G-son skrev:En havererad cross från 1985 betalar man inte 3500kr för. Man betalar ett par hundralappar för den, plockar åt sig de delar man tror man kan ha nytta av, och stoppar resten i närmaste container.
Det är svårt att hitta reservdelar till så gamla crossar, man får utgå från att ALLT är på gränsen till utslitet eftersom ingen tagit hand om den seriöst de senaste 25 åren, och för att få den i vettigt bruksskick kommer man få plöja ner så mycket pengar att man hade kunnat köpa något mycket nyare i fungerande skick istället. Som dessutom är mycket bättre att köra, eftersom tillverkarna hunnit utveckla den mer.
Det du säger kan mycket väl stämma, men man ska inte ta det för givet. Håller med dig om att 3500kr är alldeles för mycket dock.
Jag skulle köpa en gammal Suzuki RM80 som reservdelshoj till en likadan jag har, fanns ingen bild i annonsen men då den var så pass billig (1500kr) så hade jag redan bestämt mig att jag skulle ha den. När jag kom fram så såg jag att den var mycket bättre än den jag redan hade! (Som jag också gett 1500kr för) Säljaren sa att det var något problem med cylindern och att den inte gick starta. Tog hem den och 30 min senare så var felet lokaliserat, toppen var krokig och toppackningen var helt körd. Toppen hade dessutom fått ett rejält hål i sig av någon anledning. Men med endast en svets så var hålet fixat, 1 timmas slipande av toppen och 80kr för en ny packning så anser jag det som ett enkelt fel. I slutänden så vart båda crossarna uppfixade och de går än idag - 1 år senare.
(Total bekostnad att fixa båda crossarna: Ca 300kr)
Att crossar är missbehandlade efter så många år är något man måste räkna med, cross nr.1 hade nått pulver varit framme och svetsat fast kicken och växelspaken. Men ibland har man tur. I ditt fall så begär säljaren rätt mycket, den kanske är fin i övrigt? Hur som helst så är den inte värd 3500kr...