Köra i skogen

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

pinwes
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 oktober 2013, 11:58

Köra i skogen

Inlägg av pinwes »

Hej jag undra vad böterna och skillnaden är om man blir tagen när man kör i skogen med en moppe och en fiddy, Och blir det någon skillnad om man har trimmad moppe en om man kör "laglig" moppe?
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Re: Köra i skogen

Inlägg av adamwestman »

pinwes skrev:Hej jag undra vad böterna och skillnaden är om man blir tagen när man kör i skogen med en moppe och en fiddy, Och blir det någon skillnad om man har trimmad moppe en om man kör "laglig" moppe?
Böter har jag ingen aning om hur mycket det är men skulle kunna täka mig att det är lika mycket som att åka på cykelbana om det är en riktigt tjurig polis.. Tror det är 1500 kr för att åka fast. Men om du kör trimmad moppe eller fiddy kan det ju inte vara jätte svårt att köra ifrån en polis i skogen? Både bilen och mc:n är ju inte speciellt skogsanpassad, dock så får du enduron efter dig stanna! :roll: Tror nog det inte är så stor chans att polisen hittar dig heller. Är väl bara om någon skulle störa sig på dig och ringa. :)
Yamaha YZF R125
pinwes
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 oktober 2013, 11:58

Inlägg av pinwes »

ok :roll: men om vi säger att dom tar mej eller nåt sånt vad händer då? :?: :?
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 1 april 2013, 18:19

Inlägg av derbi_pöjk »

pinwes skrev:ok :roll: men om vi säger att dom tar mej eller nåt sånt vad händer då? :?: :?
Det beror ju på till polis till polis. Den ena kanske säger att du ska åka därifrån och du klarar dig medan en annan polis ger dig böter. Tycker själv att det skulle vara konstigt om polisen hittar dig/ger dig böter bara för att några ungdomar kör lite moped i en skog. Men om du inte stör fotgängare eller djur av något slag så ska det nog inte vara några problem. (är ju även lätt att åka ifrån en polis i skogen om du kan stigarana) :roll:
Bild
pinwes
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 oktober 2013, 11:58

Inlägg av pinwes »

men om vi säger så här att jag fastnar i nåt, och då kommer markägaren :evil: och håller fast mej å sen ringer polisen efter en stund kommer polisen. vad är det värsta som kan hända mej? :roll: kan dom ta moppen för att den e trimmad :/?
Senast redigerad av pinwes den 18 mars 2014, 11:46, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 1 april 2013, 18:19

Inlägg av derbi_pöjk »

pinwes skrev:men om vi säger så här att jag fastnar i nåt, och då kommer markägaren :evil: och håller fast mej å sen ringer polisen efter en stund kommer polisen. vad är det värsta som kan hända mej? :roll:
Beror väl på situationen...
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Att köra i skogen är ett brott mot terrängkörningslagen.
Att köra fiddy eller trimmad moppe (utan MC-körkort) är olovlig körning.

Om man ska tro på vad som står på forumen brukar olovlig körning ge dagsböter på ~1500kr för någon utan inkomst, och mopeden kommer du få låna ut till polisen ett tag - och du lär ha en del att återställa till original när du fått tillbaka den.

Straffet för brott mot terrängkörningslagen har jag ingen aning om, men testa att googla.
pinwes skrev:vad är det värsta som kan hända mej?
Ptja... I värsta fall är markägaren en av de med åsikten att problem ska hanteras med metoden "skjut, gräv, tig".
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Äger du marken (skogen eller en del av den) så är det riskfritt sålänge du håller dig på din mark!
pinwes
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 oktober 2013, 11:58

Inlägg av pinwes »

ok tack för svaren :) men är det nån skillnad på om man kör trimmat i skogen en om man kör laglig läste att man får köra trimmad moppe bara om det inte är på anmäl väg!? :? om man blir tagen i skogen kan dom ge en böter för t.e.x om man inte har några blinkers,lampa....
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Rätt säker på att markägaren inte kommer hålla fast dig i första taget!
Men du behöver inte va så nojjig, ta det lugnt när det är fotgängare och så så brukar det vara rätt lugnt, och inte så stor chans att polisen lyckas ta dig i skogen..
Skriv svar