Första bil, 50-60k?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Första bil, 50-60k?

Inlägg av -Filip »

Tjena!

Nu är det snart tid för körkort för mig och har börjat letat efter bilar. Så det jag undrar är om ni har bra tips på en första bil? Min budget ligger runt 50-60k och vill ha en lite mer sportig bil. Hellst inte för gammal då jag inte är den mest kunniga när det gäller bilmeck. Självklart kan man det vanliga men inte så mycket utöver det! Så en rolig,bra första bil som gärna fångar blickar! :)

Tackar på förhand!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Re: Första bil, 50-60k?

Inlägg av Persson97 »

Kan du inte mycket om bilar så är det sista du ska ha en ny bil. Äldre är nästan alltid simplare byggda och har inte ens hälften så mkt el...

Men vill du ha en nyare lite sportigare bil kanske detta kan vara ett alternativ?
http://www.blocket.se/angelholm/Mazda_M ... ?ca=21&w=2
Senast redigerad av Persson97 den 22 april 2014, 15:59, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Re: Första bil, 50-60k?

Inlägg av -Filip »

Persson97 skrev:Kan du inte mycket om bilar så är det sista du ska ha en ny bil. Äldre är nästan alltid simplare byggda och har inte ens hälften så mkt el...

Men vill du ha en nyare lite sportigare bil kanske detta kan vara ett alternativ?
http://www.blocket.se/angelholm/Mazda_M ... ?ca=21&w=2
Den ser bra ut! Har även sett lite på den äldre toyota mr2. Är det någon som har erfarenhet av denna bil?
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Bil är ju en smaksak, tycker du ska leta upp 5-6 st du gillar sen åka ut och prova alla och helt enkelt köpa den som känns bäst! Den kanske är snygg men går skit medans en annan går skitbra och ser också bra ut :wink:
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

oggew2 skrev:Bil är ju en smaksak, tycker du ska leta upp 5-6 st du gillar sen åka ut och prova alla och helt enkelt köpa den som känns bäst! Den kanske är snygg men går skit medans en annan går skitbra och ser också bra ut :wink:
Dom flesta bilägare brukar inte hemmaklåpa ihop sina bilar så chansen att bilen går skit är relativt liten sålänge han inte funderar på att köpa 740 ;)
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Saab 93 Aero, kan inte bli så mycket bättre för den pengen :)
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

http://www.blocket.se/vasternorrland/Ni ... m?ca=8&w=3

Här har du en riktig bil med 250 hk, lär ju dra ifrån alla dina polare hur lätt som helst. :)

Den här ä snyggare o fräschare http://www.blocket.se/jonkoping/Nissan_ ... m?ca=8&w=3
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_3_A ... ?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Brut ... ?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/VW_Golf ... ?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/malmo/Mazda_rx_8_ ... w=3&last=1

För den budgeten får du en riktigt fin förstabil så du kan ju verkligen priotera låga miltal, ny eller gammal bil, stylad, mycket eller lite hästar, så välj noga!

Eller köp en gammal 740 och styla den själv :)
Senast redigerad av MisterDT50R den 22 april 2014, 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Wankel <3
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

byt låda så piskar du dom flesta bilar i stan. http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ ... w=2&last=1
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Man ska köpa en bil som helt original, helst gubbkörd, få ägare och så ska den inte ha gått så långt:)
Så får man göra i ordning den själv om man vill, istället för att köpa något sönderskruvat skit som rasar på en gång.
Användarens profilbild
KC
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 mars 2014, 10:51

Inlägg av KC »

DS skrev:Man ska köpa en bil som helt original, helst gubbkörd, få ägare och så ska den inte ha gått så långt:)
Så får man göra i ordning den själv om man vill, istället för att köpa något sönderskruvat skit som rasar på en gång.
Ofta är bilägare inte hemmaklåpare och verkligen inte med nya bilar. Tror inte någon vågar skruva sönder en GTR eller liknande och är de sönderskruvade så ser man det på hela bilen om han/hon/den/det vart rädd om den eller inte. Skall inte vara några problem att köpa något som redan trimmat eller liknande.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

50-60k är i saftigaste laget för en förstabil, med tanke på att förstabilar är till för att lekas sönder och lära sig att köra i (körkortet säger att man får köra, inte att man kan det). En fjärdedel av dom pengarna räcker till en förstabil, sedan kan man satsa på nått lite finare...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

Persson97 skrev:
oggew2 skrev:Bil är ju en smaksak, tycker du ska leta upp 5-6 st du gillar sen åka ut och prova alla och helt enkelt köpa den som känns bäst! Den kanske är snygg men går skit medans en annan går skitbra och ser också bra ut :wink:
Dom flesta bilägare brukar inte hemmaklåpa ihop sina bilar så chansen att bilen går skit är relativt liten sålänge han inte funderar på att köpa 740 ;)
Pfft...snacka inte skit om 740 hörru...
Min 745 ligger på 360hk :P och drar de flesta bilar som blivit länkade i denna tråden!
Kanske inte den allra snyggaste bilen, Lancer evon hade ju varit en dröm den men inte sitter man och degar på så mycket pengar :(.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Inlägg av -Filip »

Har funderat en del på Saab 9-3 aero. Verkar som bra och stabila bilar. Har övningskört en del med en Saab 9-5 och är nöjd med den!
Jonaskarlsson
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 2 december 2013, 15:00
Ort: Salem

Inlägg av Jonaskarlsson »

Jag skulle aldrig köpa en Saab! Köp en fin Volvo, jag kan starkt rekommendera en 850r eller 855r, de är riktigt tuffa!!
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Håller med dig -Filip, Saab är riktigt bra bilar!

