Hur bromsar man egentligen?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Notify
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 september 2013, 14:57

Hur bromsar man egentligen?

Inlägg av Notify »

Som titeln lyder, hur bromsar man egentligen på en crossmoppe?
Ska nu köpa crossmoppe och så (Derbi obviously)

Fast då är frågan; Hur I hela helvetet bromsar man?
Har googlat runt lite hittar dock inte svar, kanske jag som är blind, men nae.
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Trycker in bromshandtaget och trycker på fotbromsen? :lol:
Yamaha YZF R125
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Hur man får den att stanna? :lol:
Frambromsen sitter på styret på höger sida (samma som gasrullen)
Och fotbromsen sitter där du har fötterna på höger sida.

Menar du bromsbänk så är det svårt att få fram vettiga resultat med 50 cc
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Notify
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 september 2013, 14:57

Inlägg av Notify »

adamwestman skrev:Trycker in bromshandtaget och trycker på fotbromsen? :lol:
Haha, jo det fattar jag men alltså, är man tvungen o växla ner till 1an o skit ifall man ska bromsa? :s
& är frambromsen likadan som en "scooter/moped" broms?
Liksom, kan man bromsa likadant som en vanlig eller måste man vara försiktigare? :l

EDIT: Aah Persson, hur man stannar den ^^ Fast hur, Vet vart allt sitter o så.
Användarens profilbild
Akki
Svårstartad skrothög
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 december 2012, 11:48
Ort: Skåne

Inlägg av Akki »

Om du menar att du ska bromsa inför ett stopljus eller liknande, så kan du antingen motorbromsa ner, du slutar gasa,lägger ner en växel i taget sen håller du in koppligen o glider fram till stoppet.

Eller så bara slutar du gasa när du ligger t.ex i sexan, håller in kopplingen o bromsar.

Du lär sluta tänka på HUR du bromsar efter du kört ett tag ;)
Ta en titt på denna pärla ifall ni är Neoshomos som jag <3

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=

Dracfac projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52059
Användarens profilbild
alatan
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 27 juli 2012, 20:09

Inlägg av alatan »

Notify skrev:
adamwestman skrev:Trycker in bromshandtaget och trycker på fotbromsen? :lol:
Haha, jo det fattar jag men alltså, är man tvungen o växla ner till 1an o skit ifall man ska bromsa? :s
& är frambromsen likadan som en "scooter/moped" broms?
Liksom, kan man bromsa likadant som en vanlig eller måste man vara försiktigare? :l

EDIT: Aah Persson, hur man stannar den ^^ Fast hur, Vet vart allt sitter o så.
Själv använder jag aldrig bakbromsen, om jag inte kör på bakhjulet eller om det är extremt halt/grusit.

Ska du stanna vid en tex en korsning är det en fördel att växla ner om du inte vill köra iväg på 5an. Det är bara ett hålla in kopplingen och bromsa annars. Alternativt motorbromsar du, men det är inte så bra för 2 taktare sägs det.
Dom gör så rysligt fint på tomten.
Bild
Notify
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 september 2013, 14:57

Inlägg av Notify »

alatan skrev:
Notify skrev:
adamwestman skrev:Trycker in bromshandtaget och trycker på fotbromsen? :lol:
Haha, jo det fattar jag men alltså, är man tvungen o växla ner till 1an o skit ifall man ska bromsa? :s
& är frambromsen likadan som en "scooter/moped" broms?
Liksom, kan man bromsa likadant som en vanlig eller måste man vara försiktigare? :l

EDIT: Aah Persson, hur man stannar den ^^ Fast hur, Vet vart allt sitter o så.
Själv använder jag aldrig bakbromsen, om jag inte kör på bakhjulet eller om det är extremt halt/grusit.

Ska du stanna vid en tex en korsning är det en fördel att växla ner om du inte vill köra iväg på 5an. Det är bara ett hålla in kopplingen och bromsa annars. Alternativt motorbromsar du, men det är inte så bra för 2 taktare sägs det.
Hmm, okej tack antar jag! ^^
Fast hur är det när man vill använda bromsarna, alltså fram och bak nu då? :s Hur ska jag bromsa i 50km/h?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Helt äeligt dummaste frågan någonsin enligt mig :P du bromsar som du gjort på alla andra fordon, cykel, grässklippare, cross you name it.
Anpassa sin inbromsning för din hastighet om du kommer i 70kmh så drar du ju inte in bromsen helt och låser hjulet då går det åt helvetet.
du drar in bromshandtaget och du bromsar in, om du märker att su inte kommer hinna bromsa in i tid då drar du in bromshandtaget mera.
du kommer att använda frambromsen 95% av tiden då du bara använder bakbromsen i nödfall och du behöver mer broms kraft eller då su kör på grusväg eller annat halt vägunderlag då om du drar in frambromsen för hårt om det rengnar aå kommer framhjulet glida undan och du kommer sätta sig ner i asfalten.

