Mutter på svänghjulsaxlen

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Mutter på svänghjulsaxlen

Inlägg av Seenz »

tjenare jag har för mig att det heter svänghjulsaxel men kanske har helt fel,

aja...

Jag har en Derbi Senda sm -03 och den ''pinnen som går igenom bakhjulet (svänghjulsaxlen?) det är en mutter på den axlen (muttern som är längst ut) som har gått av när jag körde, och vi letade om någon passade men den verkar vara special gjord så undrar om man kan beställa den någonstans?

kan skicka bild och förklara bättre..
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

svänghjul är något som sitter i motorn. det namnet du letar efter är nog hjulaxel? ;)
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

GurkMarmelad skrev:svänghjul är något som sitter i motorn. det namnet du letar efter är nog hjulaxel? ;)
jo precis, längsen jag höll på men moppen så frågade jag på fb snabbt till en kompis va det hette o då sa han det hahaha :roll: :lol:
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Seenz skrev:
GurkMarmelad skrev:svänghjul är något som sitter i motorn. det namnet du letar efter är nog hjulaxel? ;)
jo precis, längsen jag höll på men moppen så frågade jag på fb snabbt till en kompis va det hette o då sa han det hahaha :roll: :lol:
ta med hjulaxeln och gå till en verkstad och be dem leta upp en passande mutter.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Brukar vara fingängat på hjulaxlar. Förmodligen M12x1 eller liknande. :)
Shrink
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 december 2013, 20:46

Inlägg av Shrink »

Det är m12 jag köpte till min när muttern paja, bara gå till närmsta t.ex. bygghandlare och fråga efter en m12 mutter eller bara visa upp hjulaxeln så hjälper dem dig. :)
EmilStunt97
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 8 april 2014, 10:33

Inlägg av EmilStunt97 »

Jag gängde om min hjulaxel och tog en vanlig låsningsmutter på det, aldrig varit något problem!
Skriv svar