Jag fyller 15 nu i September och börjar titta efter mopeder. Jag vill ha en klass I moped som inte är jättedyr och som bara fungerar. Jag har en Rieju Drac -00 i garaget som har stått i 6-8 år som fungerade när den ställdes av, dock var den svårstartad. Vi plockade isär förgasaren och gjorde rent den, och satte tillbaka. När vi satte på bränslekranen så började den läcka från bränsleslangen, så vi tätade den, men när limmet hade torkat så läckte det från botten av förgasaren istället (flottören?). Mopeden började brumma vid rullstart, men så fort man hade "rullat klart" så dog den. Motorn varvade inte när man gasade. Vid kick startade den inte alls, trots startgas. Jag började därför titta efter en ny moped och hittade denna: http://www.blocket.se/goteborg/TMS_Mota ... ?ca=15&w=1
Vad tycks om den? Erfarenheter av mopeden? Är den "streetlegal"? Går den att registrera som Klass I moped (om den inte redan är det, men jag ser ingen skylt)? Måste Klass I mopeder ha blinkers? Kan man pruta ner moppen?
Många frågor, men jag hoppas jag får hjälp
Senast redigerad av Wat den 11 juni 2014, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
Wat skrev:Okej, vad ska man köpa då? Vill ha en ganska ny moped runt 8000 kr.
Hur kollar man om flottören har hängt sig?
Det står faktiskt i annonsen att det är en eu moped (skylt).....
Vad menar du med ganska ny? Ska du ha något dugligt så blir det ca 2005 årsmodell (Derbi/Rieju mm) Ska du köra orginal så är det enligt mig bäst med Derbi (dubbla effekten än dem flesta andra lagligt) annars om du ska trimma är det ganska jämt.
Wat skrev:Okej, vad ska man köpa då? Vill ha en ganska ny moped runt 8000 kr.
Hur kollar man om flottören har hängt sig?
Det står faktiskt i annonsen att det är en eu moped (skylt).....
Vad menar du med ganska ny? Ska du ha något dugligt så blir det ca 2005 årsmodell (Derbi/Rieju mm) Ska du köra orginal så är det enligt mig bäst med Derbi (dubbla effekten än dem flesta andra lagligt) annars om du ska trimma är det ganska jämt.
Tänker köra original. Kompisen har en DT50X (tror det var X), 2007a är det iaf, den är ganska seg, men gillar den. Fräscht med digitala instrument.
Jag vill ge dig ett litet tips. Lägg till några tusen och köp en "nyare" kvalitéts moped. Lägg till 5000, det kommer du tjäna på i slutändan. Låna av farsan eller något, så får han tillbaka det du lånade när du säljer moppen.
http://www.blocket.se/goteborg/Beta_rr_ ... w=2&last=1
Detta kanske kan vara något, ser väldigt fräsh ut vid motorn. (Dock negativt att man inte vet hur långt den gått, men du får vara extra noga när du är där och testkör)
Nixxen skrev:Jag vill ge dig ett litet tips. Lägg till några tusen och köp en "nyare" kvalitéts moped. Lägg till 5000, det kommer du tjäna på i slutändan. Låna av farsan eller något, så får han tillbaka det du lånade när du säljer moppen.
Jag kommer låna dessa pengar ändå, 18000 för kort + moped känns lite mycket... Vad är egentligen en kvalitetsmoppe? (Märke asså )
Nixxen skrev:Jag vill ge dig ett litet tips. Lägg till några tusen och köp en "nyare" kvalitéts moped. Lägg till 5000, det kommer du tjäna på i slutändan. Låna av farsan eller något, så får han tillbaka det du lånade när du säljer moppen.
Jag kommer låna dessa pengar ändå, 18000 för kort + moped känns lite mycket... Vad är egentligen en kvalitetsmoppe? (Märke asså )
Dock kommer jag att få betala tillbaka månadsvis.
Yamaha, Rieju, Derbi, Gilera och alla andra ''dyrare'' mopedmärken.
Några generella saker du kan kolla på du ska köpa en moped.
1. Då du provkör den, lyssna efter konstiga missljud, eller vibrationer. 99.9% av gångerna är det nåt större fel, om du inte tex kan se att avgasrörets skruva r löst eller nåt och skapar vibrationer.
2. Fråga hur långt den gått och kolla upp service och använda oljor ochsånt.
3. Kolla så den inte är glapp i svingarmen. Vissa moppar blir det ibland, och sånt vill du inte ha.
4. Kolla elen! Om inte allt funkkar, så köp inte om du inte kan lokalisera felet som tex traasig brännare, eller du känner nån duktig elektriker.
5. Kolla däcken! Om dom är släta är dom slut, och dessutom får du böter. ( om polisen som stannsr en är kinkig)
6. Fråga alltid om originaldelar! Vid en ev. försäljning är originaldelar så värdefulla så man kan knappt beskriva. Dessutom är dom oftast svindyra nya.
Sen ska du såklart se om den ser ut att va i bra skick, bromsarna fungerar och annat.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
TheFlyingFin skrev:Några generella saker du kan kolla på du ska köpa en moped.
1. Då du provkör den, lyssna efter konstiga missljud, eller vibrationer. 99.9% av gångerna är det nåt större fel, om du inte tex kan se att avgasrörets skruva r löst eller nåt och skapar vibrationer.
2. Fråga hur långt den gått och kolla upp service och använda oljor ochsånt.
3. Kolla så den inte är glapp i svingarmen. Vissa moppar blir det ibland, och sånt vill du inte ha.
4. Kolla elen! Om inte allt funkkar, så köp inte om du inte kan lokalisera felet som tex traasig brännare, eller du känner nån duktig elektriker.
5. Kolla däcken! Om dom är släta är dom slut, och dessutom får du böter. ( om polisen som stannsr en är kinkig)
6. Fråga alltid om originaldelar! Vid en ev. försäljning är originaldelar så värdefulla så man kan knappt beskriva. Dessutom är dom oftast svindyra nya.
Sen ska du såklart se om den ser ut att va i bra skick, bromsarna fungerar och annat.
Det där med däcken är inte sant, kanske för dig i Finland, men här så får man ha 0mm mönster, bara inte cordväven syns! ;*
Okej, ska förmodligen köpa denna imorgon (ska provköra iaf :p)
Den har legat uppe i typ två månader så jag borde väl kunna få ner den till 5000? Den har gått runt 1100 mil. Något speciellt jag ska kolla på förutom det som har sagts?
Wat skrev:Okej, ska förmodligen köpa denna imorgon (ska provköra iaf :p)
Den har legat uppe i typ två månader så jag borde väl kunna få ner den till 5000? Den har gått runt 1100 mil. Något speciellt jag ska kolla på förutom det som har sagts?
Var tydligen min kompis kusins moppe, som min kompis tänkte köpa
Ifall den legat ute så pass länge så bör du kunna pruta en del. Vid en snabb och smidig affär (och du är duktig på att förhandla) så kan du säkert få ner den emot 5.5 tusen.
Lycka till!
"Det här skottet är från ett sådant avstånd att antingen sätter vi den, eller så missar vi." - Göran Zackrisson
Provkörde idag, den kör som ett SPJUT! Kom upp i 70 km/h och axxet var riktigt bra. Dock så läckte den vattenblandad (grå) olja. Han visste inte om detta men vi sa att när han har fixat tuta, skylt och oljan så köper jag den för 7000 kr. Så den är bortlovad till mig :3