Hur undviker du böter och uppskjutet lämp?

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Hur undviker du böter och uppskjutet lämp?

Inlägg av runners »

Har du laddat motorn med cylinder o förgasargodis och alla strypningar är borta. Du vrider rullen och motorn talar medesamma om att den vill något betydligt mera än vad den viljat tidigare.

Det är nu det farliga börjar, men du tänker inte så mycket på det. Fast när du som minst anar det när moppen på vägen skickar fram dig i hög hastighet så hör du ett tutande bakom dig. Du kollar i speglen och en polisbil vill att du ska stanna. Det är kört och framför dig ser du en böteslapp och poliserna tar hand om moppen som ska avrustas från trim. Kanske ska du tvingas att se dina vänner ta bilkörkort eller till MC, medan du inte får ditt lämp och får vänta när du är 18 år. Jag vill verkligen säga att det är surt.

Men du kan inte garantera dig själva från att stoppas på flygande kontroller i trafiken, men du kan däremot skapa en större chans att klara dig undan genom att tänka på en del saker:

När du kör trimmat bör du först och främst avhålla dig från förändingar på mopeden som aviker från original så långt det går. Ljudet på moppen med sportfilter drar polisen till dig, detta förtydligar varvet på moppen på långa avstånd.

Undvik klistermärken som visar olika trimloggor på moppen, även polisen känner till detta och blir då mera misstänksamma på att du har trim än vad de annars skulle bli.

När du kör i stan ska du undvika att dra i väg med allt för högt acc, samt också inte köra över vad moppen får gå. Men håll inte exakt 45-km på en eu-moppe utan kör gärna ett par-tre km fortare.

Det finns poliser i trafiken som du inte ser. I bland poliser som inte för tillfället är i tjänst som kör i privata bilar. De kanske inte bryr sig just då därför att de inte är i tjänst, men om du kör som en galning så kommer de kanske att känna igen dig vid tillfällen då de är i tjänst. Då spelar dina ord mot polisen inte någon roll när du blir stoppad.

Dra bara på där du vet att du är säker, men aldrig i villaområden, särskilt inte köra runt i ett sådant område. Detta oroar de boende där på många sätt. Dels har de sina lekande barn i området och andra orsaker kan vara att de är rädda för att du ska skada deras parkerade bilar och kanske blir de irriterade på ljudet på moppen. De är alltid då snabba på ringa till polisen.

Ge framför allt inte polisen en möjlighet att stoppa dig för en trafikförseelse. Bordus körning kan få polisen att stoppa dig för vårdslöshet i trafik och ge dig böter för detta trots att du inte kört för fort. Men du kan undvika detta.

Vid bilköer vid trafikljusen så ska du inte tränga dig före i kön, stanna bakom den sissta bilen. Då har alla bra koll på dig, den framförvarande i speglarna och den bakomvarande ser dig genom vindrutan. Men att tränga sig före i kön med moppen skapar mera irritation bland bilisterna än vad du tror, därför kan de uppträda många gånger aggresivt mot dig efteråt.

Kör aldrig om ett fordon på fel sida på vägen, inte vare sig om det är en slö diezeltruck eller traktor. Det är bara en regel att man inte ska och som i värsta fall kan skicka dig i rullstol för resten av ditt liv om du överlever. Ingen fordonsförare är beredd på att någon ska göra omkörning där och du som förare på moppen vet inte vad den andra tänker. Kanske ska denna köra in i vägkanten för att stanna tillfälligt av någon orsak? Det vet ju inte du.

Rödljuskörningar behöver vi inte ta upp. Kör du mot rött ljus har du dig själva att skylla. Samma sak när det råder stopplikt, eller andra grundläggande trafikregler. Men en regel du alltid ska vara extra försiktig med är högerreglen, en del bilister håller stenhårt på den och ofta bara kör de rakt ut framför dig. Kör du då i för hög fart så kan det vara färdigkört.

