Svetsa MIG Alu

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Svetsa MIG Alu

Inlägg av Rangad »

Tja ska svetsa MIG för första gången imorn (första gången jag svetsar öht)
Kommer svetsa diverse fästen på en hyper aerox. Har lite frågor :)
1. Måste man slipa bort färgen där man ska svetsa, så man får bra kontakt?
2. Vad bör man tänka på när man jobbar med just aluminium?
3. Är det totaltokigt att svetsa på en ram när tex bensintanken är full och förgasare och allt sitter på?
4. Vad ska man koppla ut elväg? Batteri sitter inte på men en Malossi Eprom tändning vad gör man därikring?
Användarens profilbild
Ockle96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 juni 2012, 13:28
Ort: Oslesunda

Inlägg av Ockle96 »

Fila på tills du lockar hit Farbror Blå!
Användarens profilbild
JohanK
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 9 juni 2014, 19:00

Inlägg av JohanK »

Är det första gången du svetsar ska du nog skippa att börja med just alu

Sätt i tråd för stål, byt gas och öva på att svetsa i stål först.

När du har känn på det testa i en provbit av alu,
att MIG.svetsa aluminium är knappast något precisionsredskap så se till att du har gott om material att jobba i.
Tekniker Mercedes Benz

Projekt - Puch Dakota 3000 76.a med tunad AM6
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Måste man slipa bort färgen... Ja givetvis, särskilt på aluminium, de är väldigt känsligt för föroreningar

Vad man ska tänka på... Aluminium leder värme väldigt bra och kräver således mycket uppvärmning. När det väl är varmt blir det lätt skitvarmt och allting smälter

Tokigt med tank etc? Ja va tror du själv...

Batteriet ska räcka att koppla ur


Men att bara ställa sig och köra alumig, det är inget man bara gör. Har du ens en riktig alumig? Normalt funkar det inte att bara stoppa i alutråd och köra
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Han som äger svetsen svetsade fast sin bakdämp i svingen, de funkade.. I ett tag :oops:
Men hur gör man annars om man vill ha ihop 2 aluminium saker, tror inte på att det är mycket svårare än stål, då det måste gå att svetsa det också annars skulle metallen inte användas såpass mycket i industrin...

Svetsar inte första gången för att de är kul utan för att det måste göras.

Men jag menar att loppa fästen för en kylare kan väll inte va raketforskning? Om jag vet att svetsen använts till smutsig oslipad aluminium innan? och då höll de 100kg i flera veckor

MAO ska jag inte svetsa flygplan, letar bara tips..
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Precis som för lackering är förarbetet A och O. Det är det de flesta hobbysvetsare (och aldeles för många proffs) gör bort sig på, förberedelserna måste få ta tid om resultatet ska ha en chans att bli bra. Och är man en nybörjare blir det knappast enklare om man fuskar redan med det...

Aluminiumsvetsning är mycket kinkigare än "vanligt" stål (bland annat för att det finns femtioelva olika aluminiumlegeringar, som bör svetsas med femtiotolv olika svetstrådar, vissa legeringar är inte svetsbara alls...). Eftersom du uppenbarligen har tillgång till en svets med allt som behövs för alusvetsning är det ju inte svårare än att du provar. Om det blir bra, jippie, om det inte blir det får du lösa det hela på annat vis...

Angående det elektriska på hojen: Om du oroar dig, ryck ur kontakten ur allt med elektronik, t.ex. CDIn. Urkoppling av batteriet gör inte mycket nytta, det är ju t.ex. inte ens hopkopplat med tändsystemet... Sätt jordklämman till svetsen så nära svetsstället som möjligt - ju längre strömmen går "i moppen", desto större potential till problem.
Det är inte ofta något går sönder, men det händer.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar