Bakgrund: 17 år nu i februari. Bor i Gällivare kommun och går på
Teknikprogrammet, första året. Mopeden köptes sommaren 2013.
Inte haft några planer på att göra ett projekt, men nu när min kompis
OggeW gjort ett fick jag lust!
Projektet är nästan klart, men kommer förmodligen att köpa något nytt/ändra
på något då och då. Så förvänta er inte uppdateringar ofta!
Setup:
74cc Top performance cylinder
Dellorto 21mm PHBG förgasare
Doppler Endurance 18000rpm vev
Malossi VL6 membran
Technigas E-nox avgassystem
Malossi racing kopplingsfjädrar
13/52 drevning
Lågkvalitets bilder på grejer som redan gjorts!
20 minuter efter att jag köpt den nere i Göteborg!
Slet direkt bort klistermärkerna och strypningarna.
Borstade bort oxidation och rost + lackade ...styrkronan?
(no idea)
Brorsan lackade kåporna gratis på hans jobb. Riktigt profsig!
När mopeden plus kåporna anlände till Gällivare var dem snabbt påskruvade
Vid slutet av Augusti 2013, ~en vecka innan kolven värmenöp rejält!
Motorn kluven för vev, cylinder lager och packningsbyte! Vevpartiet böts för att
vara på den säkra sidan med 74cc, då jag tänkt porta den i framtiden!
Allt ihop! Bara att hoppas på det bästa...
OggeW till höger!
Vi märkte att doppler veven är lite bredare än original,
vilket bör skapa högre komp i motorn?
Motorn gick igång!... i kanske 5min
Tjorvade med munstycken och funderade
på vad felet var.. Tillslut böt vi ut tändstiftet till ett nytt, och då gick den som en
raket!
Gissar på att tändstiftet tog skada vid värmenypet!
MH Ryz SM har ingen kick p.g.a. någon konstig anledning.. och elstarten
klarar inte att starta denhär
kanske för hög kompression?
Beställde iallafall en kick från Dennis Rankovic! Ska monteras,
det ända som behövs är en pelarborrmaskin och att mäta lite!