Någon som vet hur en gaswire sitter på en vivacity?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Någon som vet hur en gaswire sitter på en vivacity?

Inlägg av acer96 »

Tjena. Skulle sätta på nudebar idag men då räckte inte gaswiren, och har redan kapat styret för mycket. Jag undrar nu hur gaswiren sitter? Är det bara en gasvajer som sitter i förgasaren? Eller är den delad i två delar? Min kompis sa att den kan sitta i nån slags ''box'' som är delad i två delar eller nåt sånt. Antar att om gaswiren har ''2 bitar'' så är ena till själva gaswiren, och den andra till typ.. olja eller nåt? Eller nåt med bensin? Vettefan, någon som vet?

Frågan är då hur gör jag ifall gaswiren är delad i två delar? Vad är det jag ska beställa då? Jag vet att jag måste köpa en längre gaswire, och själva ''fodralet'' där gaswiren sitter i, right? Men hur gör jag ifall den är delad i 2 delar..?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Forsner97
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 oktober 2012, 17:54

Inlägg av Forsner97 »

Har du separat oljetank delas den i två delar! Oftast är det ett helt normalt hölje som sitter från handtaget, och det är då bara den du behöver köpa ny(och själva wire:n då).
Once a rider, always a rider!
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Forsner97 skrev:Har du separat oljetank delas den i två delar! Oftast är det ett helt normalt hölje som sitter från handtaget, och det är då bara den du behöver köpa ny(och själva wire:n då).
Jaha okej! Blir det här bra då: http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=9188

- http://www.twostroke.se/product.asp?product=14466
- http://www.twostroke.se/product.asp?product=34133 ? :)
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Snabba svar tack, vill beställa så jag får det innan helgen! :roll:
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Kan du inte bara leda om hur vajern går då? Att köpa ett hölje hjälper väl inte alls då det är vajern som är för kort om jag fattat rätt?
Nels, Nels, Pelsnernels!
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Pelsnernels skrev:Kan du inte bara leda om hur vajern går då? Att köpa ett hölje hjälper väl inte alls då det är vajern som är för kort om jag fattat rätt?
Jag följde vajern, och den går ner till förgasaren. Men sen är det en annan sladd precis brevid som går ner till nåt annat, typ förgasaren också tror jag. Jag vet inte om det är en vajer som delar sig i 2 delar eller om det är två vajrar brevid varandra i 2 olika höljar.. Jag kände efter och då var det ju 2 vajrar separat, men den kanske är delad länge upp.. Måste plocka ner massa kåpor osv ifall jag ska se 100%
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Pelsnernels skrev:Kan du inte bara leda om hur vajern går då? Att köpa ett hölje hjälper väl inte alls då det är vajern som är för kort om jag fattat rätt?
Vet inte heller varför jag måste köpa ett nytt hölje, men min kompis sa det och även han som kommenterade :P
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Vajern delas förmodligen och går 1 till förgasare och 1 till oljepumpen. Genom att dra den icke delade biten av vajern en kortare väg en vad den ligger nu så når du längre med den. Att köpa ett nytt hölje har inget med saken att göra. Ett alternativ om det skulle vara så är ju isåfall att köpa en helt ny vajer. Men den borde gå att dra om på en kortare väg :lol:
Nels, Nels, Pelsnernels!
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Pelsnernels skrev:Vajern delas förmodligen och går 1 till förgasare och 1 till oljepumpen. Genom att dra den icke delade biten av vajern en kortare väg en vad den ligger nu så når du längre med den. Att köpa ett nytt hölje har inget med saken att göra. Ett alternativ om det skulle vara så är ju isåfall att köpa en helt ny vajer. Men den borde gå att dra om på en kortare väg :lol:
Okej. Jag ska köpa en ny vajer, kostar typ 40 kr för 2 meter. Vad är det mer jag behöver beställa då? Och om den delar sig i 2 delar hur fan gör jag då?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

det vore ju bra om du isåfall köpte ett vajerhuvud eller vad man ska säga för att fästa vajern i delningen. Det vore nog det enda som skulle behövas vad jag kan komma på. Du behöver såklart också ett lagom långt hölje till vajern
Nels, Nels, Pelsnernels!
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Pelsnernels skrev:det vore ju bra om du isåfall köpte ett vajerhuvud eller vad man ska säga för att fästa vajern i delningen. Det vore nog det enda som skulle behövas vad jag kan komma på. Du behöver såklart också ett lagom långt hölje till vajern
Okej. Typ 2 styckna såna här? http://www.twostroke.se/product.asp?product=14466

Och: http://www.twostroke.se/product.asp?product=34133
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Och sen bara montera skiten typ? Dra ut den gamla vajern ur höljet, sätta i den nya, montera dom två skruvnippelna vid förgasaren och en vid gashandtaget och sen köra?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Skruvnippeln ser dock annorlunda ut i gasvajerdelningen har jag för mig men annars typ så ja. att använda gamla höljet är nog inte så klokt då du också behöver ett längre hölje för att kunna få vajern spänd mot justerskruvarna och så inte höljet bara glider omkring :P
Nels, Nels, Pelsnernels!
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Pelsnernels skrev:Skruvnippeln ser dock annorlunda ut i gasvajerdelningen har jag för mig men annars typ så ja. att använda gamla höljet är nog inte så klokt då du också behöver ett längre hölje för att kunna få vajern spänd mot justerskruvarna och så inte höljet bara glider omkring :P
Ja jag förstog det nu, att jag behöver ett hölje :D Men problemet nu är att jag behöver en liten nippel på den nya gasvajern som jag köper som ska in i förgasaren, men jag hittar ingen sån nippel -.-
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

den ska inte in i förgasaren... Bara in i delningen du kan använda de två kortare som går till förgasare och oljepump som förut. kan vara så att det kanske inte är så noga med vilken nippel som används där så kör du på den du länkade ;) är den lite för stor så får du slipa :lol:
Nels, Nels, Pelsnernels!
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Pelsnernels skrev:den ska inte in i förgasaren... Bara in i delningen du kan använda de två kortare som går till förgasare och oljepump som förut. kan vara så att det kanske inte är så noga med vilken nippel som används där så kör du på den du länkade ;) är den lite för stor så får du slipa :lol:
Tack så mycket för all hjälp, ska montera ner gasvajern imon och kolla hur allt ser ut så jag förstår lite mer.. tack :)
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Hej jag tänkte bara.. Hur ska jag hitta en liten nippel som ska in i förgasaren då? Det ska ju vara en jääätteliten nippel där..
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

acer96 skrev:Hej jag tänkte bara.. Hur ska jag hitta en liten nippel som ska in i förgasaren då? Det ska ju vara en jääätteliten nippel där..
Du behöver inte byta den biten av vajern. Vänta lite så ska jag måla så du förstår :lol:
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Bild

Inte så vacker men jaja. Till vänster då. Det som är inringat i grönt är delningen. Det i gult är vajerhuvudet till vajern du ska byta. De röda är de som inte ska bytas (förgasare och oljepump) Den gula går endast mellan gashandtag och delningen. Det underbara konstverket till höger föreställer hur vajrarna funkar. Du drar i den ensamma vajern som det står byt bredvid. Denna drar i en platta typ som sitter fäst i de resterande 2 vajrarna. Du ska bara byta ifrån "plattan" till gashandtaget om du förstår :lol:
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

Varför går du inte ut i och tittar hur det ser ut? Du kan bara behöva dra vajern på ett annat sätt flr att få en kortare väg och därmed en längre vajer!
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Pelsnernels skrev:Bild

Inte så vacker men jaja. Till vänster då. Det som är inringat i grönt är delningen. Det i gult är vajerhuvudet till vajern du ska byta. De röda är de som inte ska bytas (förgasare och oljepump) Den gula går endast mellan gashandtag och delningen. Det underbara konstverket till höger föreställer hur vajrarna funkar. Du drar i den ensamma vajern som det står byt bredvid. Denna drar i en platta typ som sitter fäst i de resterande 2 vajrarna. Du ska bara byta ifrån "plattan" till gashandtaget om du förstår :lol:

Hahah fan vad vackert! Jo då förstår jag vad du menar, men hur sätter jag ihop den i själva plattan då? Och vart sitter delningen ungefär då? Jag antar att jag bara behöver en rätt så kort bit vajer då om den går från en delning?
Hej hej har en Rieju :D
Skriv svar