aerox vikter,fjäder?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

hult1998
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 31 augusti 2013, 20:18

aerox vikter,fjäder?

Inlägg av hult1998 »

Hej,, min setup är polini hi-speed variator , malossi fly clutch, leovice tt urpluggat, vit fjädrar som satt i fly clutch..

Och det är såhär att min moppe den hugger inte direkt den går segt i typ 3-4 sekunder i starten sen kickar den iväg direkt till 80km/h så jag bara undrar vad det är jag ska byta så att den går iväg direkt när jag gasar. tryckfjäder ? vikter?
testade med gula fjädrar men då gick den segt längre i början. tacksam för svar! HULT
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

sätt i mjukare kopplingsfjädrar. original fjädrarna drar direkt :) annars kan det va så att remmen slirar och då behöver du en hårdare tryckfjäder
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

RammeA skrev:sätt i mjukare kopplingsfjädrar. original fjädrarna drar direkt :) annars kan det va så att remmen slirar och då behöver du en hårdare tryckfjäder
vad jag vet så har alla det problemet då dom har orginalfjädrar? och löser det genom att sätta i hårdare.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Vad har du för vikter?

Dem som påverkar starten är oftast kopplingsfjädrarna.
Byter du i hårdare så lär dem nog greppa direkt.

Det kan också vara remslir, men kolla först om remmen är sliten, om den inte är det då kan det vara tryckfjädern som är för mjuk.
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

GreckE skrev:
RammeA skrev:sätt i mjukare kopplingsfjädrar. original fjädrarna drar direkt :) annars kan det va så att remmen slirar och då behöver du en hårdare tryckfjäder
vad jag vet så har alla det problemet då dom har orginalfjädrar? och löser det genom att sätta i hårdare.
beror ju lite på hur man tänker. med original fjädrarna så drar den utan att man måste varva nått nästan. Men med hårdare fjädrar så måste ju moppen varva mycket innan den greppar ;)
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

RammeA skrev:
GreckE skrev:
RammeA skrev:sätt i mjukare kopplingsfjädrar. original fjädrarna drar direkt :) annars kan det va så att remmen slirar och då behöver du en hårdare tryckfjäder
vad jag vet så har alla det problemet då dom har orginalfjädrar? och löser det genom att sätta i hårdare.
beror ju lite på hur man tänker. med original fjädrarna så drar den utan att man måste varva nått nästan. Men med hårdare fjädrar så måste ju moppen varva mycket innan den greppar ;)
ju högre effektkurvan är i registret desto mer måste man varva innan motorn drar iväg. om kopplingen greppar på 3000rpm och effektkurvan börjar på 6000 så får man att den är slö i starten och sen drar efter några sekunder när motorn kommit upp i rätt varv.

ont: och för den som undrar så har ja nu för 251a gången sagt att man inte byter tryckfjäder förens remmen slirar :)
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
hult1998
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 31 augusti 2013, 20:18

Inlägg av hult1998 »

4.3 grams vikter, tack för svaren alla :)
Skriv svar