Nej ...jag vill inte börja låta som en trafikpolis, men om du följer dessa råd så minskar risken att du blir stoppad. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Pekkari13
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 26 april 2009, 12:59
Ort: Kiruna

Inlägg av Pekkari13 »

bra tråd ! :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Väldigt bra skrivet :)
Beröm till dig!
f.d TSR-Crew
finnzor
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2009, 17:21

Inlägg av finnzor »

Bra tråd!

Precis som det stod i din guide hände det för mig ...

"så hör du ett tutande bakom dig. Du kollar i speglen och en polisbil vill att du ska stanna. Det är kört och framför dig ser du en böteslapp och poliserna tar hand om moppen som ska avrustas från trim. "

För nybörjare , alltså dem som precis har trimmat och har aldrig haft polisen efter sig.. Så är det skit svårt att agera på rätt sätt..

Jag kommer ihåg första gången man hade trimmat , och när folk frågade "vad ska du göra när man får polisen efter sig?" ..
Jag gav ett enkelt svar : "Jag kör in på en cykelväg och kör ifrån dem"..

Så hände det i verkligheten.. Polisen kom bakom mig.. Jag hade kört 25km/h med en Eu-Moppe utan skylt.. (trimmad såklart hahaha).. Dem tutar efter mig, och jag skiter nästan ner mig.. Adrenalinet studsar upp i taket och jag ser mitt liv passera i revir... Innan jag hinner göra någonting så är polisen helt plötsligt brevid mig och stannar mig..

Den här gången kom jag undan med lögner...

Varför jag skriver detta vet jag inte, jag är jävligt trött..
Honkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 juli 2009, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Honkan »

Många bra tips! :)

Creed till dig!
Vi har Rab, vad fan har ni?!
inzaight
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 maj 2010, 19:36

Inlägg av inzaight »

"Dra bara på där du vet att du är säker, men aldrig i villaområden, särskilt inte köra runt i ett sådant område. Detta oroar de boende där på många sätt. Dels har de sina lekande barn i området och andra orsaker kan vara att de är rädda för att du ska skada deras parkerade bilar och kanske blir de irriterade på ljudet på moppen. De är alltid då snabba på ringa till polisen. "

Det känner man igen, Jag hade en trimmad 30 moppe som gick i 90 knyck och lät mer än farsans harley, Min idiot till granne ringde polisen första gången jag startade den och sa att den var trimmad. Såklart kommer polisen inom 5 min och frågar saker om den. Sa att den var trimmad och att jag köpte den samma dag och att jag skulle ta bort trimmet. De litade på mig och åkte iväg. Jag har inte tagit bort trimmet än och aldrig mer stött på polisen mer än att min kopmis pappa är polis, och kompisen har också en trimmad moppe :p
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 18 februari 2008, 20:09
Ort: Skärv.. så långt ut i skiten man kan åka =)

Inlägg av Pulliboy »

Mycket bra skrivet! ;)

Just detta att man inte ska köra om en bil på höger sida är väldigt viktigt! =) Om man slarvar med det, så kan konsekvenserna till och med bli så kraftiga att du aldrig mer kan sitta på en moppe!

Och sen skulle inte jag precis tycka att det skulle vara trevligt att köra på en moppedist med min bil, bara för moppedisten inte har vett nog i kroppen att köra rätt ;)

I det fallet kan till och med mitt körkort ryka för att jag inte är uppmärksam på resten av trafiken.

Tänk er att det till och med går så dåligt att ni inte överlever en krock! Hur kul skulle det vara för en bilförare att gå omkring i resten av sitt liv med vetskapen om att han dödat en moppepojke. Skulle inte vara särskilt kul!

