CPI Aragon GP strypningar samt frågor

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Mouhs
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 juli 2012, 20:52

CPI Aragon GP strypningar samt frågor

Inlägg av Mouhs »

Tjenare tvåtaksryttare!

Bror min har blivit den gyllene åldern 15 barre och införskaffade sig själv en CPI Aragon GP -14 (30-moppe) som han nu vill ha hjälp att dra upp hastigheterna på!
Det första jag undrar är då,
Vad är det för strypningar på maskinen?

- Sugrörskrök? (Ser ut att vara)

- Elstrypt? (Finns en lampa som lyser rött när han är runt 38-39 km/h i nerförsbacke, kan det vara detta? Dock uppnår han ungerfär 33 km/h på raksträcka)

- Variatorring? (Vet jag redan att det finns)

Ifall elstrypning finns, vart sitter denna h*lvetes skapelse?

Tacksam för seriösa svar samt hjälp! :)


EDIT: Mopeden har skapligt höga varv i tomgången. Vad kan detta bero på?
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Sugrörskrök? Menar du att det går ut ett rör som inte leder nånstans är det blindtarmen, den får du kapa bort och svetsa igen hålet som blir. Går det ut ett tunnare rör som leder till luftburken är det egr-ventilen och kan pluggas igen men det blir ingen märkbar skillnad.
Det kan också sitta en plugg i mynningen på röret, alltså den del som sitter mot cylindern. Då får man slipa bprt svetslopporna den sitter i för att få ut den.

Den lär säkert ha strypt cdi, det du kallar "elstrypt" den kan gå att strypa av genom att klippa en speciell kabel, annars får du köpa en ostrypt cdi. Cdin brukar finnas nära batteriet i "batterilådan"

Tomgången kan justeras på tomgångsskruven.

Bjuder på stavfel då jag skriver från mobilen.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Mouhs
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 juli 2012, 20:52

Inlägg av Mouhs »

GreckE skrev:Sugrörskrök? Menar du att det går ut ett rör som inte leder nånstans är det blindtarmen, den får du kapa bort och svetsa igen hålet som blir. Går det ut ett tunnare rör som leder till luftburken är det egr-ventilen och kan pluggas igen men det blir ingen märkbar skillnad.
Det kan också sitta en plugg i mynningen på röret, alltså den del som sitter mot cylindern. Då får man slipa bprt svetslopporna den sitter i för att få ut den.

Den lär säkert ha strypt cdi, det du kallar "elstrypt" den kan gå att strypa av genom att klippa en speciell kabel, annars får du köpa en ostrypt cdi. Cdin brukar finnas nära batteriet i "batterilådan"

Tomgången kan justeras på tomgångsskruven.

Bjuder på stavfel då jag skriver från mobilen.
Tack för stavfelen, fick hjärnan att vakna till nu på morgonen så det hjälpte väl ömsesidigt ;)

Jag vet om blindtarm och egr/franska strypningen eftersom min egna hoj (Derbi Senda Xtreme -08) har båda på orginalröret. Med sugrörskrök menar jag att kröker på röret är... ja, sugrörssmalt. Det jag undrade mest på den fronten var ifall det går att köpa kröken styckvis eller om ett helt nytt rör var tvunget att bli inhandlat. Men har kollat TS.se och vet det nu.

Nu när du nämner CDI:n skäms jag... Klart som f*n det är det hahaha, fan man blir ju lite moppeslak över vintern! Aja, får la skaffa bror min en ostrypt eftersom jag tycker det är otroligt onödigt att meka och klippa med orginaldelarna. Tack ändå!
Skriv svar