Vivacity dör på tomgång.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Vivacity dör på tomgång.

Inlägg av acer96 »

Tjena. Jag gör en tråd åt en kompis, som har en 03a viva precis som jag. Han köpte den nyss och det första han och hans pappa gjorde var att ta bort alla pluggar. Han hade 50 nånting munstycke i, jag skulle tippa på 54 för det är det dom flesta vivas har vad jag har sett. Dom borrade sedan upp munstycket till 60. Och nu dör den på tomgång? Jag tänkte att den får för mycket bensin, men han gick ju bara upp typ 6 storlekar, det är ju ingenting! Jag ska också byta munstycke nu och jag tänkte ca 70 som min andra polare med viva har. Kan det verkligen bero på att den får för mycket bensin?

Den förlora också lite bottendrag, vilket brukar hända med för stort munstycke. Innan munstycke bytet så gick den enligt honom bra, med tomgång osv, men när man drar skorstenspluggen så brukar ju den vilja ha mer bensin. Dom har fifflat med tomgångsskruven men den vägrar ha tomgång. Någon idé? Jag ska också byta munstycke och blir lite förvirrad då han bara gick upp kanske 5-6 storlekar och nu får den för ''mycket'' bensin?
Min kompis gick upp 16 storlekar och den går perfekt ! Även rengjort förgasaren och insug. Kan det bero på för lite bensin kanske? Men då bör den väl bluddra och hålla på, och nästan dö vid gaspådrag? Förövrigt gör den 70+ enligt mätaren.
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

helskotta vad långt inlägg, sorry. Förresten så släpper den ingen tjuvluft heler!!
Hej hej har en Rieju :D
Skriv svar