Hur vet jag ifall jag har en strypt CDI?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Hur vet jag ifall jag har en strypt CDI?

Inlägg av stevewonder »

Hejsan!

Jag har en Gilera SMT05 med urpluggat rör och 13/53 drevning, jag får enkelt upp den i 70 med bra axx, men jag kan även få upp den i 75 på raksträcka och 80 i nerförsbacke, men när den kommer upp i 75/80 börjar den skaka, jag vet inte ifall det är motorn som normalt skakar eller ifall det är min CDI som håller på?

Jag kommer snart beställa Metrakit Thrower och undrar ifall jag kommer kunna få ut mer effekt från moppen utan att den skakar sönder?
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Stå på neutral och varva upp han, går han över 10000 så är den inte strypt, sen tror jag inte nån moppe var strypt 2005 kom nog 2006, men kan ha fel
stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Inlägg av stevewonder »

Rangad skrev:Stå på neutral och varva upp han, går han över 10000 så är den inte strypt, sen tror jag inte nån moppe var strypt 2005 kom nog 2006, men kan ha fel
Hur vet jag när jag kommer upp till 10000rpm?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

stevewonder skrev:
Rangad skrev:Stå på neutral och varva upp han, går han över 10000 så är den inte strypt, sen tror jag inte nån moppe var strypt 2005 kom nog 2006, men kan ha fel
Hur vet jag när jag kommer upp till 10000rpm?
Du hör ;)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Varvräknare förslagsvis...
stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Inlägg av stevewonder »

GurkMarmelad skrev:Varvräknare förslagsvis...
Är inget jag har på moppen eller tillgång till.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

stevewonder skrev:
GurkMarmelad skrev:Varvräknare förslagsvis...
Är inget jag har på moppen eller tillgång till.
Ifall du har strypt CDI så borde du ha märkt det vid detta laget (i nedförsbackar brukar det ta i) men varva på neutralen lite så lär du ju höra :)
milkisgood4u
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 juli 2014, 16:41

Inlägg av milkisgood4u »

Hampu skrev:
stevewonder skrev:
GurkMarmelad skrev:Varvräknare förslagsvis...
Är inget jag har på moppen eller tillgång till.
Ifall du har strypt CDI så borde du ha märkt det vid detta laget (i nedförsbackar brukar det ta i) men varva på neutralen lite så lär du ju höra :)
En kompis till mig som jag hade problem med en cdi strypning som jag inte visste om för på neutral så varvade den sönder fast lite hackigt i början men körde man iväg så ströp den och "hackade" så jag trodde det var fel bestyckning eller nåt men ren slump på nätet hittade jag att det fanns cdi strypning som kunde uppfattas som "hackig"
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

milkisgood4u skrev:
Hampu skrev:
stevewonder skrev: Är inget jag har på moppen eller tillgång till.
Ifall du har strypt CDI så borde du ha märkt det vid detta laget (i nedförsbackar brukar det ta i) men varva på neutralen lite så lär du ju höra :)
En kompis till mig som jag hade problem med en cdi strypning som jag inte visste om för på neutral så varvade den sönder fast lite hackigt i början men körde man iväg så ströp den och "hackade" så jag trodde det var fel bestyckning eller nåt men ren slump på nätet hittade jag att det fanns cdi strypning som kunde uppfattas som "hackig"
Ja, den är hackig.
Skriv svar