Vilken cross? (Kina/Riktigt)

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Vilken cross? (Kina/Riktigt)

Inlägg av Freppefreak »

Hallåå där... :D

Jag funderar på att köpa en cross till landstället. Är det värt att köpa denna riskokare för 10papp http://www.superbilligt.se/cross-mc/cro ... agb-38-2-1 ?

Den har ju trots allt en 250 kubikare... Eller är det mer värt att köpa en riktig hoj från yamaha,suzuki issåfall länka nån. Helst inte mer än 10k.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Jag hade ALDRIG köpt något såpass dåligt som orion, har bara hört att det är ren skit. Kan jämföras med en tandborste.

Du kan hitta gamla 125cc 2-taktare från 90-talet som fortfarande är hyfsat bra för din prislapp. men man får akta sig så att den inte är sönderkört samt att kolla lager osv.

Spelar det någon roll om det är 2-takt eller 4-takt?
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

GurkMarmelad skrev:Jag hade ALDRIG köpt något såpass dåligt som orion, har bara hört att det är ren skit. Kan jämföras med en tandborste.

Du kan hitta gamla 125cc 2-taktare från 90-talet som fortfarande är hyfsat bra för din prislapp. men man får akta sig så att den inte är sönderkört samt att kolla lager osv.

Spelar det någon roll om det är 2-takt eller 4-takt?
Haha, misstänkte att orion är ett skitmärke, är också orolig att alla crossar är sönderkörda och nej 2 takt eller 4 takt spelar ingen roll :D
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
Bra pris, bara 11k över din budget ;)

Jag hade nog inte startat på en 450, hellre en 250 eftersom du är nybörjare.
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

GurkMarmelad skrev:
Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
Bra pris, bara 11k över din budget ;)

Jag hade nog inte startat på en 450, hellre en 250 eftersom du är nybörjare.
Hahaha lite över min budget men jag ska sommarjobba så det ska nog gå. Fast då kanske den inte är kvar xD.
Är 450 för snabbt,för tungt, eller? är lite nyfiken? :P
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

http://www.blocket.se/sodermanland/Kawa ... ?ca=12&w=1

http://www.blocket.se/sodermanland/Suzu ... ?ca=12&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/KTM_250 ... ?ca=12&w=2

Ska du ha den på landet behöver den ju inte vara vacker? ;) Då är det mycket bättre att satsa på nåt gammalt men med hög kvalitet än en orion där gaffeln går av vid minsta hopp eller liknande
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

Suzukin var ju riktigt fräsch :wink: . Men är 450cc inget alternativ? Det kanske räcker med 250?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Är det en kina- maskin ....hoppa över ...
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

GurkMarmelad skrev:
Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
Bra pris, bara 11k över din budget ;)

Jag hade nog inte startat på en 450, hellre en 250 eftersom du är nybörjare.
För klumpigt med 450 tycker jag, man utnytjar dom aldrig fullt ut endå så tycker det är onödigt.. Men det är löjligt kul då det är sånt jävla vrid i dom :) men satsa på en 125-250, kolla över hur långt kolven har gått, svinglager å dämpare
Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

Inlägg av KC »

250 lär räcka gott och väl
Tvåstråååååååhk
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Antingen 125cc tvåtakt eller 250cc fyrtakt. Absolut ingen kinaskit.
En 125a kommer klara att skrämma skiten ur dig ofta, om du själv vågar satsa. Vågar du inte satsa finns det ändå ingen anledning till att skaffa en större.

Jag skulle satsa på en 125a 2T då de är lättmekade och bra första/lekhojjar. Har själv haft en Honda CR 125 1998 och trivdes sjukt bra på den.

PS: Orion'en du länkade är specad till 19.4hk. En 125a har ca 35-40 hk.

En 125a 2T runt år 2000 är inga problem att hitta för 10 papp i ok skick.

Vad du ska kolla upp vid eventuellt köp kan du googla fram, jag har själv skrivit ett par såna listor genom åren.

Och nej för helvete, köp ingen 450 som förstahoj.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

CaToXXo skrev:Antingen 125cc tvåtakt eller 250cc fyrtakt. Absolut ingen kinaskit.
En 125a kommer klara att skrämma skiten ur dig ofta, om du själv vågar satsa. Vågar du inte satsa finns det ändå ingen anledning till att skaffa en större.

Jag skulle satsa på en 125a 2T då de är lättmekade och bra första/lekhojjar. Har själv haft en Honda CR 125 1998 och trivdes sjukt bra på den.

PS: Orion'en du länkade är specad till 19.4hk. En 125a har ca 35-40 hk.

En 125a 2T runt år 2000 är inga problem att hitta för 10 papp i ok skick.

Vad du ska kolla upp vid eventuellt köp kan du googla fram, jag har själv skrivit ett par såna listor genom åren.

Och nej för helvete, köp ingen 450 som förstahoj.
Sen bromsar man orion i bänk så visar det sig att det är ca 13 hk.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Skulle väll säga att det beror på din vikt, längd och hur duktig du är på att köra med..

Köpte min Suzuki 125 från 80-talet nyrenoverad för 1200, aldrig krånglat mer än att gaffeln skår igenom vid stora hopp eller om man bankar i marken allt för hårt när man stegrar..

