Etanolkonvertera TSM Z2

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

etanol4life
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 augusti 2014, 13:24

Etanolkonvertera TSM Z2

Inlägg av etanol4life »

Tjena!
Tänkte etanolkonvertera min moppe men har lite frågor.
Vad jag förstått behöver man inte bry sig nånting om oljan eftersom det är en fyrtaktare. Men vad jag förstått ska etanol ha mer bränsle jämfört med bensinen vilket gör att man ska ha 30-40% större munstycke eller smalar nål beronde på vilken sorts förgasare man har. Så här långt har jag fattat men sen tar det stopp. Hur vet jag vilken förgasare jag har, behöver jag plocka ut hela förgasaren eller hur gör jag egentligen? Vad är det jag ska öppna/skruva ut/ta ut från förgasaren?

Som ni säkert hör är jag inte den vassaste på motorer men jag hoppas i alla fall jag kan få det här att funka med er hjälp! :D
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Re: Etanolkonvertera TSM Z2

Inlägg av TheFlyingFin »

etanol4life skrev:Tjena!
Tänkte etanolkonvertera min moppe men har lite frågor.
Vad jag förstått behöver man inte bry sig nånting om oljan eftersom det är en fyrtaktare. Men vad jag förstått ska etanol ha mer bränsle jämfört med bensinen vilket gör att man ska ha 30-40% större munstycke eller smalar nål beronde på vilken sorts förgasare man har. Så här långt har jag fattat men sen tar det stopp. Hur vet jag vilken förgasare jag har, behöver jag plocka ut hela förgasaren eller hur gör jag egentligen? Vad är det jag ska öppna/skruva ut/ta ut från förgasaren?

Som ni säkert hör är jag inte den vassaste på motorer men jag hoppas i alla fall jag kan få det här att funka med er hjälp! :D
Du kommer troligen behöva grövre bränsleslangar. Men detta kan gälla endast på 2 takt iochmed att edn vegetabiliska oljan man måste använda är såpass mycket fetare än vanlig syntetisk.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Tror inte att det finns att köpa såna förgasare, jag tror inte det går och etanol konvertera den heller. Du kan ju ringa och fråga tms ifall det skulle vara möjligt
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Vikke2 skrev:Tror inte att det finns att köpa såna förgasare, jag tror inte det går och etanol konvertera den heller. Du kan ju ringa och fråga tms ifall det skulle vara möjligt
Visst går det. En 2-t moppe är relativt lätt att etanolkonvertera, tyvärr vet jag inte hur komplicerat det är på en 4-takts moppe men visst går det!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Men vad skulle va fördelarna med det ?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Vikke2 skrev:Men vad skulle va fördelarna med det ?
'

Ökad effekt. Mindre utsläpp. Sen är det lite si o så om det blir billigare iom att förbrukningen går upp så det är inte säkert att det lägre priset kan kompensera. Eftersom etanol stiger i pris hela tiden så blir det dessutom mindre och mindre lönsamt hela tiden.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

man får inte mer effekt, men möjligheten att plocka ut mer effekt :)
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Etanolkonvertera TSM Z2

Inlägg av G-son »

etanol4life skrev:Men vad jag förstått ska etanol ha mer bränsle jämfört med bensinen vilket gör att man ska ha 30-40% större munstycke eller smalar nål beronde på vilken sorts förgasare man har.
"Alla" förgasare (bortsett från riktigt simpelt/gammalt skräp) har ett antal olika system för att bestämma bränslemängden motorn får. Vanligtvis ett munstycke och en justerskruv för att bestämma bränslemängd på tomgång och små gaspådrag, ett munstycke som reglerar på & strax under fullgas, och en nål som sköter området imellan dom två.

Huvudmunstycket (fullgas) måste bytas, nålen kan gå flytta upp extra långt med brickor under, men kan behöva slipas ner för att ge tillräckligt mycket soppa, justerskruven kan räcka men lågfartsmunstycket kan behöva bytas.

Och så har vi "extrafunktionerna" i förgasaren, choken fungerar kanske inte bra utan att modifieras för att ge mer soppa, och eftersom det är en fyrtaktare har den nog en accelerationspump som sprutar in en liten skvätt extrasoppa vid snabba gaspådrag, kan behövas lite pyssel där för att få bra gång...

Kort sagt: det kan behövas rätt mycket pyssel innan den fungerar riktigt bra. Jag är mycket väl medveten om att det rullar många fordon med betydligt mindre jobb lagt på etanolkonverteringen, och jag är ganska säker på att många av dom inte går riktigt bra men att ägarna står ut med det för att dom inte vill/kan göra nått åt det, eller tror att det ska vara så.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Mura skrev:man får inte mer effekt, men möjligheten att plocka ut mer effekt :)
blä blä blä.. nästan samma sak ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar