Hårdare kopplingfj.. och lättar vikter?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Hårdare kopplingfj.. och lättar vikter?

Inlägg av HaZ »

Tjenare.

Skulle behöva ha bättre axx. Nu har jag dedär "mellandraget" Att först går den framåt, sen kommer axxet.
Så lixom, du kör framåt i 1-1,5 sek sen kommer de goa axxet. Skulle vilja ha det direkt när jag gasar från stillastående.

Har nu 4,9 vikter som jag fick med till mitt variator kit, fick även med 3,6g vikter. Ska jag prova dom?
Har även ett par väldigt lösa kopplingsfjädrar jag också fick med, typ mörk grå/silvriga. Sett att många kör med vita, ska man prova det?

Setup:
polini 70cc sport
Polini hi-speed variator
polini luftfilter
21mm förgasare
ZX rör
Hebo koppling
Någon röd tryckfjäder av okänd hårdhet.

Tack på förhand.
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Hårdare kopplingsfjädrar
Lättare vikter

Edit: bara för att du sett folk köra med vita så mäste det inte funka bra för just din setup? Mycket pillande med vikter å fjädrar men de är de värt när draget kommer direkt känns som en helt annan moped iaf för mig :D
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Nojjan skrev:Hårdare kopplingsfjädrar
Lättare vikter

Edit: bara för att du sett folk köra med vita så mäste det inte funka bra för just din setup? Mycket pillande med vikter å fjädrar men de är de värt när draget kommer direkt känns som en helt annan moped iaf för mig :D
S¨jag borde dra i 3,6g o prova? Ska beställa hem lite fjädrar.
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

HaZ skrev:
Nojjan skrev:Hårdare kopplingsfjädrar
Lättare vikter

Edit: bara för att du sett folk köra med vita så mäste det inte funka bra för just din setup? Mycket pillande med vikter å fjädrar men de är de värt när draget kommer direkt känns som en helt annan moped iaf för mig :D
S¨jag borde dra i 3,6g o prova? Ska beställa hem lite fjädrar.
Värt att testa, skulle rekommendera dig att köpa lite fjädrar och några sets vikter om den inte går bra med dina kopplingsfjädrar och 3,6g
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
-Sid
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 juli 2014, 00:50

Inlägg av -Sid »

Har du snabbgashandtag på moppen?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

-Sid skrev:Har du snabbgashandtag på moppen?
Är det relevant på något sätt?

Edit; Jag tror att ditt fel sitter i förgasarinställningarna och inte i variatormatiken.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Hampu skrev:
-Sid skrev:Har du snabbgashandtag på moppen?
Är det relevant på något sätt?

Edit; Jag tror att ditt fel sitter i förgasarinställningarna och inte i variatormatiken.
Jo, om man har snabbgas borde man ställa in förgasaren bra också, för att få så bra svar på gasen som möjligt, de e ju till för att man ska komma upp i höga varv så fort som möjligt, men de e onödigt om man inte har bra gasrespons :)
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Hampu skrev:
-Sid skrev:Har du snabbgashandtag på moppen?
Är det relevant på något sätt?

Edit; Jag tror att ditt fel sitter i förgasarinställningarna och inte i variatormatiken.
Den varken bööar eller blöddrar eller är ojämn på höga varv.
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

HaZ skrev:
Hampu skrev:
-Sid skrev:Har du snabbgashandtag på moppen?
Är det relevant på något sätt?

Edit; Jag tror att ditt fel sitter i förgasarinställningarna och inte i variatormatiken.
Den varken bööar eller blöddrar eller är ojämn på höga varv.
Jag förstår det! Hade precis samma problem tidigare med min slider när jag fått på effektröret och ville börja stunta ;)
Skruva ut tomgångsskruven tills mopeden dör, sedan tejpar du fast gashandtaget med så lite gas som möjligt, starta mopeden.
Nu ska du skruva på luftskruven tills den varvar så mycket som möjligt!
Sedan tar du bort tejpen och låter motorn stå på tomgång.
Nu skruvar du in tomgångsskruven tills den går på ett lagomt varvtal!
Nu kommer förmodligen mopeden gå skitbra och accelerera MYCKET bättre än innan! :)
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Lånar tråden lite här. Har precis samma problem på min neos, när den är kall så går den som ett skott och axxar asbra men så fort den blir varm så beter den sig som du beskriver. Hade urpluggat innan och bytte till ZX-r och efter det har den börjat bete sig så. För med urpluggat så drog den iväg riktigt bra, och om den var kall eller varm spelade ingen roll. Har hört att det kan vara för stort munstycke men då borde den ju betet sig likadant med urpluggat?

Kanske lite luddigt skrivet men hoppas ni förstår :oops: :)

Setup

ZX-r rör
Dragen v-ring
Lättare vikter
Gula kopplingsfjädrar
Rosa tryckfjäder

Tacksam för svar! :D
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Ska försöka hjälpa er båda:

Vi börjar då med Haz:
Vad jag har fattat det så kommer inte accelerationen direkt utan du måste köra nån sekund sen kommer det?
Då är det hårdare kopplingsfjädrar som gäller,
Om du känner att den går bra med dina nuvarande vikter ska du oftast inte behöva röra dem,
DU kan även sätta i något tyngre vikter dvs vikterna som kan passa til dina nuvarande fjädrar men då är det ju så att den går lite tyngre och du uppnår inte samma toppfart
Om du känner att förgasaren är bra så behöver du inte röra den,
Gå utifrån stiftets färg samtidigt hur du känner att den går bra,

Och så har vi Rasges:
Så jag har fattat det så accelererar den bra när den är kall och när den är varm så är accelerationen inte lika bra, precis som Haz's problem?
Samma sak för dig - hårdare kopplingsfjädrar så ska du nog få acc hela tiden!
Ungefär samma svar som jag skrev till Haz.

En sak är bra att nämna och komma ihåg!: Kopplingsfjädrarna är den som påverkar starten!
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Hampu skrev:
HaZ skrev:
Hampu skrev:Är det relevant på något sätt?

Edit; Jag tror att ditt fel sitter i förgasarinställningarna och inte i variatormatiken.
Den varken bööar eller blöddrar eller är ojämn på höga varv.
Jag förstår det! Hade precis samma problem tidigare med min slider när jag fått på effektröret och ville börja stunta ;)
Skruva ut tomgångsskruven tills mopeden dör, sedan tejpar du fast gashandtaget med så lite gas som möjligt, starta mopeden.
Nu ska du skruva på luftskruven tills den varvar så mycket som möjligt!
Sedan tar du bort tejpen och låter motorn stå på tomgång.
Nu skruvar du in tomgångsskruven tills den går på ett lagomt varvtal!
Nu kommer förmodligen mopeden gå skitbra och accelerera MYCKET bättre än innan! :)
Detta skall provas! Tack för tipset.
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

[quote="Arkstar"]Ska försöka hjälpa er båda:

Vi börjar då med Haz:
Vad jag har fattat det så kommer inte accelerationen direkt utan du måste köra nån sekund sen kommer det?
Då är det hårdare kopplingsfjädrar som gäller,
Om du känner att den går bra med dina nuvarande vikter ska du oftast inte behöva röra dem,
DU kan även sätta i något tyngre vikter dvs vikterna som kan passa til dina nuvarande fjädrar men då är det ju så att den går lite tyngre och du uppnår inte samma toppfart
Om du känner att förgasaren är bra så behöver du inte röra den,
Gå utifrån stiftets färg samtidigt hur du känner att den går bra,

Och så har vi Rasges:

Så jag har fattat det så accelererar den bra när den är kall och när den är varm så är accelerationen inte lika bra, precis som Haz's problem?
Samma sak för dig - hårdare kopplingsfjädrar så ska du nog få acc hela tiden!
Ungefär samma svar som jag skrev till Haz.

En sak är bra att nämna och komma ihåg!: Kopplingsfjädrarna är den som påverkar starten![/quote]

Men jag har bytt till hårdare (gula). Och den går mkt bättre jämfört med innan. Förutom när den blir varm såklart. Kan det inte va tryckfjädern då? Remmen slirar ju?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Rasges skrev:
Arkstar skrev:Ska försöka hjälpa er båda:

Vi börjar då med Haz:
Vad jag har fattat det så kommer inte accelerationen direkt utan du måste köra nån sekund sen kommer det?
Då är det hårdare kopplingsfjädrar som gäller,
Om du känner att den går bra med dina nuvarande vikter ska du oftast inte behöva röra dem,
DU kan även sätta i något tyngre vikter dvs vikterna som kan passa til dina nuvarande fjädrar men då är det ju så att den går lite tyngre och du uppnår inte samma toppfart
Om du känner att förgasaren är bra så behöver du inte röra den,
Gå utifrån stiftets färg samtidigt hur du känner att den går bra,

Och så har vi Rasges:

Så jag har fattat det så accelererar den bra när den är kall och när den är varm så är accelerationen inte lika bra, precis som Haz's problem?
Samma sak för dig - hårdare kopplingsfjädrar så ska du nog få acc hela tiden!
Ungefär samma svar som jag skrev till Haz.

En sak är bra att nämna och komma ihåg!: Kopplingsfjädrarna är den som påverkar starten!
Men jag har bytt till hårdare (gula). Och den går mkt bättre jämfört med innan. Förutom när den blir varm såklart. Kan det inte va tryckfjädern då? Remmen slirar ju?
För fet inställd förgasare?
Isåfall går den bra när den är kall och när den är varm går det dåligt, ser ingen anledning till att fjädrarna skulle ha något med det att göra :S
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Hampu skrev:
Rasges skrev:
Arkstar skrev:Ska försöka hjälpa er båda:

Vi börjar då med Haz:
Vad jag har fattat det så kommer inte accelerationen direkt utan du måste köra nån sekund sen kommer det?
Då är det hårdare kopplingsfjädrar som gäller,
Om du känner att den går bra med dina nuvarande vikter ska du oftast inte behöva röra dem,
DU kan även sätta i något tyngre vikter dvs vikterna som kan passa til dina nuvarande fjädrar men då är det ju så att den går lite tyngre och du uppnår inte samma toppfart
Om du känner att förgasaren är bra så behöver du inte röra den,
Gå utifrån stiftets färg samtidigt hur du känner att den går bra,

Och så har vi Rasges:

Så jag har fattat det så accelererar den bra när den är kall och när den är varm så är accelerationen inte lika bra, precis som Haz's problem?
Samma sak för dig - hårdare kopplingsfjädrar så ska du nog få acc hela tiden!
Ungefär samma svar som jag skrev till Haz.

En sak är bra att nämna och komma ihåg!: Kopplingsfjädrarna är den som påverkar starten!
Men jag har bytt till hårdare (gula). Och den går mkt bättre jämfört med innan. Förutom när den blir varm såklart. Kan det inte va tryckfjädern då? Remmen slirar ju?
För fet inställd förgasare?
Isåfall går den bra när den är kall och när den är varm går det dåligt, ser ingen anledning till att fjädrarna skulle ha något med det att göra :S
Körde urpluggat innan som sagt, gick asbra oavsett om den var varm eller inte. Jag bytte till ett effektrör så det borde ju dra mer soppa än ett urpluggat org rör? Med tanke på att det är mycket bättre drag? Kanske ska prova det men tvivlar på de :)
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Provade på de med tomgångs och luftskruven. Märkte ingen skillnad på varven när jag rörde luftskruven. Låter de normalt för en förgasare?

Behöver mer tips! Orkar inte att den går så konstigt som den gör!!!
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Kan komma med video hur den går om så önskas!!
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

HaZ skrev:Kan komma med video hur den går om så önskas!!
Gör de
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

Rasges skrev:Lånar tråden lite här. Har precis samma problem på min neos, när den är kall så går den som ett skott och axxar asbra men så fort den blir varm så beter den sig som du beskriver. Hade urpluggat innan och bytte till ZX-r och efter det har den börjat bete sig så. För med urpluggat så drog den iväg riktigt bra, och om den var kall eller varm spelade ingen roll. Har hört att det kan vara för stort munstycke men då borde den ju betet sig likadant med urpluggat?

Kanske lite luddigt skrivet men hoppas ni förstår :oops: :)

Setup

ZX-r rör
Dragen v-ring
Lättare vikter
Gula kopplingsfjädrar
Rosa tryckfjäder

Tacksam för svar! :D
En moped behöver mer bensin när den är kall, alltså lär din moped ha för stort munstycke.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Pasha skrev:
Rasges skrev:Lånar tråden lite här. Har precis samma problem på min neos, när den är kall så går den som ett skott och axxar asbra men så fort den blir varm så beter den sig som du beskriver. Hade urpluggat innan och bytte till ZX-r och efter det har den börjat bete sig så. För med urpluggat så drog den iväg riktigt bra, och om den var kall eller varm spelade ingen roll. Har hört att det kan vara för stort munstycke men då borde den ju betet sig likadant med urpluggat?

Kanske lite luddigt skrivet men hoppas ni förstår :oops: :)

Setup

ZX-r rör
Dragen v-ring
Lättare vikter
Gula kopplingsfjädrar
Rosa tryckfjäder

Tacksam för svar! :D
En moped behöver mer bensin när den är kall, alltså lär din moped ha för stort munstycke.
Redan skrivit att den får för fet blandning förmodligen ;)
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Mycket nya pojkar kul å se :) kan förklara lite snabbt att går den bra kall men inte varm ska du först och främst gå ner 2-3 storlekar i munstycke, och du som snacka nåt om tejp på gashandtaget dedär lät jätte komplicerat har han en tomgång ska han inte pilla på tomgångsskruven mer än om den är hög/låg/ojämn och han sa att den går rent så luftskruven kan han också låta bli, verkar som att alla säger hårdare fjädrar, jag hade litat på arkstar när de gäller scootrar även om du redan bytt fjädrar, byt igen. Kom ihåg ställ altid in en moped när den är varm gäller allt innanför variatorkåpan också
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Rangad skrev:Mycket nya pojkar kul å se :) kan förklara lite snabbt att går den bra kall men inte varm ska du först och främst gå ner 2-3 storlekar i munstycke, och du som snacka nåt om tejp på gashandtaget dedär lät jätte komplicerat har han en tomgång ska han inte pilla på tomgångsskruven mer än om den är hög/låg/ojämn och han sa att den går rent så luftskruven kan han också låta bli, verkar som att alla säger hårdare fjädrar, jag hade litat på arkstar när de gäller scootrar även om du redan bytt fjädrar, byt igen. Kom ihåg ställ altid in en moped när den är varm gäller allt innanför variatorkåpan också
Haha nej ny är jag inte, har dock inte meckat mycket pulka. Får väll prova det med munstycket först. Såg att gummit på kopplingsbackarna va utslitna, nästan helt borta. Kan det bidra till att den går dåligt? Dom greppar ju klockan trots allt. Kanske en ny koppling som gäller, inte hårdare fjädrar?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Rangad skrev:Mycket nya pojkar kul å se :) kan förklara lite snabbt att går den bra kall men inte varm ska du först och främst gå ner 2-3 storlekar i munstycke, och du som snacka nåt om tejp på gashandtaget dedär lät jätte komplicerat har han en tomgång ska han inte pilla på tomgångsskruven mer än om den är hög/låg/ojämn och han sa att den går rent så luftskruven kan han också låta bli, verkar som att alla säger hårdare fjädrar, jag hade litat på arkstar när de gäller scootrar även om du redan bytt fjädrar, byt igen. Kom ihåg ställ altid in en moped när den är varm gäller allt innanför variatorkåpan också
Att ställa in luftskruven med hjälp av tejp på handtaget är inte avancerat, du har exakt lika mycket gas hela tiden vilket gör det väldigt lätt att ställa in luftskruven :)
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Min funkar fint nu.
Är inte heller så speciellt ny inom mopeder. Mekat med både crossar och crossmopeder.
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Skriv svar