Skitful men går bra och lagom till mig på 174 cm och 70 kg.. Har skitkul med denna hoj och kan hantera den bra. :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En bekant hade en 250cc fyrtakts kinescross. Min Senda med en lågvarvig Polini Guss 80cc och de vanliga grundläggande tillbehören går bättre om man bara ser till motoreffekt... :roll:

Å andra sidan tror jag inte att nån med fler hjärnceller än fingrar har nån större lust att börja hoppa på en moppe med Showa USD-gaffeln. :lol:

Hur som helst. Kinesmaskinerna är inget att ha. Dålig prestanda, dålig hållbarhet.
En "riktig" cross är mycket bättre, men tänk på att det är dyrt att underhålla den. Ett kolvbyte till en 125cc tvåtakt går loss på sisådär tusenlappen inklusive packningar etc, tävlingskör man handlar det om kolvbyte var 10:e timme. För lekkörning går det dra ut på det betydligt mer, men även om det blir 30 timmar (som går köra på några få dagar) är det en kostnad på 33 kronor i timmen bara för kolven. Däck, drivpaket, oljebyten, lamellbyten, gaffel/stötdämparrenoveringar, sving/stötdämparlager... Var för sig håller grejerna ett tag och blir inte så mycket utslaget per timme, men när allt läggs ihop... Då blir det dyra lektimmar på en cross. Och så går det ju åt bensin också. Och tvåtaktsolja, som du vill ha av hög kvalité för att minimera slitaget på motorn.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

G-son skrev:En bekant hade en 250cc fyrtakts kinescross. Min Senda med en lågvarvig Polini Guss 80cc och de vanliga grundläggande tillbehören går bättre om man bara ser till motoreffekt... :roll:

Å andra sidan tror jag inte att nån med fler hjärnceller än fingrar har nån större lust att börja hoppa på en moppe med Showa USD-gaffeln. :lol:

Hur som helst. Kinesmaskinerna är inget att ha. Dålig prestanda, dålig hållbarhet.
En "riktig" cross är mycket bättre, men tänk på att det är dyrt att underhålla den. Ett kolvbyte till en 125cc tvåtakt går loss på sisådär tusenlappen inklusive packningar etc, tävlingskör man handlar det om kolvbyte var 10:e timme. För lekkörning går det dra ut på det betydligt mer, men även om det blir 30 timmar (som går köra på några få dagar) är det en kostnad på 33 kronor i timmen bara för kolven. Däck, drivpaket, oljebyten, lamellbyten, gaffel/stötdämparrenoveringar, sving/stötdämparlager... Var för sig håller grejerna ett tag och blir inte så mycket utslaget per timme, men när allt läggs ihop... Då blir det dyra lektimmar på en cross. Och så går det ju åt bensin också. Och tvåtaktsolja, som du vill ha av hög kvalité för att minimera slitaget på motorn.

Plus ett säger jag :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
450 är inte svår att lära sig köra! Köpte min för några dagar sen och kör på "bakan" en hel del redan. Och de var 5-6 års sen jag att på min 85a :lol: :wink:
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

gileraN skrev:
Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
450 är inte svår att lära sig köra! Köpte min för några dagar sen och kör på "bakan" en hel del redan. Och de var 5-6 års sen jag att på min 85a :lol: :wink:
Klart det inte är några svårigheter att puttra fram på en sån. Säg till när du utnyttjar effekten såpass mycket att en 250 inte skulle räcka till istället.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

CaToXXo skrev:
gileraN skrev:
Freppefreak skrev: Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
450 är inte svår att lära sig köra! Köpte min för några dagar sen och kör på "bakan" en hel del redan. Och de var 5-6 års sen jag att på min 85a :lol: :wink:
Klart det inte är några svårigheter att puttra fram på en sån. Säg till när du utnyttjar effekten såpass mycket att en 250 inte skulle räcka till istället.
Hahah, men jag tänkte att den var så billig kan man väl ändå passa på, Hur snabbt går dom? (450cc)
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Freppefreak skrev:
CaToXXo skrev:
gileraN skrev: 450 är inte svår att lära sig köra! Köpte min för några dagar sen och kör på "bakan" en hel del redan. Och de var 5-6 års sen jag att på min 85a :lol: :wink:
Klart det inte är några svårigheter att puttra fram på en sån. Säg till när du utnyttjar effekten såpass mycket att en 250 inte skulle räcka till istället.
Hahah, men jag tänkte att den var så billig kan man väl ändå passa på, Hur snabbt går dom? (450cc)
Bryr du dig bara hus snabbt dom går? beror väl på drevning men gör väl ca 80-100
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

bonnaracing skrev:
Freppefreak skrev:
CaToXXo skrev: Klart det inte är några svårigheter att puttra fram på en sån. Säg till när du utnyttjar effekten såpass mycket att en 250 inte skulle räcka till istället.
Hahah, men jag tänkte att den var så billig kan man väl ändå passa på, Hur snabbt går dom? (450cc)
Bryr du dig bara hus snabbt dom går? beror väl på drevning men gör väl ca 80-100
Jag bryr mig inte alls hur snabbt dom går jag kör ju inte 90 i skogen. Bara kul att veta :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Så länge du inte kör snabbare än din skyddsängel kan flyga är det lugnt. Problemet är att alla crossar går snabbare än så, det är lätt att köra över sin förmåga...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

har en orion och dom är verkligen skit, ramlar du så kommer minst en sak gå sönder, dom tål ingenting
....
sweeken
Avstängd
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 april 2011, 08:45

Inlägg av sweeken »

Räcker bra med en 125a av riktigt märke (helst honda :D )

Jag köpte en cr125 för 3 år sen för ca 7000 och funkar fortfarande utan att ha bytt något speciellt , så går att köpa billigt som håller
Skriv svar