Det lär nog se ut som en mongolid har skrivt texten då jag sitter på mobilen
Quattro lyfe
Notify
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 september 2013, 14:57

Inlägg av Notify »

FreZz skrev:Helt äeligt dummaste frågan någonsin enligt mig :P du bromsar som du gjort på alla andra fordon, cykel, grässklippare, cross you name it.
Anpassa sin inbromsning för din hastighet om du kommer i 70kmh så drar du ju inte in bromsen helt och låser hjulet då går det åt helvetet.
du drar in bromshandtaget och du bromsar in, om du märker att su inte kommer hinna bromsa in i tid då drar du in bromshandtaget mera.
du kommer att använda frambromsen 95% av tiden då du bara använder bakbromsen i nödfall och du behöver mer broms kraft eller då su kör på grusväg eller annat halt vägunderlag då om du drar in frambromsen för hårt om det rengnar aå kommer framhjulet glida undan och du kommer sätta sig ner i asfalten.

Det lär nog se ut som en mongolid har skrivt texten då jag sitter på mobilen
Haha, kanske lite dum fråga då, men vafan. Fast de med frambromsen, varför klickar det till? Har aldrig funnit något svar till detta. Har alltid trott att frambromsens klick typ låser hjulet, är lite störd atm så.. ah.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Klicket du hör är nog då den når switchen för bromsljuset
Quattro lyfe
Notify
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 september 2013, 14:57

Inlägg av Notify »

FreZz skrev:Klicket du hör är nog då den når switchen för bromsljuset
Tack som fan! :D
Nu behöver jag inte oroa mig längre över det då. <3
Användarens profilbild
BetandeMax
Elmoped
Inlägg: 131
Blev medlem: 18 november 2013, 12:52
Ort: stockholm

Inlägg av BetandeMax »

FreZz skrev:Helt äeligt dummaste frågan någonsin enligt mig :P du bromsar som du gjort på alla andra fordon, cykel, grässklippare, cross you name it.
Anpassa sin inbromsning för din hastighet om du kommer i 70kmh så drar du ju inte in bromsen helt och låser hjulet då går det åt helvetet.
du drar in bromshandtaget och du bromsar in, om du märker att su inte kommer hinna bromsa in i tid då drar du in bromshandtaget mera.
du kommer att använda frambromsen 95% av tiden då du bara använder bakbromsen i nödfall och du behöver mer broms kraft eller då su kör på grusväg eller annat halt vägunderlag då om du drar in frambromsen för hårt om det rengnar aå kommer framhjulet glida undan och du kommer sätta sig ner i asfalten.

Det lär nog se ut som en mongolid har skrivt texten då jag sitter på mobilen
Helt ärligt dummaste svaret jag hört! frågar man inte lär man sig inte... De e väl bättre att han frågar än att han åker och kör in i nån kvinna med barnvagn som är ute och går etc. svara inte dumt när han frågar om hjälp
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

man använder ALLTID både bakbroms och frambroms. Frambromsen har 80 % bättre bromsstyrka när du kör framåt, varpå den bör användas försiktigt, men vid varje inbromsning.

Bakbromsen kan du bromsa hårt med, det värsta som händer är att du får sladd på bakhjulet, men det räcker att släppa på bromsen så brukar mopeden/motorcykeln räta sig själv.

Jag fick lära mig att först trycker du in bakbromsen relativt hårt, sen justerar du hur snabbt du vill bromsa in med frambromsen. Se till att du inte låser framhjulet bara, då gåre åt f*n ;)
Bild
Användarens profilbild
alatan
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 27 juli 2012, 20:09

Inlägg av alatan »

Asddfgf4 skrev:man använder ALLTID både bakbroms och frambroms. Frambromsen har 80 % bättre bromsstyrka när du kör framåt, varpå den bör användas försiktigt, men vid varje inbromsning.

Bakbromsen kan du bromsa hårt med, det värsta som händer är att du får sladd på bakhjulet, men det räcker att släppa på bromsen så brukar mopeden/motorcykeln räta sig själv.

