Audi A3 1.9 TDI bra bil?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Audi A3 1.9 TDI bra bil?

Inlägg av rasmusborg »

Jag undrar ifall en Audi A3 1.9 TDI är en bra bil?
Någon som har några egna erfarenheter av dom och hur dom går i motor och så?
Har läst att dom drar runt 0.4 liter/milen men vet inte så mycket annat om dom och hittar mest recensioner som är skrivna i andra länder.

Det är en Audi A3 1.9 TDI årsmodell 1999-2001 jag pratar om!


Tacksam för svar :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

Säkert en bra bil... MEN VARFÖR DIESEL? Kollade upp vad en sådan kostar i skatt, 4,5 lök för ett år. Är det värt det? Kör du verkligen så mycket att du kommer tjäna på en seg diesel? räkna på det.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Snowrider skrev:Säkert en bra bil... MEN VARFÖR DIESEL? Kollade upp vad en sådan kostar i skatt, 4,5 lök för ett år. Är det värt det? Kör du verkligen så mycket att du kommer tjäna på en seg diesel? räkna på det.
Jo det har jag räknat på och de kommer jag tjäna på, om man kör lite svart taxi åt polarna så kör man nästan bilen gratis om man kollar på bränsle kostnaderna så diesel är bra för mig och lönar sig i längden :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Bensin och diesel ligger på ungefär samma liter pris. Du tjänar numera inte på att köra diesel om du inte kör över 3000 mil/år. Att du skulle göra det är jag tveksam på!

Fö. så är de en bra bil. Liten dock, så räkna inte med att åka några längre sträckor med 4-5 pers. Reservdelar är rätt dyrt, även service.
Bra första bil, njaeh. Det är ju absolut en bra bil, men bra kvalitet. Men blir de problem så blir de snabbt dyrt!
Senast redigerad av MrAndersson den 19 maj 2014, 17:48, redigerad totalt 2 gång.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

MrAndersson skrev:Bensin och diesel ligger på ungefär samma liter pris. Du tjänar numera inte på att köra diesel om du inte kör över 3000 mil/år. Att du skulle göra det är jag tveksam på!
Men Audi A3 med bensin drar 0.8-0.9 och dieseln 0.4-0.5 så på det sättet tjänar man väll på det? :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

det är som andersson säger, en diesel ska du ha om du kör långt, om du ska köra korta sträckor så är det inte det bästa, en dieselbil behöver längre tid för att bli varm,

MEN jag skulle vilja ha en dieselbil, dels för att det är bättre drag än en bensinare, och snålare, men sen är skatten lite dyrare, priserna ligger iprincip på samma nivå, dieseln är lite billigare, det blir fler o fler dieselbilar, då ökar priset.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Ja det är en bra bil, hög kvalité på grejerna. Så länge du gillar bilen ska du se att den blir alldeles perfekt för dig. Visst den är lite liten, vissa gillar kanske inte utseendet men gillar du den, kör på!
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

helt okej bil men inte nå stor att åka bak i men det är inte A4an heller.
men som sagt varför diesel? den är bra mycket segare än a4 1.8T
Quattro lyfe
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Värt att tillägga är ju att en dieselbil alltid är effektivare. en 1.8t kommer inte i närheten av samma förbrukning.

Sedan så är det ju så att om man bor på landet så kan man ju dela tank med farsans skattefria skogsmaskin till exempel, då blir ju bränslet ganska billigt
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

rasmusborg skrev:
MrAndersson skrev:Bensin och diesel ligger på ungefär samma liter pris. Du tjänar numera inte på att köra diesel om du inte kör över 3000 mil/år. Att du skulle göra det är jag tveksam på!
Men Audi A3 med bensin drar 0.8-0.9 och dieseln 0.4-0.5 så på det sättet tjänar man väll på det? :)
Beräkning på mitt påstående nedanför.

