Problem med slutsteg "protect"

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Problem med slutsteg "protect"

Inlägg av ktm_danielsson »

Hej på er! Har uppstått ett litet problem med mitt slutsteg och tänkte ta en chansning o fråga här, egentligen helt fel forum men tror många kan lite om detta ämne!

Har ett GAS PRO 350 steg som fungerat felfritt tills nu(?). Kopplade ur basen innan vintern då den stod väldigt olämpligt placerat för sladdande, sikt osv. Kopplade även in basen bara under en dag för någon månad sedan. Men här om dagen så skulle allt i lite mer seriöst men då vägrar steget fungera, den förbannade "protect" lampan vägrar sluta lysa. Steget har haft ström medan basen varit urkopplad (kör enbart basen på det steget).

Tips om vad jag bör pröva o göra för o få skiten att fungera uppskattas enormt! Tänk dock på att jag inte är helt slut gällande billjud så självklart har enklare saker kollats/prövats som säkringar (alla är hela), jord osv.

Bilen ifråga är en Volvo 740 med hyfsat nytt batteri så det känns inte som det vore felet. Bör inte heller vara någon kabel som gett sig då dom är kraftigt överdimensionerade för att undvika haveri (duger ca åt tio gånger mer kräm än vad som egentligen behövs).

Tack på förhand era gamla getter! 8)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Pröva att koppla bort högtalarkablarna, signalkablarna och bryt strömmen. Slå sedan på strömmen igen, lyser lampan då så är förmodligen steget trasigt. Lyser den inte så gör följande:

Kontrollerat så jorden är bra?
Mät vilken spänning du har på plintarna dit kablarna kommer på steget.
Du har inte missat och få in några kardeler vid inkoppling så du får kortis mellan kablarna?

Längesen du var här nu lillen! :roll:
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Kolla så inget kortsluts, om du kollat allt annat så äre nog steget som är bränt eller så kan de va basarna som spökar.

Sen så är GAS ganska känt för att vara dåliga budget steg, dom spelas sönder rätt lätt.
Helt Räser
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

MrAndersson skrev:Pröva att koppla bort högtalarkablarna, signalkablarna och bryt strömmen. Slå sedan på strömmen igen, lyser lampan då så är förmodligen steget trasigt. Lyser den inte så gör följande:

Kontrollerat så jorden är bra?
Mät vilken spänning du har på plintarna dit kablarna kommer på steget.
Du har inte missat och få in några kardeler vid inkoppling så du får kortis mellan kablarna?

Längesen du var här nu lillen! :roll:
Har prövat att koppla ur allt från steget, brutit strömmen och satt på det igen, utan resultat tyvärr. Jorden var det första jag kollade då jag är väldigt bekant med problem med just jordning, bara för o vara extra säker slipade jag ner allt också.

Har inte mätt någon ström någonstans då jag inte haft tillgång till en multimeter men det är väl antagligen det som kommer visa vad som är fel.

Har dock en teori om att + och - sladden till basen legat emot varandra då basen var urkopplad, men borde inte en säkring gå innan något annat i steget går sönder? D.v.s kan det gå sönder utan att en enda säkring går? Känns konstigt.

Jag har mina stunder här inne ska du veta, även om det oftast inte skrivs något ;)
AndreWidestedt skrev:Kolla så inget kortsluts, om du kollat allt annat så äre nog steget som är bränt eller så kan de va basarna som spökar.

Sen så är GAS ganska känt för att vara dåliga budget steg, dom spelas sönder rätt lätt.
Jo det är väl antagligen bränt men borde som sagt inte åtminstone EN säkring gått då? Har 4st och alla är hela och fina.

Tyvärr delar jag inte den åsikten om GAS som många andra gör, GAS ger ofta riktigt bra ljud för schyssta priser. Sen att deras "budget" steg ger sig är väl inte så konstigt när dom kostar runt 1000kr. Tack för svaret annars men behåll gärna kritik angående mitt val av märke då det fungerat alldeles utmärkt i 2 år utan ett enda fel och spelar bättre än flera vänner som har dyrare märken och då är allt GAS utom stereo och kablage.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Lyser protect lampan så är det p.g.a. att steget är överlastat, kortslutet med andra ord.

Lyser den även om du plockar bort högtalarkablarna helt från steget?

Steget kan brännas om man kortsluter det. Har du haft kablarna legat löst och steget aktivt så kan det räcka med en kortis för att det ska paja troligen.

