cylinder skuren

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fjantztone99
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 maj 2014, 20:30
Ort: Alnö
Kontakt:

cylinder skuren

Inlägg av Fjantztone99 »

Har en skuren 70cc airsal hemma, går det att göra något för att cylinder ska fungera t.e.x borra upp fodra osv? isf länka foder osv ..
Senast redigerad av Fjantztone99 den 6 juli 2014, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Joel
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Ifall det är en aluminium går det inte men gjutjärn brukar väl gå (?)
Beror förmodligen på hur det ser ut i cylinderloppet också!

Edit; Byt rubrik, moderatorerna lär inte gilla denna!
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Det går att borra upp aluminium, dock måste du nikasilera om vilket kostar lika mycket som en ny cylinder. Borra upp gjutgärn fungerar fint! Observera att portarna kan bli fel och att det kan behövas göras om!
Självklart är det inget du gör hemma med en borrmaskin, det måste göras ordentligt!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Fjantztone99
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 maj 2014, 20:30
Ort: Alnö
Kontakt:

svarva

Inlägg av Fjantztone99 »

det är en omöjlighet att svarva upp det alltså
Joel
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Speedway skrev:Det går att borra upp aluminium, dock måste du nikasilera om vilket kostar lika mycket som en ny cylinder. Borra upp gjutgärn fungerar fint! Observera att portarna kan bli fel och att det kan behövas göras om!
Självklart är det inget du gör hemma med en borrmaskin, det måste göras ordentligt!
Fick man lära sig något nytt! Vad jag vill minnas så brukar väl folk säga att en nackdel med aluminiumcyllar är att man inte kan borra dom medans man kan borra gjutjärn, men helt klart litar jag på dig! :D
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Om lagret med nicasil är tillräckligt tjockt så kan man hena/hona genom att svarva bort pyttelite material så att repor och dylikt försvinner. Det hänger egentligen på hur stora repor eller skador cylinderloppet har.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

GurkMarmelad skrev:Om lagret med nicasil är tillräckligt tjockt så kan man hena/hona genom att svarva bort pyttelite material så att repor och dylikt försvinner. Det hänger egentligen på hur stora repor eller skador cylinderloppet har.
Nicasilet är någon hundradel tjockt, det svarvar man inte... !
Allt beror på skador i cylindern, lätta repor är fullt körbar. Repor rätt ner till nicasilet, kan vara rätt så illa.

Nicasil går att borra om - om man skickar iväg cylindern på omnicasilering. Men det brukar kosta mer än vad cylindern kostar ny. Inte värt, om man nu inte har flera timmars portningsjobb i cylindern som man vill bevara.

Gjutjärn går att borra om, om det finns material och ÖD kolvar att få tag i!
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Rexxy skrev:
GurkMarmelad skrev:Om lagret med nicasil är tillräckligt tjockt så kan man hena/hona genom att svarva bort pyttelite material så att repor och dylikt försvinner. Det hänger egentligen på hur stora repor eller skador cylinderloppet har.
Nicasilet är någon hundradel tjockt, det svarvar man inte... !
Allt beror på skador i cylindern, lätta repor är fullt körbar. Repor rätt ner till nicasilet, kan vara rätt så illa.

Nicasil går att borra om - om man skickar iväg cylindern på omnicasilering. Men det brukar kosta mer än vad cylindern kostar ny. Inte värt, om man nu inte har flera timmars portningsjobb i cylindern som man vill bevara.

Gjutjärn går att borra om, om det finns material och ÖD kolvar att få tag i!
Jag hade hört talas om att man kunde fixa en skada i nicasil. Om det inte går att svarva, finns det något man skulle kunna göra för att "slipa" bort repor eller dylikt?
Skriv svar