Jag vill inte verka negativ när jag säger detta! Men jag vill bara påminna er om att ta det lugnt i trafiken. Det kan rädda liv! :wink:
Behöver ni hjälp, eller bara vill snacka om moppar eller annat skoj, så är det bara att adda: Adde_pauli@hotmail.com =)
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

bra tips :D det hjälper mycket!
Sjooqvist
Svårstartad skrothög
Inlägg: 243
Blev medlem: 11 augusti 2010, 20:36
Ort: Karlstad

Inlägg av Sjooqvist »

grym tråd :o beröm tee dig :D
Fredrik D
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 8 september 2010, 08:46

Inlägg av Fredrik D »

Får man inte ha ett annat luftfilter än orginal??
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

Fredrik D skrev:Får man inte ha ett annat luftfilter än orginal??
du får inte ändra originalutförandet.
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 537
Blev medlem: 31 december 2010, 17:02

Inlägg av GileraIce04 »

Jävligt bra! Jag tänkte sätta på sportluftfilter.. men skiter nog i de ;P
minikeepern
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 maj 2011, 15:50

Inlägg av minikeepern »

GileraIce04 skrev:Jävligt bra! Jag tänkte sätta på sportluftfilter.. men skiter nog i de ;P
Finns ju en skorsten <3
- Vilket sorts djur har sitt arsle långt upp på ryggen? En polis motorcykel!! hihi
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 728
Blev medlem: 1 april 2010, 20:12
Ort: kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

Riktigt bra tråd! +1
Bild
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 537
Blev medlem: 31 december 2010, 17:02

Inlägg av GileraIce04 »

minikeepern skrev:
GileraIce04 skrev:Jävligt bra! Jag tänkte sätta på sportluftfilter.. men skiter nog i de ;P
Finns ju en skorsten <3
redan borta ;)
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

+1
Erydian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 428
Blev medlem: 8 april 2011, 21:51

Inlägg av Erydian »

bra tråd!
men vad jag har hört så kan polisen inte ge dig mera än ett halvår uppskjutet lämpa första gången du blir tagen?
andra gången kan du ge dig mycket mera.
är det sant??
Erydian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 428
Blev medlem: 8 april 2011, 21:51

Inlägg av Erydian »

Erydian skrev:bra tråd!
men vad jag har hört så kan polisen inte ge dig mera än ett halvår uppskjutet lämpa första gången du blir tagen?
andra gången kan du ge dig mycket mera.
är det sant??
Edit: om du kör trimmat och förfort(?)
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

hej tänkte dra igång denna tråd igen.



jag tänkte sätta på 70cc på min slider men vill ju självklart undvika polisen,

tänkte ha 17,5mm förgasare
urpluggat orginal rör
polini 70cc sport

om jag har orginal luftburk och regplåt/bögläpp kvar och kör lungt och moppen ser hyffsat orginal ut med blinkers ibak men inga fram så borde de väll ändå vara lungt? ev att jag kör med en 12a ett tag?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

oscaee skrev:hej tänkte dra igång denna tråd igen.



jag tänkte sätta på 70cc på min slider men vill ju självklart undvika polisen,

tänkte ha 17,5mm förgasare
urpluggat orginal rör
polini 70cc sport

om jag har orginal luftburk och regplåt/bögläpp kvar och kör lungt och moppen ser hyffsat orginal ut med blinkers ibak men inga fram så borde de väll ändå vara lungt? ev att jag kör med en 12a ett tag?
Urpluggat org har ganska lite ljud, och ilag med ett helt original utseende och en 12:a så misstänker jag snuten kommer hajja att det är en stunt hoj med låg toppfart och bra acceleration. Därmed borde det inte heller vara så farligt om dom stannar dig.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
eerikderbii
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 februari 2014, 08:55
Ort: Kalmar/Nybro

Inlägg av eerikderbii »

finnzor skrev:Bra tråd!

Precis som det stod i din guide hände det för mig ...

"så hör du ett tutande bakom dig. Du kollar i speglen och en polisbil vill att du ska stanna. Det är kört och framför dig ser du en böteslapp och poliserna tar hand om moppen som ska avrustas från trim. "

För nybörjare , alltså dem som precis har trimmat och har aldrig haft polisen efter sig.. Så är det skit svårt att agera på rätt sätt..

Jag kommer ihåg första gången man hade trimmat , och när folk frågade "vad ska du göra när man får polisen efter sig?" ..
Jag gav ett enkelt svar : "Jag kör in på en cykelväg och kör ifrån dem"..

