Rieju drac dog

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Rieju drac dog

Inlägg av Erkovich »

På väg hem med moppen från skolan idag så dog den bara helt plötsligt när jag släppte gasen. Den ville inte starta efter det så jag rullade den hem de resterande 3 kilometerna.

När jag kom hem försökte jag starta den igen utan framgång. Tog loss tändstiftet vilket var ganska sotigt/oljigt. rengjorde det med papper och stålborste. efter det så starade den när jag höll fullgas, varvades upp men dog direkt efter. upprepade dett några gånger tills jag gav upp.

känns också som att den ryker mer än vad den har gjort förr? topplockspackning? för mycket olja i tanken?

Har någon någon aning vad som kan vara problemet?

kan kanske vara värt att nämna att den gick hur bra som helst innan den dog och att den dog när jag drog på fullgas några sekunder. den låste inte heller hjulet eller något sådant efter att den dog heller. Bara la av.
hampe101
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 juli 2013, 06:05

Inlägg av hampe101 »

Ta bort topplock + cylinder och kolla hur grejerna ser ut, kan vara kolvringar eller kolv. Min kompis moppe dog mitt i allt när han körde, då var det kolvringarna som var skit. Då hade den dock knappt något komp :)
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

Tyckte att kompet var sämre just efter att det hände men nu känns det ganska bra :/ dock så tar det emot typ vart 4e kick, alltså vart 4e kick ungefär så går det inte att kicka
hampe101
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 juli 2013, 06:05

Inlägg av hampe101 »

okej, men tror det är en bra idé att ta lös cylinder + topp och kolla läget där inne :) https://www.youtube.com/watch?v=DTBzVzS9S_I fungerar på samma sätt på AM6.
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

Jo jag har koll på hur man gör det ;) men får väl ta och göra det. Tack för svaret :')
hampe101
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 juli 2013, 06:05

Inlägg av hampe101 »

aha vad bra :p om de inte är kolv/cylinder/ringar är det uteslutet i felsökningen iallafall.
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

Någon mer?
Skriv svar