Köpa 250f.

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Köpa 250f.

Inlägg av gileraN »

Har funderat att köpa en 250f cross, men vet inte vilket märke som "håller bäst" och sånt :) Kom med tips om olika modeller och tips på hur man ska sköta en 4T cross motor :) Jätte tacksam för svar! :D
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

köp ett känt märke, KTM,Kawasaki, yamaha, suzuki,honda osv. om du ska köpa lite nyare så rekommenderar jag kawasaki då dom endast har fokuserat på 4-takt och utvecklat sina motorer väldigt mycket.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

ja skulle säga KTM,Honda eller Kawasaki. dom har utvecklat motorn mest.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

Tack för svar! :) Funderat på en Kawasaki 250f -05, tkr dem verkar bäst/härligast :)
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

Jag är en Kawasaki kille själv men måste nog säga att Suzuki är de rätta om det är en nyare 07 -> typ, då de satsat mycket på dämpning likaså motorprestanda också. Men dämpningen och ramhållbarhet, konstruktion m.m.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

Sebbe-Tuning skrev:Jag är en Kawasaki kille själv men måste nog säga att Suzuki är de rätta om det är en nyare 07 -> typ, då de satsat mycket på dämpning likaså motorprestanda också. Men dämpningen och ramhållbarhet, konstruktion m.m.
Är också en "Kawasaki kille" ;) Har bara haft det märket än så länge :lol: Men blir inte nyare än 07 säger plånboken ;)
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

När jag köpte min rmz 250 på cross och endurokompaniet i mölndal så fick jag några tips om man skulle köpa en begagnad fyrtaktare. Bland annat så avrådde han till att köpa en äldre fyrtaktare. De själva köpte tex inte in maskiner som var äldre än 07 har jag för mig (rätta mig om jag har fel), detta för att det var en såpass stor risk att renoveringen av crossen skulle bli rätt omfattande. Men såklart, en äldre välskött cross kan vara i prima skick den med, men det är en större chans du får fixa något, och det brukar bli dyrt när det kommer till crossar, särskilt om man inte har kunskapen för att mecka själv med en fyrtaktare :(
Själv har jag en 09:a och är mycket nöjd! Tycker suzukin är väldigt lätt skött och finner absolut inget negativt med den. Har fått en uppfattning att ktm är överprisat och lite "bräckligt", inte sett/upplevt det själv, men hört av andra.
250f är nog den mest populära crossen, om du sköter den väl så kommer du inte gå back många tusenlappar om du säljer den om något år, så satsa på något välskött.
Att sköta en fyrtaktare är relativt simpelt, byta oljefilter vid varje oljebyte, luftfilter, tvätta ren efter körning mm. När crossen börjar bli svårstartad kan det vara dags för ett kolvbyte.
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

Pantad skrev:När jag köpte min rmz 250 på cross och endurokompaniet i mölndal så fick jag några tips om man skulle köpa en begagnad fyrtaktare. Bland annat så avrådde han till att köpa en äldre fyrtaktare. De själva köpte tex inte in maskiner som var äldre än 07 har jag för mig (rätta mig om jag har fel), detta för att det var en såpass stor risk att renoveringen av crossen skulle bli rätt omfattande. Men såklart, en äldre välskött cross kan vara i prima skick den med, men det är en större chans du får fixa något, och det brukar bli dyrt när det kommer till crossar, särskilt om man inte har kunskapen för att mecka själv med en fyrtaktare :(
Själv har jag en 09:a och är mycket nöjd! Tycker suzukin är väldigt lätt skött och finner absolut inget negativt med den. Har fått en uppfattning att ktm är överprisat och lite "bräckligt", inte sett/upplevt det själv, men hört av andra.
250f är nog den mest populära crossen, om du sköter den väl så kommer du inte gå back många tusenlappar om du säljer den om något år, så satsa på något välskött.
Att sköta en fyrtaktare är relativt simpelt, byta oljefilter vid varje oljebyte, luftfilter, tvätta ren efter körning mm. När crossen börjar bli svårstartad kan det vara dags för ett kolvbyte.
Okej, fan va bra info! Tackar :D Men kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

gileraN skrev:Okej, fan va bra info! Tackar :D Men kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft haha :D En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

Pantad skrev:
gileraN skrev:Okej, fan va bra info! Tackar :D Men kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft haha :D En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Aha :D Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin :)
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

gileraN skrev:
Pantad skrev:
gileraN skrev:Okej, fan va bra info! Tackar :D Men kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft haha :D En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Aha :D Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin :)
Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

Pantad skrev:
gileraN skrev:
Pantad skrev: Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft haha :D En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Aha :D Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin :)
Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?
Blir privat :) Ekonomin är inte sååå tät ;)
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

gileraN skrev:
Pantad skrev:
gileraN skrev: Aha :D Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin :)
Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?
Blir privat :) Ekonomin är inte sååå tät ;)
Haha nej den delen kan så klart vara knivig. Glöm inte att kolla om det finns glapp i swingen eller styret, checka fälgarna, om framgaffeln läcker, bucklor i avgasröret. Finns en määäängd smågrejer som kan bli så jävla dyrt i slutändan, så satsa på en i bra skick för fan.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.

Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg ;)
Bild

Jag är odödlig
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

ktm_danielsson skrev:Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.

Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg ;)
För att husaberg å ktm är i stort sett samma sak ;)
david96 skrev:det är en drac med fucko ägare där är felet :lol:
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

ktm_danielsson skrev:Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.

Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg ;)
är själv en KTM kille! men nånting jag tycker är riktigt dåligt är att dom endast har elstart på sina nyare fyrtaktare.. känns inte så pålitligt, pga att jag oftast kör ute i skog och på myrar så finns det inte stor chans till att jag skulle kunna rullstarta om elstarten skulle fara.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

GreckE skrev:
ktm_danielsson skrev:Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.

Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg ;)
är själv en KTM kille! men nånting jag tycker är riktigt dåligt är att dom endast har elstart på sina nyare fyrtaktare.. känns inte så pålitligt, pga att jag oftast kör ute i skog och på myrar så finns det inte stor chans till att jag skulle kunna rullstarta om elstarten skulle fara.
Kände också så i början men av egen erfarenhet kan jag bara säga att elstarten känns väldigt pålitlig, även om jag gärna skulle haft kick också på de modeller som saknar det.
Bild

Jag är odödlig
Skriv svar