Så hände det i verkligheten.. Polisen kom bakom mig.. Jag hade kört 25km/h med en Eu-Moppe utan skylt.. (trimmad såklart hahaha).. Dem tutar efter mig, och jag skiter nästan ner mig.. Adrenalinet studsar upp i taket och jag ser mitt liv passera i revir... Innan jag hinner göra någonting så är polisen helt plötsligt brevid mig och stannar mig..

Den här gången kom jag undan med lögner...

Varför jag skriver detta vet jag inte, jag är jävligt trött..
Vad sa du till dem då?
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

eerikderbii skrev:
finnzor skrev:Bra tråd!

Precis som det stod i din guide hände det för mig ...

"så hör du ett tutande bakom dig. Du kollar i speglen och en polisbil vill att du ska stanna. Det är kört och framför dig ser du en böteslapp och poliserna tar hand om moppen som ska avrustas från trim. "

För nybörjare , alltså dem som precis har trimmat och har aldrig haft polisen efter sig.. Så är det skit svårt att agera på rätt sätt..

Jag kommer ihåg första gången man hade trimmat , och när folk frågade "vad ska du göra när man får polisen efter sig?" ..
Jag gav ett enkelt svar : "Jag kör in på en cykelväg och kör ifrån dem"..

Så hände det i verkligheten.. Polisen kom bakom mig.. Jag hade kört 25km/h med en Eu-Moppe utan skylt.. (trimmad såklart hahaha).. Dem tutar efter mig, och jag skiter nästan ner mig.. Adrenalinet studsar upp i taket och jag ser mitt liv passera i revir... Innan jag hinner göra någonting så är polisen helt plötsligt brevid mig och stannar mig..

Den här gången kom jag undan med lögner...

Varför jag skriver detta vet jag inte, jag är jävligt trött..
Vad sa du till dem då?
Tvek på att han lär svara dig...inlägget skickades 2009
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

TheFlyingFin skrev:
oscaee skrev:hej tänkte dra igång denna tråd igen.



jag tänkte sätta på 70cc på min slider men vill ju självklart undvika polisen,

tänkte ha 17,5mm förgasare
urpluggat orginal rör
polini 70cc sport

om jag har orginal luftburk och regplåt/bögläpp kvar och kör lungt och moppen ser hyffsat orginal ut med blinkers ibak men inga fram så borde de väll ändå vara lungt? ev att jag kör med en 12a ett tag?
Urpluggat org har ganska lite ljud, och ilag med ett helt original utseende och en 12:a så misstänker jag snuten kommer hajja att det är en stunt hoj med låg toppfart och bra acceleration. Därmed borde det inte heller vara så farligt om dom stannar dig.


har jag 70cc osv och blir stannad åker jag ju på olovlig körning osv har torskat en gång innan, vill ju undvika att de händer igen men 12a drar ju till sig snutar as mycke?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

oscaee skrev:
TheFlyingFin skrev:
oscaee skrev:hej tänkte dra igång denna tråd igen.



jag tänkte sätta på 70cc på min slider men vill ju självklart undvika polisen,

tänkte ha 17,5mm förgasare
urpluggat orginal rör
polini 70cc sport

om jag har orginal luftburk och regplåt/bögläpp kvar och kör lungt och moppen ser hyffsat orginal ut med blinkers ibak men inga fram så borde de väll ändå vara lungt? ev att jag kör med en 12a ett tag?
Urpluggat org har ganska lite ljud, och ilag med ett helt original utseende och en 12:a så misstänker jag snuten kommer hajja att det är en stunt hoj med låg toppfart och bra acceleration. Därmed borde det inte heller vara så farligt om dom stannar dig.


har jag 70cc osv och blir stannad åker jag ju på olovlig körning osv har torskat en gång innan, vill ju undvika att de händer igen men 12a drar ju till sig snutar as mycke?
Jag antar du kommer köra stunt eftersom du har tolva. Fixa moppen då så den toppar en 65 med sjukt vrid så kommer dom inte misstänka mycket. Dom öppnar den nog inte på gatan och mäter cylinderdiametern :P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

jag kör urpluggat orginal rör och dragen v ring och den toppar typ 60, jag tycker de är för långsamnt därför tänkte jag köpa nån 70cc och 17,5mm förgasare och köra urpluggat orginal rör för de är mindre diskret osv
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Oroar mig också för att bli stoppad när jag är ute och åker. Polisbilar är oftast ingen fara, de följer sällan ens efter om du sticker iväg vad jag märkt, kanske helt enkelt för att det är för riskabelt. En jagad kille i 15-års åldern kan bli väldigt nojig och skada sig ordentligt och det vet polisen oftast om och bryr sig om också, vilket är bra.

Första gången jag hade snuten bakom mig var på väg hem från plugget. Hade stannat vid ett trafikljus på brorsans Derbi och vände på huvudet bara för att se om det var någon där.
Visst fan står farbror blå där, en yngre kvinna bakom ratten med en man intill sig har ögonkontakt med mig och pekar in mot vägrenen.
Jag får panik, gasar på och sticker snabbt som attan förbi trafikljuset som av en händelse just slog om till grönt (kunde gått illa i annat fall).
Polisen kör förstås efter mig men håller sitt avstånd, vilket inte lugnar mig ett dugg i stridens hetta.

Upp i 80 knyck eller vad den nu toppade, tvärs över motsatt körfält och ligger nu full gas i motsatta riktningens bussfil.
Inget ont hände som tur är, men det här säger jag för att uppmärksamma er ovana på att man sällan kommer agera som planerat i en pressad situation, i alla fall inte första gången.

Det jag gjorde var nog det dummaste som kunde ske vid tillfället, men det var som sagt stressen och adrenalinet som gjorde mina val just då.
14 år gammal utan körkort, på brorsans tydligt trimmade Derbi (underliggande rör) och utan regskylt blinkers eller baklyse. Dumt dumt, skulle inte göra om det idag av flera anledningar.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
detblevlucas
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 23 april 2014, 22:03

Inlägg av detblevlucas »

En 12" drar väll till sig snutar helt sjukt mycket?
Vad händer om man blir stoppad på en am utan reg?
Ride or Die
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

detblevlucas skrev:En 12" drar väll till sig snutar helt sjukt mycket?
Vad händer om man blir stoppad på en am utan reg?

jag fick böter för jag hade de
detblevlucas
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 23 april 2014, 22:03

Inlägg av detblevlucas »

oscaee skrev:
detblevlucas skrev:En 12" drar väll till sig snutar helt sjukt mycket?
Vad händer om man blir stoppad på en am utan reg?

jag fick böter för jag hade de
Hur mycket?
Ride or Die
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

500 för ingen regplåt 12an sa dom att jag skulle tabort men, då hade jag min moppe helt orginal..
detblevlucas
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 23 april 2014, 22:03

Inlägg av detblevlucas »

oscaee skrev:500 för ingen regplåt 12an sa dom att jag skulle tabort men, då hade jag min moppe helt orginal..
Låter ändå lindrigt, ska nog göra det :)
Ride or Die
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

Var ute med några polare en kväll och då kom såklart polisen förbi, de andra kör ganska trimmat så de drog men jag stanna kvar (urpluggat) ;) De fråga lite vanliga "kolla läget frågor" och om polarna som drog körde trimmat etc. Sen så sa han något om min 12a (första gången en polis påpekar den) Jag sa att vi kan väll säga att det är en pakethållare och då garva han bara och sa inget mer om de ;)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

tetesnubben skrev:Var ute med några polare en kväll och då kom såklart polisen förbi, de andra kör ganska trimmat så de drog men jag stanna kvar (urpluggat) ;) De fråga lite vanliga "kolla läget frågor" och om polarna som drog körde trimmat etc. Sen så sa han något om min 12a (första gången en polis påpekar den) Jag sa att vi kan väll säga att det är en pakethållare och då garva han bara och sa inget mer om de ;)
Haha roligt svar av dig!
Önskar man kunde hålla masken på samma sätt i stressade situationer (refererar till min egna erfarenhet)... Haha!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar