AKUT HJÄLP går dåligt på höga varv!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

AKUT HJÄLP går dåligt på höga varv!

Inlägg av Snowrider »

Halloj, har sålt min gamla slider -06 till en 60 årig gubbe. Jag sålde mopeden i befintligt skick, men vill verkligen hjälpa honom med moppen.

Den startar lätt och går bra upp till hastigheten 40km/h. Efter detta blir han seg och hostar. Ibland kan mopeden starta konstigt ifall man kickar dåligt.

När 21mm gasaren va monterad så gick den bra ibland, ibland inte. 95 munstycke var monterat då (rätt bestyckning tror jag). På 17,5 har vi testat ända upp till 110, ska vi testa ännu högre??

Vi har testat en uppsjö av munstycken till både 21mm gasare och 17,5mm. Tändstift är bytt. Är det tändningsfel? Någon som känner igen syndromet?

Med förra förgasaren gick han 90 ibland. Ibland när man startade den så gick den skit och lär förjävligt och hostade.

Moppen har 70cc, annat insug med membran, värre variator, ovannämda förgasare, sportluft filter och lite annat.

Jag har en till slider som det mesta funkar på, denna moppe får agera reservdelmoped så länge. Gubben som köpte mopeden bor på andra sidan stan (stockholm). Kommentera vad jag ska ta från min slider och testa på hans moped.

Jag behöver verkligen eran hjälp. Snälla skriv inget i form av att jag ska skita i att hjälpa han. Jag tycker väldigt synd om gubben då det känns som jag blåst han. Har ni frågor så ställ dom nedan.
Användarens profilbild
tele444
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 januari 2014, 06:29
Ort: Jönköping

Inlägg av tele444 »

Inget enkelt fel som skit i förgasaren? Kan ju vara nåt litet som flyger runt där inne... Igensotat rör? Tändningsfel? Glapp i cdin/sladdarna?

:shock: :shock:
Derbi Senda baja 125a -> projekt:http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58881
125cc
mikuni vm 20mm
limited edition gaffel, dubbla bromskivor
BILTEMA ljuddämpare
15/50 org->14-48
Wheeliemeters-50m
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

Som sagt, jag har testat 2 olika förgasare. Dellorto 17,5 som var helt ny. Båda förgasarna visade samma symtom så jag utesluter att det är förgasarfel. Nästa gång jag besöker gubben tar jag med mig cdi och tändspole. Något annat? är tändningen felinställd eller defekt? Tidigare ägare visste nog inte vad dom höll på med, men dom har nog inte ändrat tändningen, borde ju inte vara det som felar eller?
Användarens profilbild
tele444
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 januari 2014, 06:29
Ort: Jönköping

Inlägg av tele444 »

Snowrider skrev:Som sagt, jag har testat 2 olika förgasare. Dellorto 17,5 som var helt ny. Båda förgasarna visade samma symtom så jag utesluter att det är förgasarfel. Nästa gång jag besöker gubben tar jag med mig cdi och tändspole. Något annat? är tändningen felinställd eller defekt? Tidigare ägare visste nog inte vad dom höll på med, men dom har nog inte ändrat tändningen, borde ju inte vara det som felar eller?
Okej, kanske är förgasarinställningar men vissa av 70cc's cylindrarna så behöver man ju justera tändningen. Ett nytt tändstift vore inte fel? Kan ju vara att den är utsliten. Såg att det var nytt ---
Tändhatten är på? :roll: :lol:
Derbi Senda baja 125a -> projekt:http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58881
125cc
mikuni vm 20mm
limited edition gaffel, dubbla bromskivor
BILTEMA ljuddämpare
15/50 org->14-48
Wheeliemeters-50m
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

Ja, tändhatten är på... Moppen går fint upp till ca 45, sen blir den seg och misständer ibland. Förra ägaren har ej ändrat tändningen när han tryckte dit en 70cc stage 6 sport pro eller vad den nu heter. Måste man ändra tändningen med den cylindern?
Användarens profilbild
tele444
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 januari 2014, 06:29
Ort: Jönköping

Inlägg av tele444 »

Snowrider skrev:Ja, tändhatten är på... Moppen går fint upp till ca 45, sen blir den seg och misständer ibland. Förra ägaren har ej ändrat tändningen när han tryckte dit en 70cc stage 6 sport pro eller vad den nu heter. Måste man ändra tändningen med den cylindern?
Nej det skulle jag inte tro... Vad är det för tändstift? Enligt besk.. ska det va ett NGK B9HS kortgängat.
Derbi Senda baja 125a -> projekt:http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58881
125cc
mikuni vm 20mm
limited edition gaffel, dubbla bromskivor
BILTEMA ljuddämpare
15/50 org->14-48
Wheeliemeters-50m
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

B9HS it is, helt nytt. Men den går så bra på låga varv och skit i höga. beror det ens på tändningen? Moppen har bra jävla komp vill jag minnas då jag testade med kompmätare. reedsen var fina också har jag för mig
Användarens profilbild
tele444
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 januari 2014, 06:29
Ort: Jönköping

Inlägg av tele444 »

Snowrider skrev:B9HS it is, helt nytt. Men den går så bra på låga varv och skit i höga. beror det ens på tändningen? Moppen har bra jävla komp vill jag minnas då jag testade med kompmätare. reedsen var fina också har jag för mig
Jag tycker du ska gå igenom tändningen iaf.. en fel inställd förgasare kan äta tändstift. Jag vet icke mycket om tändstift gängor men det inte så du fort in en långgängat tändstift?

Tänder den fel är det antingen tändningen, cdin eller tändstiftet? Låter mest troligt att tändstiftet är fel då man inte ska behöva justera tändningen på en sådan enligt besk. :(
Derbi Senda baja 125a -> projekt:http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58881
125cc
mikuni vm 20mm
limited edition gaffel, dubbla bromskivor
BILTEMA ljuddämpare
15/50 org->14-48
Wheeliemeters-50m
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

Tändstiftet som satt i innan jag bytte hade samma symtom! Stiftet jag har nu är exakt det man ska ha. Kan nålinställning ha betydelse?
Användarens profilbild
tele444
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 januari 2014, 06:29
Ort: Jönköping

Inlägg av tele444 »

Snowrider skrev:Tändstiftet som satt i innan jag bytte hade samma symtom! Stiftet jag har nu är exakt det man ska ha. Kan nålinställning ha betydelse?
Nja kan jag inte svara på men höj den två snep o se... :lol:
Derbi Senda baja 125a -> projekt:http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58881
125cc
mikuni vm 20mm
limited edition gaffel, dubbla bromskivor
BILTEMA ljuddämpare
15/50 org->14-48
Wheeliemeters-50m
Skriv svar