Högsta möjliga böter för att dra snuten med 30moppe?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

albinerikssonn
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 juni 2014, 17:53
Ort: Örebro

Högsta möjliga böter för att dra snuten med 30moppe?

Inlägg av albinerikssonn »

tja, om jag skulle ha en 30 moppe som var trimmad med 70cc och försökte smita från polisen men misslyckades, typ om dom prejar ner mig i diket eller jag kraschar själv, vad är högsta böter/straff jag skulle få?
läste i FAQ om lagen tråden och fick ihop det såhär:
Att inte lyda polismans anvisning i trafiken moped klass 2 1000kr
Olovlig körning(trim) 900-1200kr?
sen gissar jag på att det blir vårdslöshet i trafik och fortkörning som jag inte kan hitta hur mycket böter det blir. sen blir jag väl av med moppekortet och lämp uppskjuts till 6 månader om jag har förstått det rätt?

tack på förhand
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Om din moppe går 55 är det lika mycket böter som att din moppe går i 130.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
albinerikssonn
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 juni 2014, 17:53
Ort: Örebro

Inlägg av albinerikssonn »

Rainn skrev:Om din moppe går 55 är det lika mycket böter som att din moppe går i 130.
det vet jag redan, ville ha hjälp med att räkna på böterna
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Re: Högsta möjliga böter för att dra snuten med 30moppe?

Inlägg av emilnordman »

I Finland har vi så att man får ett visst antal dagsböter(6€ /dag) ,så kör man t.ex. 65km/h med moppen så brukar man få kring 17 dagsböter, dvs ~100€, och så bilskatten som oftast landar på 230€, ombesiktning 50€

Så kör man inte alltför jäkla fort kan det landa på 400€~3700kr.

Sen att försöka köra från snuten gör inte mycket, bara att säga att man försökte hitta en lämplig plats att stanna på :roll:

Antar att det är typ samma i Sverige
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Re: Högsta möjliga böter för att dra snuten med 30moppe?

Inlägg av TheFlyingFin »

emilnordman skrev:I Finland har vi så att man får ett visst antal dagsböter(6€ /dag) ,så kör man t.ex. 65km/h med moppen så brukar man få kring 17 dagsböter, dvs ~100€, och så bilskatten som oftast landar på 230€, ombesiktning 50€

Så kör man inte alltför jäkla fort kan det landa på 400€~3700kr.

Sen att försöka köra från snuten gör inte mycket, bara att säga att man försökte hitta en lämplig plats att stanna på :roll:

Antar att det är typ samma i Sverige
Bilskatten? Du menar kanske lätt MC skatten?

Och gällande böterna så stämmer det nog inte. Min kompis höll 70 på cykelväg då dom tog honom i radaren, och då dom pröva den så hade dom 80 ur den. Han fick 60€ böter plus ombesiktning, lätt MC skatt i en månad, och indraget kort i en månad. En annan kille här körde 85 på 50 väg (typ) i radarn och fick inga böter, bara ombess och lättmc skatt och indraget kort. Däremot försökte en kille köra i från, han hade bara trimrör och toppa knappt 100, men han fick 500€(tror jag) indraget kort i ett år, uppskjutet lättviktskort, lätt-mc skatt och såklart ombess =P

Så varierar från snut till snut. Men 67-3km/h får mopeden gå i polisens test för att man inte ska åka på ombess och lättvitksskatt. Däremot får man endast framföra moppen i 45, men under 60 bryr sig inga snutar alls =P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Re: Högsta möjliga böter för att dra snuten med 30moppe?

Inlägg av emilnordman »

TheFlyingFin skrev:Bilskatten? Du menar kanske lätt MC skatten?
Det trodde jag också, men enligt han på mopedskolan så var det bilskatt, men det låter ju inte direkt logiskt att betala bilskatt på en moppe :?
Skriv svar