Swedish Power! :lol:
rillenz
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 april 2014, 18:38
Ort: bergshamra

Inlägg av rillenz »

Team Gängpaj
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jonaskarlsson skrev:Jag skulle aldrig köpa en Saab! Köp en fin Volvo, jag kan starkt rekommendera en 850r eller 855r, de är riktigt tuffa!!
då vet vi alla att du inte skulle köpt en saab o alla skiter fullkomligt i det.

Jag har en saab 93ss aero (210hästarn). Det är en fin bil och klippet räcker, mer behövs inte till förstabil :)
Årets Styrelsemedlem 2013
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

köp en nissan 200sx
http://www.blocket.se/vastmanland/Nissa ... m?ca=8&w=3 typ som den där fast en som är bessad om du inte vill fixa det själv.
....
Shark Monster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 8 juli 2012, 12:39

Inlägg av Shark Monster »

Hade jag varit du hade jag köpt en Nissan 200sx eller en Nissan Skyline r32/r33, då får du fin simpel japansk kvalitet!
I 50k klassen kan du ju också få en N/A (Naturally aspirated, alltså ingen turbo) Supra om du gillar dem :)

Även om du inte är ett fan av dessa bilar så tycker jag du ska satsa på bakhjulsdrivet i alla fall. För du kommer vilja leka en hel del
:wink:

Men om jag hade varit du, hade jag köpt denna :roll:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Cres ... w=3&last=1

Ser inte mycket ut för dem som inte är inne i gamla japsare, men en sån med en sänkning och ett par klassiska japsfälgar är så jäääääävla frän! :D
Bild[/img]
Dracfuckot som har svårt att skriva korta inlägg!

Once you go Drac, you never go back!
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Inlägg av -Filip »

Shark Monster skrev:Hade jag varit du hade jag köpt en Nissan 200sx eller en Nissan Skyline r32/r33, då får du fin simpel japansk kvalitet!
I 50k klassen kan du ju också få en N/A (Naturally aspirated, alltså ingen turbo) Supra om du gillar dem :)

Även om du inte är ett fan av dessa bilar så tycker jag du ska satsa på bakhjulsdrivet i alla fall. För du kommer vilja leka en hel del
:wink:

Men om jag hade varit du, hade jag köpt denna :roll:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Cres ... w=3&last=1

Ser inte mycket ut för dem som inte är inne i gamla japsare, men en sån med en sänkning och ett par klassiska japsfälgar är så jäääääävla frän! :D
Bild[/img]
Jo skyline är allt fina. Men det känns som att de billiga skylines kan vara sönderskruvade?. Detta är bara den känsla jag får. kan ju ha helt fel bild men ;)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

-Filip skrev:
Shark Monster skrev:Hade jag varit du hade jag köpt en Nissan 200sx eller en Nissan Skyline r32/r33, då får du fin simpel japansk kvalitet!
I 50k klassen kan du ju också få en N/A (Naturally aspirated, alltså ingen turbo) Supra om du gillar dem :)

Även om du inte är ett fan av dessa bilar så tycker jag du ska satsa på bakhjulsdrivet i alla fall. För du kommer vilja leka en hel del
:wink:

Men om jag hade varit du, hade jag köpt denna :roll:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Cres ... w=3&last=1

Ser inte mycket ut för dem som inte är inne i gamla japsare, men en sån med en sänkning och ett par klassiska japsfälgar är så jäääääävla frän! :D
Bild[/img]
Jo skyline är allt fina. Men det känns som att de billiga skylines kan vara sönderskruvade?. Detta är bara den känsla jag får. kan ju ha helt fel bild men
;)


Svårt att säga. Vissa kanske är det andra inte. Tror dock i te dom är det, för inte det lättaste o skruva själv.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Inlägg av -Filip »

Fortsätter med en följd fråga! Efter jag sökt lite på Saab märker jag att Saab 9-5 2.3t (185hk) är billigare än Saab 9-3 2.0t (175hk) vad kommer detta sig av? Har ingen direkt koll på detta men var ju lite märkligt!
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Saab är underskattat så det bara skriker om det, dom är minst lika bra som volvo, om inte bättre, skulle lätt kunna tänka mig en saab om dom skulle vara bakhjulsdrivna. reservdelarna kanske vi inte ska snacka om :wink:
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

bmw e46. bra och fräsha bilar i de flesta fallen. 330 är snabba och då kan du bara köpa coilovers för 2000kr och sen ett par fälgar :)
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

BMW 330/323 coupe är riktigt fina! Min bror gav 32.000 för sin 323 coupé, den är riktigt snygg nu när han har bytt front, satt på en liten vinge och angeleyes + 18" fälgar med lågprofilsdäck.. Väldigt fint skick!

Saab gillar jag också, broder min hade en 9-3 aero 5D, 205 hk original. Den gick riktigt bra faktiskt och det var stolarna med turbomärket, svinsköööna!
Jag själv övningskör i mammas saab 9-3 linearsport, 150hk.. duger gott och väl, den är go att köra och snygg org.

Men 50-60k är lite väl mycket för en första bil? jag hade satsat runt 30k istället.. Det får man en hyffsat fin bil för!
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Inlägg av -Filip »

Dawidd skrev:BMW 330/323 coupe är riktigt fina! Min bror gav 32.000 för sin 323 coupé, den är riktigt snygg nu när han har bytt front, satt på en liten vinge och angeleyes + 18" fälgar med lågprofilsdäck.. Väldigt fint skick!

Saab gillar jag också, broder min hade en 9-3 aero 5D, 205 hk original. Den gick riktigt bra faktiskt och det var stolarna med turbomärket, svinsköööna!
Jag själv övningskör i mammas saab 9-3 linearsport, 150hk.. duger gott och väl, den är go att köra och snygg org.

Men 50-60k är lite väl mycket för en första bil? jag hade satsat runt 30k istället.. Det får man en hyffsat fin bil för!
Har en budget upp till ungefär 60k men som du säger kommer jag antagligen inte använda allt detta på en förstabil, men man vet ju aldrig! ;)
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

när vi ändå snackar bilar så kanske man kan få låna tråden lite, undrar vad ni tycker om s60 t5an, dom äldre modellerna då självklart. Rimligt pris, modern och stilren
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Jonaskarlsson skrev:Jag skulle aldrig köpa en Saab! Köp en fin Volvo, jag kan starkt rekommendera en 850r eller 855r, de är riktigt tuffa!!
Och vi vet att du är en inskränkt liten bonde som tycker att Volvo 840 utan ljuddämpare är det coooooooooooolaste som finns.

Du har antagligen inte argument varför du aldrig skulle köpa en SAAB.
-Filip skrev:Fortsätter med en följd fråga! Efter jag sökt lite på Saab märker jag att Saab 9-5 2.3t (185hk) är billigare än Saab 9-3 2.0t (175hk) vad kommer detta sig av? Har ingen direkt koll på detta men var ju lite märkligt!

Eftersom 9-3orna är lite mer eftertraktade, bättre väghållning, lite snyggare och anses vara mer sportig än 9-5an som är en bekväm pendlarbil.
Min 9-3a är stötig i fjädringen, obekväm på dåliga vägar och fartgupp är det något man tar lugnt över, medan 9-5orna är perfekt för ojämnt och dåligt underlag, skitbekväm bil.



Som vissa andra sagt, lägg inte alla dina pengar på en förstabil, du kan inte köra så bra, du kommer lära dig och kommer säkert köra skiten ur den och antagligen skada den utseendemässigt.
Min första bil var en rostig VW Vento -95a, 30k mil ungefär, startade i alla lägen, kostade 5.000, jag har haft så himla roligt med den, fucka runt med den och skita i den bokstavligen.

Hade jag fått välja mellan 9-3an och Venton som första bil om jag skulle göra om det hade det varit Venton helt klart, en bil man inte behöver vara rädd om, gasa tills det rasar, dra kryckan, åk ner för en liten trappa, upp och ner för trottoarkanter o shit, något du definitivt inte kommer göra med en 9-3a :)'


Edit : SAAB 9-3 från 2004 och framåt har relativt få barnsjukdomar, om inga alls om jag minns rätt.
Googla "Site:garaget.org barnsjukdomar SAAB 9-3 2003", ersätta märket och modell med det du vill få information om, efter mycket om och men vart det 9-3a för mig, alla märken var ett alternativ för mig då.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

-Filip skrev:Fortsätter med en följd fråga! Efter jag sökt lite på Saab märker jag att Saab 9-5 2.3t (185hk) är billigare än Saab 9-3 2.0t (175hk) vad kommer detta sig av? Har ingen direkt koll på detta men var ju lite märkligt!
9-5 har alltid känts lite b i jämförelse med 9-3. T7 motorerna som sitter i 9-5 hade ju problem med vevhusventilationen.

men ingen dålig bil. Varför den är billigare kan jag inte svara på.. årsmodeller?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Jag säger en schysst saab, 9-5 2.3t är sjukt goa att både åka i och att köra, men även 9-3an är fin, och se nästan till att du får vectorpaketet med sportstolar och lite annat smått och gått!
Shark Monster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 8 juli 2012, 12:39

Inlägg av Shark Monster »

Btw, en volvo s80 t6 kanske kan va något? Du kan lätt få en skitfin för 50k, då får du en ren lyxbil med 250hk och dubbelturbo :)
Dracfuckot som har svårt att skriva korta inlägg!

Once you go Drac, you never go back!
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

det viktigaste är hur mycket försäkringen kommer kosta, ni kan bara drömma om hur mycket det kostar att försäkra en japansk sport bil.
Bild
Skriv svar