Yamaha DT50MX utan bottendrag, orkeslös

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Gösta Kastensson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 mars 2014, 00:10
Ort: Järfälla

Yamaha DT50MX utan bottendrag, orkeslös

Inlägg av Gösta Kastensson »

Tjena, min DT50MX har nyrenoverad motor med lager o. packboxar mm
nu cylinder o kolv 5,5 hk, 16 mm förgasare. Men trött utom på fulla varv då går den som fan. Har provat olika munstycken men ingen skilnad
ser den en backe så dör han, måste hålla fullt varv hela tiden.
Hade en ny 65cc cylinder förut, samma fel blev då tipsad om 5,5 hk, men ingen skillnad. Vad faaan gör man? :evil: Hälsningar en grinig gubbe.
Kör så det ryker
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Re: Yamaha DT50MX utan bottendrag, orkeslös

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Gösta Kastensson skrev:Tjena, min DT50MX har nyrenoverad motor med lager o. packboxar mm
nu cylinder o kolv 5,5 hk, 16 mm förgasare. Men trött utom på fulla varv då går den som fan. Har provat olika munstycken men ingen skilnad
ser den en backe så dör han, måste hålla fullt varv hela tiden.
Hade en ny 65cc cylinder förut, samma fel blev då tipsad om 5,5 hk, men ingen skillnad. Vad faaan gör man? :evil: Hälsningar en grinig gubbe.
Gissar att ni bara har bytt huvudmunstycket? Prova isåfall att justera soppanålens läge.

Jaja, hans dt har iaf fungerande tändning till skillnad från min :p
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

5,5an har inget bottendrag...
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

kanske e helt ute o cyklar nu men du har inte en konstig drevning?
....
Gösta Kastensson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 mars 2014, 00:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Gösta Kastensson »

Hej, nej då. Den svarar bara dåligt på gasen.
Är nog säkert kinacylinder, funderar på om det kan vara den skiten som slrular
Köpt på Skoterdelen.com
Har testat både (som jag skrev) 65cc och 5,5 cylindrar med 20 o. 16mm förg.
Kör så det ryker
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

40-43mm trimcylindrar med gjutnummer "2W1" nere på vänstersidan ger rätt dåligt bottendrag, går bra på varv men det är också allt. Under förutsättning att dom ser ut som när jag mekade DT, det är några år sedan och varje ny leverans av trimdelar verkar ha sämre finish, från en ny billigare tillverkare...

Högkompressionstopp (eller planad originaltopp) hjälper lite. Tändningen är inte justerbar original, men modifierar man tändplattan så den går vrida lite medurs (tidigare tändning) kan det nog göra nytta också.
Vad har du för avgasrör?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

G-son skrev:40-43mm trimcylindrar med gjutnummer "2W1" nere på vänstersidan ger rätt dåligt bottendrag, går bra på varv men det är också allt. Under förutsättning att dom ser ut som när jag mekade DT, det är några år sedan och varje ny leverans av trimdelar verkar ha sämre finish, från en ny billigare tillverkare...

Högkompressionstopp (eller planad originaltopp) hjälper lite. Tändningen är inte justerbar original, men modifierar man tändplattan så den går vrida lite medurs (tidigare tändning) kan det nog göra nytta också.
Vad har du för avgasrör?
Min tändplatta har lossnat helt. Det var det som var felet när min tändning packade ihop. Den går iaf att snurra 360 grader runt, betyder detta att min är modifierad?

För den delen, hur vet man i vilket läge platta skall sitta? hittar ingen markering eller så. Nu går som sagt plattan att snurra, men när jag hittat rätt läge å skruvat fast den så sitter den med motorn. (vet naturligtvis att det ska vara 2-3mm förtändning)

Sorry för eventuell trådkapning btw :)
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Eftersom det bara finns två skruvhål och dom inte låter plattan hamna i olika lägen går det bara sätta den på ett sätt. Eller, det går vända den ett halvvarv också, men det spelar ingen roll (utom att det blir svårare att lägga kablarna vettigt) eftersom tändsystemet på DT50MX ger en gnista varje halvvarv.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Gösta Kastensson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 mars 2014, 00:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Gösta Kastensson »

Hej, tack för tipset, det verkar rimligt. Jag hatar dom där Kinagrejorna, men det finns ju snart bara sånt skit och köpa.
Lag har Jamarcol trimrör, men original slutdämpare, hade köpt en Jamarcol
trimdämpare men den var bara skit, lämnade tillbaks den
Sedan åkte Mikunikopia 16mm i skrotet och fick tag på en beg. Mikuni 16mm
odiginal som jag prövat med olika bestyckning ( från STIBO), men samma resultat :evil:
Kör så det ryker
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

G-son skrev:Eftersom det bara finns två skruvhål och dom inte låter plattan hamna i olika lägen går det bara sätta den på ett sätt. Eller, det går vända den ett halvvarv också, men det spelar ingen roll (utom att det blir svårare att lägga kablarna vettigt) eftersom tändsystemet på DT50MX ger en gnista varje halvvarv.
Två skruvhål? Är det inte tändplattan som lossnar när man drar loss stormuttern mitt på hjulet me magneter?
Bild'

Jag har alltså lossat del 1. Menar du skruv 10?
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

skymningsrejser_1337 skrev:Jag har alltså lossat del 1. Menar du skruv 10?
Japp. Del ett är svänghjulet. Tändplattan är den stora delen till vänster som hålls fast av skruv nr 10, och som alla spolar etc. sitter på.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Gösta Kastensson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 mars 2014, 00:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Gösta Kastensson »

Flå´t om jag lägger mig i. Men pos. 1 är svänghjulet, sitter med en krysskil
på axeln. Tändplattan är den som sitter fast med skruv pos, 10 som allt skit sitter på.
:roll:
Kör så det ryker
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

G-son skrev:
skymningsrejser_1337 skrev:Jag har alltså lossat del 1. Menar du skruv 10?
Japp. Del ett är svänghjulet. Tändplattan är den stora delen till vänster som hålls fast av skruv nr 10, och som alla spolar etc. sitter på.
OK, spelar det någon roll hur svänghjulet sitter? Ska prova och se om jag kan få isär motorn och kolla om det är skadat på spolarna och det bakom :)

För övrigt http://yamahadt.se/ är en jävla bra sida. finns massvis med sprängskisser :D
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Skriv svar