[spoiler]Vi säger att skatten ligger på 4500 kr per år i en diesel, medans den ligger på 1500kr för en bensinare.
Vi säger att diesel drar 0.4l/mil och bensin 0.8l/mil.

Genom att köpa en bensinare har du 3000 kr extra du kan köpa bensin för varje år. En liter bensin kostar ungefär 14kr/l idag, du får alltså 214,3l extra, per år om du kör en bensinbil.
Detta är ungefär 268 mil extra.

Dieseln kostar också runt 14kr/l.

När du kör dieselbilen har du en kostnad på ungefär 5.6kr/mil i endast bränslekostnad.
När du kör bensinbilen har du en kostnad på ungefär 11.2kr/mil i endast bränslekostnad.

Vid 1000 mil med bensinbilen betalar du:
1500kr+(11,2*1000)= 12 700kr

Vid 1000 mil med dieselbilen betalar du:
4500kr+(5,6*1000)=10 100

Du tjänar alltså på att köra en dieselbil redan vid 1000 mil/år. Tänk dock på att du förmodligen inte kommer klara av att få ner den till 0.4 ens vid landsvägskörning, samt att de finns övriga kostnader som är dyrare till diesel. [/spoiler]



Under 1000 mil/år så ska du absolut inte ha en diesel.
När vi kollade på ny bil så räknade vi med 2500 mil/ år för att gå + på en diesel. Då räknade vi med servicekostnader osv. Dock så var de en nyare bil, så på en äldre bil så räkna med ungefär 3000 mil med alla kostnader.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Köp en bensinare! Dieslar är bara trötta/ det enda positiva med diesel är att det är bra vridmoment.

Audi ligger högt upp på listan bland motorras! Men om man byter olja ofta/1500 mil typ och servar dem ofta så ska de nog hålla ganska bra...
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

MrAndersson skrev:
rasmusborg skrev:
MrAndersson skrev:Bensin och diesel ligger på ungefär samma liter pris. Du tjänar numera inte på att köra diesel om du inte kör över 3000 mil/år. Att du skulle göra det är jag tveksam på!
Men Audi A3 med bensin drar 0.8-0.9 och dieseln 0.4-0.5 så på det sättet tjänar man väll på det? :)
Beräkning på mitt påstående nedanför.

[spoiler]Vi säger att skatten ligger på 4500 kr per år i en diesel, medans den ligger på 1500kr för en bensinare.
Vi säger att diesel drar 0.4l/mil och bensin 0.8l/mil.

Genom att köpa en bensinare har du 3000 kr extra du kan köpa bensin för varje år. En liter bensin kostar ungefär 14kr/l idag, du får alltså 214,3l extra, per år om du kör en bensinbil.
Detta är ungefär 268 mil extra.

Dieseln kostar också runt 14kr/l.

När du kör dieselbilen har du en kostnad på ungefär 5.6kr/mil i endast bränslekostnad.
När du kör bensinbilen har du en kostnad på ungefär 11.2kr/mil i endast bränslekostnad.

Vid 1000 mil med bensinbilen betalar du:
1500kr+(11,2*1000)= 12 700kr

Vid 1000 mil med dieselbilen betalar du:
4500kr+(5,6*1000)=10 100

Du tjänar alltså på att köra en dieselbil redan vid 1000 mil/år. Tänk dock på att du förmodligen inte kommer klara av att få ner den till 0.4 ens vid landsvägskörning, samt att de finns övriga kostnader som är dyrare till diesel. [/spoiler]



Under 1000 mil/år så ska du absolut inte ha en diesel.
När vi kollade på ny bil så räknade vi med 2500 mil/ år för att gå + på en diesel. Då räknade vi med servicekostnader osv. Dock så var de en nyare bil, så på en äldre bil så räkna med ungefär 3000 mil med alla kostnader.
Ligger ju uppe i 2000 mil med moppen under en sommar så tippar på runt 2-3000 mil/år med bil :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Skriv svar