Protect-funktionen brukar slå ifrån när man spelar steget i botten, eller om man startar upp med kortis. Men spelar man och kortar så pajar det säkert.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

skruva isär det å kolla om någon elkomponent är bränd,
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

bensinskalle skrev:Lyser protect lampan så är det p.g.a. att steget är överlastat, kortslutet med andra ord.

Lyser den även om du plockar bort högtalarkablarna helt från steget?

Steget kan brännas om man kortsluter det. Har du haft kablarna legat löst och steget aktivt så kan det räcka med en kortis för att det ska paja troligen.

Protect-funktionen brukar slå ifrån när man spelar steget i botten, eller om man startar upp med kortis. Men spelar man och kortar så pajar det säkert.
Det lyser oavsett vilka sladdar som är i eller inte, så länge det har ström så då är det väl i stort sett bekräftat att det är trasigt. Ja precis sladdarna hängde löst men var till en början åtskilda och ejtejpade (skulle plocka ur steget men glömde bort det då det inte sitter synligt och det blev inte av). Så min teori var att sladdarna legat emot varandra (+ och - till basen) och därigenom blivit kortslutet.

Men hade även en annan teori om att om det skulle vara trasigt, borde inte en säkring gått som jag nämnde tidigare? Var till en början rätt säker på att det var trasigt men när alla säkringar var hela blev jag osäker, det är väl ändå dom som ska ta "den första smällen" så att säga?

Nåväl, får väl lära mig en lite dyrare läxa av detta då och köpa mig ett nytt...


Tack för alla svar i alla fall!

bonnaracing skrev:skruva isär det å kolla om någon elkomponent är bränd,
Om något nu är bränt, går detta att byta ut enkelt eller är det bättre o bita i det sura äpplet o masa mig iväg till BRL o köpa ett nytt? Som sagt har väl grundläggande kunskaper inom billjud (d.v.s typ koppla in allt rätt, inställningar på slutsteg osv) men något sådant har jag ingen erfarenhet utav.
Bild

Jag är odödlig
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Beror på vad som är bränt, och om du fortfarande kan se värdena på komponenten så du kan fixa en ny ;)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

bonnaracing skrev:Beror på vad som är bränt, och om du fortfarande kan se värdena på komponenten så du kan fixa en ny ;)
Det återstår o se, får väl ge mig ut om en stund o ge steget ett sista försök till ett fortsatt liv :roll:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Pröva och byta säkringarna, har du inte mätt dom så kan de va sönder bara att de inte syns. De är värt de.

När du öppnar steget börja med och mäta alla transistorer och resistorer och kondensatorer. Är något bränt skulle jag gissa på något av ovanstående.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

[spoiler]
ktm_danielsson skrev:
MrAndersson skrev:Pröva att koppla bort högtalarkablarna, signalkablarna och bryt strömmen. Slå sedan på strömmen igen, lyser lampan då så är förmodligen steget trasigt. Lyser den inte så gör följande:

Kontrollerat så jorden är bra?
Mät vilken spänning du har på plintarna dit kablarna kommer på steget.
Du har inte missat och få in några kardeler vid inkoppling så du får kortis mellan kablarna?

Längesen du var här nu lillen! :roll:
Har prövat att koppla ur allt från steget, brutit strömmen och satt på det igen, utan resultat tyvärr. Jorden var det första jag kollade då jag är väldigt bekant med problem med just jordning, bara för o vara extra säker slipade jag ner allt också.

Har inte mätt någon ström någonstans då jag inte haft tillgång till en multimeter men det är väl antagligen det som kommer visa vad som är fel.

Har dock en teori om att + och - sladden till basen legat emot varandra då basen var urkopplad, men borde inte en säkring gå innan något annat i steget går sönder? D.v.s kan det gå sönder utan att en enda säkring går? Känns konstigt.

Jag har mina stunder här inne ska du veta, även om det oftast inte skrivs något ;)
AndreWidestedt skrev:Kolla så inget kortsluts, om du kollat allt annat så äre nog steget som är bränt eller så kan de va basarna som spökar.

Sen så är GAS ganska känt för att vara dåliga budget steg, dom spelas sönder rätt lätt.
Jo det är väl antagligen bränt men borde som sagt inte åtminstone EN säkring gått då? Har 4st och alla är hela och fina.

Tyvärr delar jag inte den åsikten om GAS som många andra gör, GAS ger ofta riktigt bra ljud för schyssta priser. Sen att deras "budget" steg ger sig är väl inte så konstigt när dom kostar runt 1000kr. Tack för svaret annars men behåll gärna kritik angående mitt val av märke då det fungerat alldeles utmärkt i 2 år utan ett enda fel och spelar bättre än flera vänner som har dyrare märken och då är allt GAS utom stereo och kablage.
[/spoiler]

GAS spelar bra så länge det spelar, de ja menar är att deras grejjer håller inte lika bra i längden. Men du har rätt i att det är konstigt att inga säkringar har gått, när ja koppla mitt steg baklänges (+ till - och - till +) så small båda mina men steget överlevde.
Helt Räser
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

MrAndersson skrev:Pröva och byta säkringarna, har du inte mätt dom så kan de va sönder bara att de inte syns. De är värt de.

När du öppnar steget börja med och mäta alla transistorer och resistorer och kondensatorer. Är något bränt skulle jag gissa på något av ovanstående.
Bra mycket billigare än att köpa ett nytt steg, givetvis ska alla tips prövas innan massa pengar läggs på ett nytt, och då 350 stegen slutat säljas får man väl punga upp lite extra på 600 steget...

AndreWidestedt skrev:[spoiler]
ktm_danielsson skrev:
MrAndersson skrev:Pröva att koppla bort högtalarkablarna, signalkablarna och bryt strömmen. Slå sedan på strömmen igen, lyser lampan då så är förmodligen steget trasigt. Lyser den inte så gör följande:

Kontrollerat så jorden är bra?
Mät vilken spänning du har på plintarna dit kablarna kommer på steget.
Du har inte missat och få in några kardeler vid inkoppling så du får kortis mellan kablarna?

Längesen du var här nu lillen! :roll:
Har prövat att koppla ur allt från steget, brutit strömmen och satt på det igen, utan resultat tyvärr. Jorden var det första jag kollade då jag är väldigt bekant med problem med just jordning, bara för o vara extra säker slipade jag ner allt också.

Har inte mätt någon ström någonstans då jag inte haft tillgång till en multimeter men det är väl antagligen det som kommer visa vad som är fel.

Har dock en teori om att + och - sladden till basen legat emot varandra då basen var urkopplad, men borde inte en säkring gå innan något annat i steget går sönder? D.v.s kan det gå sönder utan att en enda säkring går? Känns konstigt.

Jag har mina stunder här inne ska du veta, även om det oftast inte skrivs något ;)
AndreWidestedt skrev:Kolla så inget kortsluts, om du kollat allt annat så äre nog steget som är bränt eller så kan de va basarna som spökar.

Sen så är GAS ganska känt för att vara dåliga budget steg, dom spelas sönder rätt lätt.
Jo det är väl antagligen bränt men borde som sagt inte åtminstone EN säkring gått då? Har 4st och alla är hela och fina.

Tyvärr delar jag inte den åsikten om GAS som många andra gör, GAS ger ofta riktigt bra ljud för schyssta priser. Sen att deras "budget" steg ger sig är väl inte så konstigt när dom kostar runt 1000kr. Tack för svaret annars men behåll gärna kritik angående mitt val av märke då det fungerat alldeles utmärkt i 2 år utan ett enda fel och spelar bättre än flera vänner som har dyrare märken och då är allt GAS utom stereo och kablage.
[/spoiler]

GAS spelar bra så länge det spelar, de ja menar är att deras grejjer håller inte lika bra i längden. Men du har rätt i att det är konstigt att inga säkringar har gått, när ja koppla mitt steg baklänges (+ till - och - till +) så small båda mina men steget överlevde.
Ja jo men man kan inte förvänta sig allt då priset är väldigt behagligt. Lever utan tvekan upp till förväntningarna och en bit över! Då pratar jag om deras alpha serie, resten är riktigt bra men inte speciellt mycket billigare än motsvarigheter :)

Ja jag tycker det jag med, men får pröva det herr andersson sa.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Kan vart så att du fått en överledning i steget där strömmarna har varit så låga att säkringarna inte skyddat, har du haft steget på något fuktigt ställe under vintern?

Om du inte orkar laga steget genom o öppna de, felsöka och löda osv. Så rekommenderar jag dig att öppna de för och få en insyn i hur de ser ut! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

MrAndersson skrev:Kan vart så att du fått en överledning i steget där strömmarna har varit så låga att säkringarna inte skyddat, har du haft steget på något fuktigt ställe under vintern?

Om du inte orkar laga steget genom o öppna de, felsöka och löda osv. Så rekommenderar jag dig att öppna de för och få en insyn i hur de ser ut! :)
Fuktigt vetefan det sitter ju precis bakom stolarna möjligtvis kallt. Ja får pröva det sista nu i veckan när lite skolarbete är klart, så får vi väl se om skiten vaknar till liv. :)
Bild

Jag är odödlig
Skriv svar