om du vill betala 110kr extra/kg är det upp till dig.
Men du märker inga skillnader mellan whey 80/100 och gold på den nivån du tränar. Förutom psykiska skillnader.
whatever you say mr crewman!

"på den nivån du tränar" hahah du har ingen aning om hur jag tränar och på vilken nivå, så yttra dig inte om det :roll:

men jag står fast vid mitt, att man får det man betalar för :wink:
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

xXxProScOpezzxXx skrev:
whatever you say mr crewman!

"på den nivån du tränar" hahah du har ingen aning om hur jag tränar och på vilken nivå, så yttra dig inte om det :roll:

men jag står fast vid mitt, att man får det man betalar för :wink:
Jag antar att du endast tränar i välmående syfte samt att se bra ut.
Då finns det ingen anledning och betala 110kr extra/kilo för mer kolhydrater mer fett, mindre protein och mer kcal.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Har en fråga om er teknik i bänkpress. Jag har alltid kört så att jag lägger stången på bröstvårtorna (ungefär) sen har jag kollat Youtube och sett polare lägga stången längre ner. Detta medför ju att dom får en annan vinkel på armarna och triceps jobbar mer. Så jag testade det igår och det slet som bara den i mina axlar? Hur gör ni och har ni tips?
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar