Växellådsras eller något annat som låst sig?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

DerbiSamuel
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 augusti 2012, 20:01
Ort: Hunnebostrand

Växellådsras eller något annat som låst sig?

Inlägg av DerbiSamuel »

Yes såhär är de, min Derbi Senda (2004) bytte jag cylinder på och den startade jätte fint och gick bra i ca 50 meter och jag tror jag bara körde på 2an eller 3an och bakdäcket låste sig någon meter och sen funkade den igen efter som jag hade lite fart så startade den utan att jag behövde kicka och så växlade jag ner och sen fortsätte jag att köra typ 10 meter och däcket låste sig igen och där tog de verkligen stopp.
Jag försökte kicka med kopplingen i men de satt fast så jag la i friläge och då va kicken riktigt trög så jag sprang bredvid moppen några meter och la i 2an så låste sig däcket igen. Jag rullade hem moppen i friläge och rev av cylindern och då hade kolv clipset gått av.
Ena delen hade ramlat ner i vevhuset och ena hängde med kolven upp så de va bara skit kvar av cylindern.
Jag testade med en cylider jag hade hemma men de är fortfarande fel när man lägger i växel, bakdäcket låser sig.

Kan de va växellådan eller något annat, eller är de någon som har haft samma problem? :) [/i]
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Växellådan hänger ju inte ihop direkt med vevhus/cylinder, så det är ganska osannolikt att något hänt i lådan. Förmodligen finns orsaken i vevhuset, i form av något skrot som ramlat ner i samband med att cylindern gav upp.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
DerbiSamuel
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 augusti 2012, 20:01
Ort: Hunnebostrand

Inlägg av DerbiSamuel »

Tänkte om dreven eller något i växellådan hade gått sönder, eftersom de gick att kicka när man inte hade i någon växel, och att bakdäcket är låst när växel är i.
Jag har klyvit motorn och där va den ena delen av kolv clipset men inget mer och de gjorde ingen skillnad
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

DerbiSamuel skrev:Tänkte om dreven eller något i växellådan hade gått sönder, eftersom de gick att kicka när man inte hade i någon växel, och att bakdäcket är låst när växel är i.
Jag har klyvit motorn och där va den ena delen av kolv clipset men inget mer och de gjorde ingen skillnad
Risken finns, men är typ 0,001%. Gissar på att en liten del av clipset gått in i ett lager. Det är såna småsaker man aldrig kan veta förrän man öppnat och kollat. Jag personligen skulle aldrig köra en motorn med risk för att smådelar ligger i vevhuset.

Öppna och kolla är min rekommendation.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Fjantztone99
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 maj 2014, 20:30
Ort: Alnö
Kontakt:

skuren

Inlägg av Fjantztone99 »

Skuren ? Låter mystiskt
Joel
DerbiSamuel
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 augusti 2012, 20:01
Ort: Hunnebostrand

Inlägg av DerbiSamuel »

Så nu va motorn klyvd och där va den lilla delen av kolvclipset så tog bort den och monterande ihopa halvorna igen och de är samma fel ändå för nu är de i alla fall inget som är i vevhuset som kan förstöra.
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Skriv svar