Jag fick lära mig att först trycker du in bakbromsen relativt hårt, sen justerar du hur snabbt du vill bromsa in med frambromsen. Se till att du inte låser framhjulet bara, då gåre åt f*n ;)
Min baktrumma gnisslar så jävla mycket att man skäms över att bromsa med bakbromsen ;)

Men det är ju helt klart bättre att använda båda, men hittils i mitt liv har jag bara använt frambromsen på alla tvåhjuliga fordon.
Dom gör så rysligt fint på tomten.
Bild
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

BetandeMax skrev:
FreZz skrev:Helt äeligt dummaste frågan någonsin enligt mig :P du bromsar som du gjort på alla andra fordon, cykel, grässklippare, cross you name it.
Anpassa sin inbromsning för din hastighet om du kommer i 70kmh så drar du ju inte in bromsen helt och låser hjulet då går det åt helvetet.
du drar in bromshandtaget och du bromsar in, om du märker att su inte kommer hinna bromsa in i tid då drar du in bromshandtaget mera.
du kommer att använda frambromsen 95% av tiden då du bara använder bakbromsen i nödfall och du behöver mer broms kraft eller då su kör på grusväg eller annat halt vägunderlag då om du drar in frambromsen för hårt om det rengnar aå kommer framhjulet glida undan och du kommer sätta sig ner i asfalten.

Det lär nog se ut som en mongolid har skrivt texten då jag sitter på mobilen
Helt ärligt dummaste svaret jag hört! frågar man inte lär man sig inte... De e väl bättre att han frågar än att han åker och kör in i nån kvinna med barnvagn som är ute och går etc. svara inte dumt när han frågar om hjälp
Jag håller helt klart med frezz... kom igen va fanken liksom. kommer nästa fråga vara, var sitter styret? sen kommer ni och säger frågar man inte får man inget veta... eh kom igen. Frikoppla bromsa 75% frambroms 25% bakbroms, gå ner i mer växlar ju mer du bromsar.
Användarens profilbild
Akki
Svårstartad skrothög
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 december 2012, 11:48
Ort: Skåne

Inlägg av Akki »

Alyzzzer skrev:
BetandeMax skrev:
FreZz skrev:Helt äeligt dummaste frågan någonsin enligt mig :P du bromsar som du gjort på alla andra fordon, cykel, grässklippare, cross you name it.
Anpassa sin inbromsning för din hastighet om du kommer i 70kmh så drar du ju inte in bromsen helt och låser hjulet då går det åt helvetet.
du drar in bromshandtaget och du bromsar in, om du märker att su inte kommer hinna bromsa in i tid då drar du in bromshandtaget mera.
du kommer att använda frambromsen 95% av tiden då du bara använder bakbromsen i nödfall och du behöver mer broms kraft eller då su kör på grusväg eller annat halt vägunderlag då om du drar in frambromsen för hårt om det rengnar aå kommer framhjulet glida undan och du kommer sätta sig ner i asfalten.

Det lär nog se ut som en mongolid har skrivt texten då jag sitter på mobilen
Helt ärligt dummaste svaret jag hört! frågar man inte lär man sig inte... De e väl bättre att han frågar än att han åker och kör in i nån kvinna med barnvagn som är ute och går etc. svara inte dumt när han frågar om hjälp
Jag håller helt klart med frezz... kom igen va fanken liksom. kommer nästa fråga vara, var sitter styret? sen kommer ni och säger frågar man inte får man inget veta... eh kom igen. Frikoppla bromsa 75% frambroms 25% bakbroms, gå ner i mer växlar ju mer du bromsar.
Rookies får ju tåla lite när frågor som dessa ställs.. de Frezz säger ligger de inget fel i då han även ger han ett ärligt svar om hur han kan bromsa :)

Sen tycker jag du inte en nykomling borde läxa upp en veteranare som hängt här ett bra tag längre ;)
Ta en titt på denna pärla ifall ni är Neoshomos som jag <3

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=

Dracfac projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52059
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

alatan skrev:Min baktrumma gnisslar så jävla mycket att man skäms över att bromsa med bakbromsen ;)
Följ guiden och njut av din tysta väl fungerande trumbroms.
http://www.moppenet.nu/showthread.php/1 ... -trumbroms?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

Akki skrev:Om du menar att du ska bromsa inför ett stopljus eller liknande, så kan du antingen motorbromsa ner, du slutar gasa,lägger ner en växel i taget sen håller du in koppligen o glider fram till stoppet.

Eller så bara slutar du gasa när du ligger t.ex i sexan, håller in kopplingen o bromsar.

Du lär sluta tänka på HUR du bromsar efter du kört ett tag ;)
Man motorbromsar inte genom att hålla in kopplingen och glida.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

BetandeMax skrev: Helt ärligt dummaste svaret jag hört! frågar man inte lär man sig inte... De e väl bättre att han frågar än att han åker och kör in i nån kvinna med barnvagn som är ute och går etc. svara inte dumt när han frågar om hjälp
han kommer ju dock aldrig kunna köra in i en kvinna med barnvagn om han inte vet hur han bromsar då han aldrig kommer ta kortet isåfall
Quattro lyfe
Skriv svar