Klass 1 vs klass 2 trim

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Klass 1 eller klass 2?

Klass 1
5
45%
Klass 2
6
55%
 
Antal röster: 11

albinerikssonn
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 juni 2014, 17:53
Ort: Örebro

Klass 1 vs klass 2 trim

Inlägg av albinerikssonn »

Jo tjena, nu är det så att jag ska köpa en ny moppe snart och ska köra med 70cc och lite mer godsaker, men jag ska ha moppen att köra med varje dag och ibland inne i stan också, så jag vet inte vad som är bäst att ha, klass 1 eller klass 2? Det känns ju som att klass 2 vore bättre då man får plocka bort skylten på en klass 1 och då vill väl snuten stanna en direkt? Jag kommer inte stanna utan kommer dra dom men vill att det ska hända så lite som möjligt.

Kan inte riktigt lagarna för klass 2 heller, är det värre straff än på klass 1?

Kan också tillägga att jag väljer mellan Rieju drac klass 2 och beta rr klass 1, ska stunta.

Tack på förhand
Edit: med klass 2 menar jag 30moppe och inte 25.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Blir samma straff på båda. Olovlig körning, oreggat fordon o.s.v
Tar du bort skylten på en klass 1, är det omöjligt att se att det ÄR en klass 1.
albinerikssonn
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 juni 2014, 17:53
Ort: Örebro

Inlägg av albinerikssonn »

Rexxy skrev:Blir samma straff på båda. Olovlig körning, oreggat fordon o.s.v
Tar du bort skylten på en klass 1, är det omöjligt att se att det ÄR en klass 1.
men om jag kör på en större väg som inte 30moppar får köra på och snuten kommer bakom så kommer väl dom försöka stanna mig? Fast då kanske det är bättre att dra cykelbana med en eu utan skylt än stor väg med 30moppe?
skier
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 juli 2013, 20:43

Inlägg av skier »

albinerikssonn skrev:
Rexxy skrev:Blir samma straff på båda. Olovlig körning, oreggat fordon o.s.v
Tar du bort skylten på en klass 1, är det omöjligt att se att det ÄR en klass 1.
men om jag kör på en större väg som inte 30moppar får köra på och snuten kommer bakom så kommer väl dom försöka stanna mig? Fast då kanske det är bättre att dra cykelbana med en eu utan skylt än stor väg med 30moppe?
30 mopeder får väl köra på samma ställen som klass 1 eller?
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

30 moppar får köra på samma ställen som klass 1, och får dessutom köra på cykelvägar etc, vilket klass 1 inte får göra.

30 moppe är billigare, kör på det. Både körkort och moppe är billigare, trim kostar lika mycket för det är samma motorer. SAmma straff oberoende av vilken du väljer
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

albinerikssonn skrev:
Rexxy skrev:Blir samma straff på båda. Olovlig körning, oreggat fordon o.s.v
Tar du bort skylten på en klass 1, är det omöjligt att se att det ÄR en klass 1.
men om jag kör på en större väg som inte 30moppar får köra på och snuten kommer bakom så kommer väl dom försöka stanna mig? Fast då kanske det är bättre att dra cykelbana med en eu utan skylt än stor väg med 30moppe?
Kör du trimmat kör du i lagens mening en Lätt-mc. Och den ska vistas på vägen. Så det spelar ingen roll om du kör klass 1 eller 2! ;)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Sen behöver du inte besikta mopeden efter du blivit tagen av polisen med en 30moppe iallafall. Vet inte hur det är med klass 2 dock + ifall du ska plocka skylten så blir det ju 1500:- till.
albinerikssonn
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 juni 2014, 17:53
Ort: Örebro

Inlägg av albinerikssonn »

tack för all hjälp, blir en 30moppe då. är det värt att försäkra eller ska jag bara skita i det och köra utan?
LaxenPG
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 september 2013, 16:20

Inlägg av LaxenPG »

albinerikssonn skrev:tack för all hjälp, blir en 30moppe då. är det värt att försäkra eller ska jag bara skita i det och köra utan?
Har för mig att försäkringen inte håller om du kör trimmat.
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

Försäkringen gäller visst fast man har trimmat, iallafall skador på andra fordon och det kan vara skönt att ha om du råkar köra in i en bil.
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Trafikförsäkring gäller alltid.
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Nej, trimmar du så får du all skit personligen, möjligtvis att försäkringsbolaget ser lite mellan fingrarna men ingen försäkring fäller om du trimmar
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
albinerikssonn
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 juni 2014, 17:53
Ort: Örebro

Inlägg av albinerikssonn »

men det är samma sak som gäller om jag bara skulle ha ett trimrör som om jag har 70cc?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

albinerikssonn skrev:men det är samma sak som gäller om jag bara skulle ha ett trimrör som om jag har 70cc?
Samma straff oavsett trim. Omdrevad som värsta hyper-setupen.
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Ossian skrev:Nej, trimmar du så får du all skit personligen, möjligtvis att försäkringsbolaget ser lite mellan fingrarna men ingen försäkring fäller om du trimmar
Jo trafikförsäkring gäller även om du trimmar för att du ska kunna betala om du skadar någon/något, men du får inga pengar om du fuckar din hoj.
Skriv svar