hjullager nypt fast axel

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

hjullager nypt fast axel

Inlägg av SNODDAS15 »

Hej!

Har en fråga ifall nån har vart ute för samma sak och kan ge mig lite idéer. Mitt hjullager har nypt ihop ordentligt och låst fast axeln i svingen på min Rieju Drac och jag kommer ingenstans. Har ni nån idé på hur man ska kunna räta ut det så man kan få loss grejerna?

Tack för svar :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Re: hjullager nypt fast axel

Inlägg av Revilz »

SNODDAS15 skrev:Hej!

Har en fråga ifall nån har vart ute för samma sak och kan ge mig lite idéer. Mitt hjullager har nypt ihop ordentligt och låst fast axeln i svingen på min Rieju Drac och jag kommer ingenstans. Har ni nån idé på hur man ska kunna räta ut det så man kan få loss grejerna?

Tack för svar :)
Borra ut?
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Re: hjullager nypt fast axel

Inlägg av SNODDAS15 »

Revilz skrev:
SNODDAS15 skrev:Hej!

Har en fråga ifall nån har vart ute för samma sak och kan ge mig lite idéer. Mitt hjullager har nypt ihop ordentligt och låst fast axeln i svingen på min Rieju Drac och jag kommer ingenstans. Har ni nån idé på hur man ska kunna räta ut det så man kan få loss grejerna?

Tack för svar :)
Borra ut?
utveckla gärna, vet inte ifall det kom fram men däcket sitter alltså kvar med alla distanser på, så kommer knappt åt någonting
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En hyfsat användbar metod är att kapa axeln mellan hjul och sving, bara för att få väck axeländarna så hjulet går få loss. När hjulet är ute kan amn enkelt knacka ut axelstumpen ihop med (minst) ena lagret och distanshylsan som sitter mellan lagren. Kan vara lite pyssel för att få loss hylsan från axelstumpen om den rostat fast, men det är i alla fall enklare att jobba med den när man har den ute.

Sedan är det "bara" att sätta ihop allt igen, med nya lager & axel givetvis.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Har lagret skurit ihop med axeln eller sitter det "bara" hårt som fan?

Är det skuret spelar det ingen roll, då är det bara att kapa sönder skiten.

Sitter det bara hårt så går det att få ut den på ett eller annat sätt, press till exempel
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Tog i för kung och fostervatten så släppte skiten :) dom som påstår att inget löses med våld bör skruva moppe ;)

Tråkigt nog slog jag sönder axeln elr snarare tryckt ihop den så nu blir det pyssel att få på muttern igen :)

Tack för att ni svarade!
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Skriv svar