Vad för straff om man blir tagen?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Matlock
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 oktober 2013, 15:46

Vad för straff om man blir tagen?

Inlägg av Matlock »

Vad kan man förvänta sig för straff med dessa fordon om man blir tagen?



Trimmad moped, med AM-körkort.

125cc cross (lätt MC), Inget körkort (varken AM eller MC)

250cc cross (Medeltung MC), inget körkort

450cc cross (tung MC), inget körkort

125-450cc cross, endurolicens, men polisen vet att du inte är på väg/hem från träning?



Förutom olika böter och sånt, blir det något straff för mina föräldrar?


Jag tackar i förhand.
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

samma typ av straff du fälls för olovlig körning
dina föräldrar får bara straff om dem står på fordonet
Bild
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

olovlig körning, sen lär du få vänta med körkortet ett tag sen... Men när du har en cross med 125cc och uppåt så varför inte köra ifrån polisen :roll:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Jonsson98 skrev:olovlig körning, sen lär du få vänta med körkortet ett tag sen... Men när du har en cross med 125cc och uppåt så varför inte köra ifrån polisen :roll:
För att man inte alltid har möjligheten och är kanske inte riktigt så hård.
bibapeolola
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Re: Vad för straff om man blir tagen?

Inlägg av p0d1 »

Matlock skrev:Vad kan man förvänta sig för straff med dessa fordon om man blir tagen?



Trimmad moped, med AM-körkort.

125cc cross (lätt MC), Inget körkort (varken AM eller MC)

250cc cross (Medeltung MC), inget körkort

450cc cross (tung MC), inget körkort

125-450cc cross, endurolicens, men polisen vet att du inte är på väg/hem från träning?



Förutom olika böter och sånt, blir det något straff för mina föräldrar?


Jag tackar i förhand.
En 125cc cross är lika illa som att köra som en 450cc cross, och ingen av dessa fordon räknas in som lätt mc, mellan hoj eller tung hoj eftersom det är crossar.
Jonsson98 skrev:olovlig körning, sen lär du få vänta med körkortet ett tag sen... Men när du har en cross med 125cc och uppåt så varför inte köra ifrån polisen :roll:
Eftersom han verkar inte vara ett moppefucko som de flesta på den här sidan är som tror att det räcker med att gasa så är du ifrån snuten.
Spelar ingen roll om du har 20 hästar, 50 hästar eller 400 hästar, är du värdelös på köra så kommer du antingen åka dit eller krascha.

Störst chans har du i stadstrafik med trafik i där gångvägar finns tillhands.

Se på killen som körde in i en bom på motorvägen i Stockholm, körde en R1a och drog snuten, men snuten tappade aldrig honom riktigt.
Varför? För han var(han är död) värdelös på att köra, därav kom han aldrig undan snuten, istället så satte han sig i en bom och dog.

Så släpp ditt tänk "bara att köra ifrån" majoriteten här har inte skickligheten till att köra ifrån en snut på varesig 5 hästar eller 50 hästar.
Ni kommer skada er själva, eventuellt dö och sätta er familj i sorg.
Matlock
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 oktober 2013, 15:46

Inlägg av Matlock »

Jag tackar för alla svar än så länge, jag lägger en bump för att se ifall det kommer mer.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Thoz3 skrev:samma typ av straff du fälls för olovlig körning
dina föräldrar får bara straff om dem står på fordonet
Nope, föräldrarna åker dit för tillåtande av olovlig körning om du är minderårig, alltså under 18
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

bensinskalle skrev:
Thoz3 skrev:samma typ av straff du fälls för olovlig körning
dina föräldrar får bara straff om dem står på fordonet
Nope, föräldrarna åker dit för tillåtande av olovlig körning om du är minderårig, alltså under 18
Snart 10000 inlägg :D
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Matlock
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 oktober 2013, 15:46

Inlägg av Matlock »

Speedway skrev:
bensinskalle skrev:
Thoz3 skrev:samma typ av straff du fälls för olovlig körning
dina föräldrar får bara straff om dem står på fordonet
Nope, föräldrarna åker dit för tillåtande av olovlig körning om du är minderårig, alltså under 18
Snart 10000 inlägg :D
Hahaha ja, 9999 inlägg. Skoj om 10k inlägget kom i denna tråden. :D

Btw, så iom att det är samma straff mellan 125-450cc crossar, vad är det för skillnader i straff mellan trimmad moped och en cross?

Vad kan jag förvänta mig ifall jag blir stannad av polisen på t.ex en 125a?

Hur mycket böter kan jag få?

Vad finns det mer jag skulle kunna behöva veta? Skulle också fortfarande vilja ha några till svar på de frågorna jag hade innan.
KymcoFTW
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 9 februari 2014, 14:25

Inlägg av KymcoFTW »

kör ifrån polisen istället som jag gjorde med min Kymco som gör 100 knyck urpluggat :P :P
NORRLÄNNINGAR FTW!!!
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Matlock skrev:
Speedway skrev:
bensinskalle skrev: Nope, föräldrarna åker dit för tillåtande av olovlig körning om du är minderårig, alltså under 18
Snart 10000 inlägg :D
Hahaha ja, 9999 inlägg. Skoj om 10k inlägget kom i denna tråden. :D

Btw, så iom att det är samma straff mellan 125-450cc crossar, vad är det för skillnader i straff mellan trimmad moped och en cross?

Vad kan jag förvänta mig ifall jag blir stannad av polisen på t.ex en 125a?

Hur mycket böter kan jag få?

Vad finns det mer jag skulle kunna behöva veta? Skulle också fortfarande vilja ha några till svar på de frågorna jag hade innan.
Skillnaden mellan att köra en cross och bli stannad mot att köra trimmad moped och bli stannad är att poliserna kanske kan ha lite mer överseende med om du kör en moped med t.ex. effektrör så du kanske får behålla kortet men får lite böter. Men om du kommer på en 125(+) cross så tar de nog i med så mycket de kan eftersom man ändå tänker att det är ett värre brott. Det jag menar är att en hel del nog är beroende på polisernas mentalitet även om det är samma brott på pappret.
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Re: Vad för straff om man blir tagen?

Inlägg av GreckE »

p0d1 skrev:
Matlock skrev:Vad kan man förvänta sig för straff med dessa fordon om man blir tagen?



Trimmad moped, med AM-körkort.

125cc cross (lätt MC), Inget körkort (varken AM eller MC)

250cc cross (Medeltung MC), inget körkort

450cc cross (tung MC), inget körkort

125-450cc cross, endurolicens, men polisen vet att du inte är på väg/hem från träning?



Förutom olika böter och sånt, blir det något straff för mina föräldrar?


Jag tackar i förhand.
En 125cc cross är lika illa som att köra som en 450cc cross, och ingen av dessa fordon räknas in som lätt mc, mellan hoj eller tung hoj eftersom det är crossar.
Jonsson98 skrev:olovlig körning, sen lär du få vänta med körkortet ett tag sen... Men när du har en cross med 125cc och uppåt så varför inte köra ifrån polisen :roll:
Eftersom han verkar inte vara ett moppefucko som de flesta på den här sidan är som tror att det räcker med att gasa så är du ifrån snuten.
Spelar ingen roll om du har 20 hästar, 50 hästar eller 400 hästar, är du värdelös på köra så kommer du antingen åka dit eller krascha.

Störst chans har du i stadstrafik med trafik i där gångvägar finns tillhands.

Se på killen som körde in i en bom på motorvägen i Stockholm, körde en R1a och drog snuten, men snuten tappade aldrig honom riktigt.
Varför? För han var(han är död) värdelös på att köra, därav kom han aldrig undan snuten, istället så satte han sig i en bom och dog.

Så släpp ditt tänk "bara att köra ifrån" majoriteten här har inte skickligheten till att köra ifrån en snut på varesig 5 hästar eller 50 hästar.
Ni kommer skada er själva, eventuellt dö och sätta er familj i sorg.
Du har helt rätt i att man inte ska tro att det är hue lätt som helst att köra ifrån polisen,
men hade jag 125cc och uppåt med crossdäck så skulle jag nog inte tro att du har störst chans att köra ifrån dom inne i en stad, har du koll på hur det ser ut runt om där du bor så finns det nog några stigar elr liknande i nån skog och där tror jag att man har störst chans :)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Skriv svar