svetsa i motorblocket?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

svetsa i motorblocket?

Inlägg av PalzaR »

hej ska kanske köpa en neos som har en bit från motorblocket som har lossnat och på den biten sitter fästet för dämparen och undrar om de går att svetsa tillbaka den biten eller om de bara är att köpa ett nytt block? tacksam för svar:)
Bild
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Det går att svetsa men jag personligen skulle inte köra på det haha.. känns osäkert, tänk om det helt plötsligt går av haha^^

Annars har jag ett block till salu för billig peng :D
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Skulle vara livrädd om jag körde med svetsat stötdämparfäste, var ju nån snubbe som stötdämparen gick av för pga höjningssats och mopeden brann upp :roll:
milkisgood4u
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 juli 2014, 16:41

Inlägg av milkisgood4u »

vad jag vet så kan man inte svetsa i blocket då blocket är gjort av gjutjärn tror jag eller nåt material som inte går svetsa på iaf.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

milkisgood4u skrev:vad jag vet så kan man inte svetsa i blocket då blocket är gjort av gjutjärn tror jag eller nåt material som inte går svetsa på iaf.
Det går att svetsa, men tror inte det är ett rent material (aluminium?) och blir därmed svårt att arbeta men och för att få ett bra resultat lär det krävas en duktig svetsare.
Inte 100% säker dock, men är säker på att det krävs en bra svetsare som vet mycket!
Dt50r-08
Elmoped
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 januari 2013, 17:53

Inlägg av Dt50r-08 »

Tror blocket är av aluminium och då måste det tig svetsas och ja det kommer hålla om det svetsas riktigt, inga problem
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Motorblocket är utav aluminium. Och det kräver en aluminiumsvets och en person som kan svetsa alu.
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

Rexxy skrev:Motorblocket är utav aluminium. Och det kräver en aluminiumsvets och en person som kan svetsa alu.
okej så om jag lämnar de till en som kan svetsa de så tror ni de kommer hålla?
Bild
Användarens profilbild
Tobbe12359
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 juni 2012, 16:47
Ort: Linköping

Inlägg av Tobbe12359 »

Självklart håller det om det svetsas rätt. Annars..nej. Överlåt det till en kunnig ALU TIG svetsare.
Skriv svar