Westman15 skrev:Ska köpa 70cc cylinder och funderar på om man ska köpa aluminium eller gjutjärn?
Har hört att gjutjärn är bättre men vet ej varför.
Alu: Bättre effekt
Gjut: Tål värme bättre
Fel och fel.
Är inte materialet i cylindern som bestämmer vilken effekt cylindern har. Det är portningen och kubiken. En gjutjärnscylinder kan lätt dra en alucylinder.
Aluminium "tål" värme bättre. Då aluminium leder värme bättre än gjutjärn.
Hade valt en gjutjärns cylinder om jag skulle köra original lr sport,mina erfarenheter är att gjutjärn håller bättre men som sagt båda håller ju om man ställer in det ordentligt o inte kör som en dåre hela tiden.polini sport gjutjärn med ett leovince touring rör så har du en go setup att pendla med+att det ser lite stealth ut:)mvh
Ser två fel där. Nicasilet i alucylindrarna är MYCKET hårdare än gjutjärn. Så alu slits mindre.
Och sen det där med effekten. Visst, nicasil glider lättare än gjutjärn. Men jag kan lätt få en gjutjärnscylinder att bli vassare än en aluminiumcylinder.
Effekten sitter inte i materialet av cylindern, som jag sa tidigare.
Tänk på att gjutjärnscylindern bara går borra om det går få tag i en lämplig större kolv att få tag i, och det finns tillräckligt mycket gods i cylindern - man kan inte borra om det inte finns nått kvar efter borrningen så att säga.
Till aluminiumcylinderns nackdel kan nämnas att det är lättare att skada gängor i aluminium. Visst, gör man rätt, använder rätt grejer o.s.v. ska det normalt sett inte vara ett problem, men av någon anledning brukar moppepojkar kunna förstöra även det som borde vara oförstörbart om dom bara får tillräckligt mycket tid på sig...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
EFTERSOM att nu två duktiga personer har sagt att gjutjärn håller bättre om man siktar under 2000kr så blir det gjutjärn. Den långa inkörningen är väl en smäll jag få ta då. En skuren cylinder skulle vara än mycket värre smäll satt..
FÖR eller EMOT?
Vilket märke ska jag köpa från? Airsal, barikit, piaggio..???
Inkörningen behöver inte vara särskilt mycket längre.
Det här med inkörning är egentligen en halv vetenskap men de trevliga 50 mils reglerna och 7 varmkörningar som vissa förespråkar är rent skitsnack.
Jag skulle nöja mig med en varmkörning, svalna av, ta en lugn repa på någon mil och sen gasa. Undvik dock segdragning första 5-10 milen. Detta förutsätter dock att du har schysst soppablandning, men så länge motorn inte går torrt är det ingen fara.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Aluminium blir snabbare varmt än gjutjärn, men samtidigt leder materialet bort värmen snabbare än vad järn gör. Att överskottsvärmen leds bort så snabbt som möjligt ger effektökning på explosionsmotorer. Men samtidigt är detta material beroende på bättre kylning än gjutjärn då aluminium är ett material som lättare blir skevt i för hög värme och tar då in tjuvluft. Att aluminium skulle hålla sämre av någon annan anledning har jag svårt att se anledning till.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
inkörningen är ju iaf bara 1 varmkörning sen nån mils "efterkänning" så man vet att allt fungerar bra och att förgasaren är bra inställd. mycket viktigt att den är vettigt inställd så den inte går snålt och nyper. extra olja i tanken behövs inte de sotar bara och kletar i avgasröret.
sen bara köra som vanligt. den ska köras in hårt så ringarna tätar bra och inte förlorar spänning.
Lennart Tuning
Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!
Jag är inte en sån som står och gör donuts på skolans basketplan. Jag bor i en stad så kommer heller inte komma upp och ligga i toppfart hela tiden som dom som bor på landet. Det kommer blir mycket acceleration i uppförsbackar. Vad tror ni? Aluminium till den körstilen?
När jag kör in mina cylindrar brukar jag ta en tur på 45min - 1timme normal körning för att sen gasa på, Framförallt vara säker så allt lirar samt rätt blandning så inte grejerna skär ihop.
Kan rekomenderas att ha något större munstycke än vad som behövs vid inkörning.
Oftast när grejerna skär har det med mekanikern att göra, Ihopsatt fel, dålig inkörning, försnål bestyckning mm.
Har aldrig fått en cylinder att skära, Men kan erkänna att jag portat sönder några cylindrar för många år sedan när man lärde sig porta
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Jag håller fullständigt med om att den är inkörd och att man inte behöver köra 50mil, men hade det varit att förstöra den så hade inte twostroke rekomenderat det! Det är endast onödigt
50mil utan att varva nått resulterar ju bara i att kolvringen blir ojämnt sliten.
någon här som vet varför man "kör in" något 50mil? skit i cylinder och de skiten,. det är en annan komponent i motorn som behöver 50mil inkörning. endast en gång sen fabrik sen aldrig mer.
någon?
Lennart Tuning
Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!
Okej, jag vill ha ALUMINIUM, för att den ger bättre effekt och körs in snabbare. MEN, folk säger att aluminium cylindrar UNDER 2000kr har dålig kvalité och att man ska ha tur för att den inte ska gå sönder? Är det så eller inte? Varför isåfall går alu sönder fortare, när det leder värme bättre och är hårdare?
Jag är noggrann med moppen och har koll på det viktigaste. Jag kör inte som en dåre på maxvarv hela tiden, utan bor i en stad med många uppförsbackar vilket betyder att jag axxar mycket. Jag ska ha moppen i 2 somrar till, är oddsen stora eller små att en ALUMINIUM under 2k håller för det?
En budgetaluminiumcylinder har större risk för sämre kvalité på nikasilbeläggningen, t.ex. snabbare slitage och större risk att nikasilet släpper från aluminiumen.
Om jag ska köpa en "billig" cylinder föredrar jag gjutjärn, för dyrare mer prestandainriktade grejer börjar det väga över mot aluminium.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.