Fiddy eller midsize?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

viilmajohansson
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 april 2014, 17:33

Fiddy eller midsize?

Inlägg av viilmajohansson »

Hej! Jag har lite planer på att köpa en fiddy men vet inte om jag ska ha en fiddy eller en midsize. Jag ska bara ha den och leka lite med, och tanken är att vi ska bygga en bana i skogen och köra på.

Jag är 160 och inte så kör van, men vad tycker ni att jag borde skaffa? Vad är roligast att köra i skogen med?

Tacksam för svar! // Vilma :D
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

midsize är det du ska ha. kommer passa din längd mycket bättre än en liten fiddy. men jag avråder dig från att köpa en midsize och istället tycker jag du ska ha en 85cc riktig cross. samma storlek som en midsize (ungefär) men har ett sju helvetes klös i sig. du kommer ha mycket roligare med en riktig cross.

kontakta mig via PM om du vill ha mer information (har en midsize själv så jag vet en del om dem)

Erik
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

skulle också rekommendera en 85cc cross, dock så kommer du få skruva mycket som in i helvete med den om du köper en för samma peng som för en midsize, men det går att ha kul med midsize också, dock så går en kinafiddy som orion nästan som en trimmad moppe så dom är inte jätteroliga så satsa på en 150cc eller nåt med 15+ hästar
....
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Flyttar till "övriga fordon"
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

Kör på en midsize :) 150cc uppåt :) välj bland märkena :) Dbr,exxo,pitpro,snakepit,workz, ten7
Har själv en 150cc exxo bullet :) åh den har bra mer klös en 125cc :)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Fiddy eller midsize är en smaksak, jag tror att du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer. Personligen hade jag valt midsize, men det kanske är för att jag är 3 decimeter längre än dig.

Det viktiga är väl egentligen att du försöker hitta en märkeshoj, och inte en kinagrej. Exxo, Pitpro, Snakepit, DBR, Workz, Ten7 tex är bra märken. Orion och liknande är egentligen så gott som skräp.
125cc räcker till rätt långt, det gäller bara att lära sig att köra dem på rätt sätt, så kan man ta sig fram riktigt fort.

Ska du bara ha att busa runt på så är en sån här hoj ett alldeles utmärkt val, då de är rätt tysta och har en snäll effektkurva. En 85cc cross har mycket mer stick och låter mycket högre, kräver mer service osv.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
viilmajohansson
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 april 2014, 17:33

Inlägg av viilmajohansson »

CaToXXo skrev:Fiddy eller midsize är en smaksak, jag tror att du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer. Personligen hade jag valt midsize, men det kanske är för att jag är 3 decimeter längre än dig.

Det viktiga är väl egentligen att du försöker hitta en märkeshoj, och inte en kinagrej. Exxo, Pitpro, Snakepit, DBR, Workz, Ten7 tex är bra märken. Orion och liknande är egentligen så gott som skräp.
125cc räcker till rätt långt, det gäller bara att lära sig att köra dem på rätt sätt, så kan man ta sig fram riktigt fort.

Ska du bara ha att busa runt på så är en sån här hoj ett alldeles utmärkt val, då de är rätt tysta och har en snäll effektkurva. En 85cc cross har mycket mer stick och låter mycket högre, kräver mer service osv.
Tycker jag låter bra ;)
viilmajohansson
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 april 2014, 17:33

Inlägg av viilmajohansson »

Men om man skulle köra på en bana i skogen skulle det gå lika bra med midsize som fiddy eller är något stabilare än det andra?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

viilmajohansson skrev:Men om man skulle köra på en bana i skogen skulle det gå lika bra med midsize som fiddy eller är något stabilare än det andra?
Har du en större hoj med större hjul så blir det stabilare, så en Midsize kan vara lättare att köra stabilt på.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar