Hur kollar man nivån på växellådsoljan?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Hur kollar man nivån på växellådsoljan?

Inlägg av Slidercalle123 »

Tjena! Har en Rieju rrx 06, försökte kolla nivån på växellådsoljan idag men såg inget "fönster"eller vad man ska säga där man kan se nivån. Så min fråga är hur man kollar nivån på oljan. Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Re: Hur kollar man nivån på växellådsoljan?

Inlägg av Jonsson98 »

Slidercalle123 skrev:Tjena! Har en Rieju rrx 06, försökte kolla nivån på växellådsoljan idag men såg inget "fönster"eller vad man ska säga där man kan se nivån. Så min fråga är hur man kollar nivån på oljan. Tacksam för svar! :)
På vänster sida av motorn ska det sitta en skruv, där :)
Edit: Höger sida menade jag ;)
Senast redigerad av Jonsson98 den 15 mars 2014, 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Hur kollar man nivån på växellådsoljan?

Inlägg av Arkstar »

Jonsson98 skrev:
Slidercalle123 skrev:Tjena! Har en Rieju rrx 06, försökte kolla nivån på växellådsoljan idag men såg inget "fönster"eller vad man ska säga där man kan se nivån. Så min fråga är hur man kollar nivån på oljan. Tacksam för svar! :)
På vänster sida av motorn ska det sitta en skruv, där :)
Han fråga hur man kollade nivån.. inte vart man fyller på :lol:
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
derix
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 4 maj 2012, 07:35
Ort: vellinge

Re: Hur kollar man nivån på växellådsoljan?

Inlägg av derix »

Arkstar skrev:
Jonsson98 skrev:
Slidercalle123 skrev:Tjena! Har en Rieju rrx 06, försökte kolla nivån på växellådsoljan idag men såg inget "fönster"eller vad man ska säga där man kan se nivån. Så min fråga är hur man kollar nivån på oljan. Tacksam för svar! :)
På vänster sida av motorn ska det sitta en skruv, där :)
Han fråga hur man kollade nivån.. inte vart man fyller på :lol:
Ja och han svara på det man skruvar ut den sen häller man i olja tills det kommer ut där och då är det rätt mängd olja i motorn
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Re: Hur kollar man nivån på växellådsoljan?

Inlägg av Jonsson98 »

Arkstar skrev:
Jonsson98 skrev:
Slidercalle123 skrev:Tjena! Har en Rieju rrx 06, försökte kolla nivån på växellådsoljan idag men såg inget "fönster"eller vad man ska säga där man kan se nivån. Så min fråga är hur man kollar nivån på oljan. Tacksam för svar! :)
På vänster sida av motorn ska det sitta en skruv, där :)
Han fråga hur man kollade nivån.. inte vart man fyller på :lol:
tror du själv att man fyller på från sidan? :lol:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Hänger inte riktigt med nu. Ska jag skruva loss pluggen på höger sida om moppen och fylla på tills det rinner ut eller vadå? :oops:
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

Slidercalle123 skrev:Hänger inte riktigt med nu. Ska jag skruva loss pluggen på höger sida om moppen och fylla på tills det rinner ut eller vadå? :oops:
precis. men moppen måste stå helt rakt, alltså inte luta åt nått håll :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Jonsson98 skrev:
Slidercalle123 skrev:Hänger inte riktigt med nu. Ska jag skruva loss pluggen på höger sida om moppen och fylla på tills det rinner ut eller vadå? :oops:
precis. men moppen måste stå helt rakt, alltså inte luta åt nått håll :)
Bara för att vara helt säker, det kommer alltså rinna ut från samma hål som jag fyller på i? :lol:
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Slidercalle123 skrev:
Jonsson98 skrev:
Slidercalle123 skrev:Hänger inte riktigt med nu. Ska jag skruva loss pluggen på höger sida om moppen och fylla på tills det rinner ut eller vadå? :oops:
precis. men moppen måste stå helt rakt, alltså inte luta åt nått håll :)
Bara för att vara helt säker, det kommer alltså rinna ut från samma hål som jag fyller på i? :lol:
nej, det finns en skruv på högersidan som man ser att det rinner ut ifrån, när det slutar rinna, då är det bra.

Bild
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

gilerahjärnan skrev:
Slidercalle123 skrev:
Jonsson98 skrev: precis. men moppen måste stå helt rakt, alltså inte luta åt nått håll :)
Bara för att vara helt säker, det kommer alltså rinna ut från samma hål som jag fyller på i? :lol:
nej, det finns en skruv på högersidan som man ser att det rinner ut ifrån, när det slutar rinna, då är det bra.

Bild
Tack för bilden! Men innan jag fyller på med olja så ska jag skruva ut nivåpluggen för att se nivån? Och sen när jag fyller på så ska jag skruva ut nivåskruven och hälla in oljan tills oljan åker ut ifrån nivåpluggen? Sorry för att jag e lite trög :shock:
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

och skruven ljuger så uti helvete så den ska du ALDRIG lita på...., tappa ur oljan och lägg i 6,5 dl har du de rätt :)
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

suzukiwheelier skrev:och skruven ljuger så uti helvete så den ska du ALDRIG lita på...., tappa ur oljan och lägg i 6,5 dl har du de rätt :)
Hur tappar jag ur oljan då?
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

Slidercalle123 skrev:
suzukiwheelier skrev:och skruven ljuger så uti helvete så den ska du ALDRIG lita på...., tappa ur oljan och lägg i 6,5 dl har du de rätt :)
Hur tappar jag ur oljan då?
finns en skruv på mitten av undersidan på motorblocket.
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

suzukiwheelier skrev:
Slidercalle123 skrev:
suzukiwheelier skrev:och skruven ljuger så uti helvete så den ska du ALDRIG lita på...., tappa ur oljan och lägg i 6,5 dl har du de rätt :)
Hur tappar jag ur oljan då?
finns en skruv på mitten av undersidan på motorblocket.
Hittade den inte, det är AM6 vi snackar om du inte visste.
EDIT: Såg vilken skruv du menade nu my bad
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Har bara en till fråga, var nyss och köpte olja och på förteckning stod det SAE 10W-40 syntetiskt. Är det rätt slags olja? :oops:
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ingen aning. Viskositeten ska väl vara hyfsat rätt (inte så petigt heller) men om oljan är lämplig för en växellåda med kopplingen i oljebad får man inte veta av dom siffrorna. Övriga oljeklassningar eller texten på flaskan som beskriver användningsområdet säger sånt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

G-son skrev:Ingen aning. Viskositeten ska väl vara hyfsat rätt (inte så petigt heller) men om oljan är lämplig för en växellåda med kopplingen i oljebad får man inte veta av dom siffrorna. Övriga oljeklassningar eller texten på flaskan som beskriver användningsområdet säger sånt.
Det står såhär. "Q8 Formula Advanced rekommenderas för moderna bensin-och dieselmotorer med eller utan turbo". Inget mer än det
:?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

suzukiwheelier skrev:och skruven ljuger så uti helvete så den ska du ALDRIG lita på...
Den är betydligt mer pålitlig än graderingen på en oljeflaska så länge moppen står rakt och man inte har för bråttom - oljan måste ju hinna rinna in till rätt platser i lådan.
Slidercalle123 skrev:Det står såhär. "Q8 Formula Advanced rekommenderas för moderna bensin-och dieselmotorer med eller utan turbo". Inget mer än det :?
Låter som bilmotorolja. Det är fel, rätt olja står vanligtvis att den är avsedd för "MC-motorer med våtkoppling" eller något liknande.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

G-son skrev:
suzukiwheelier skrev:och skruven ljuger så uti helvete så den ska du ALDRIG lita på...
Den är betydligt mer pålitlig än graderingen på en oljeflaska så länge moppen står rakt och man inte har för bråttom - oljan måste ju hinna rinna in till rätt platser i lådan.
Slidercalle123 skrev:Det står såhär. "Q8 Formula Advanced rekommenderas för moderna bensin-och dieselmotorer med eller utan turbo". Inget mer än det :?
Låter som bilmotorolja. Det är fel, rätt olja står vanligtvis att den är avsedd för "MC-motorer med våtkoppling" eller något liknande.
Okej, har kvar kvittot och jag har inte öppnat korken på oljan. Då kan jag väll fortfarande lämna tillbaks den?
sweeken
Avstängd
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 april 2011, 08:45

Inlägg av sweeken »

Slidercalle123 skrev:
G-son skrev:
suzukiwheelier skrev:och skruven ljuger så uti helvete så den ska du ALDRIG lita på...
Den är betydligt mer pålitlig än graderingen på en oljeflaska så länge moppen står rakt och man inte har för bråttom - oljan måste ju hinna rinna in till rätt platser i lådan.
Slidercalle123 skrev:Det står såhär. "Q8 Formula Advanced rekommenderas för moderna bensin-och dieselmotorer med eller utan turbo". Inget mer än det :?
Låter som bilmotorolja. Det är fel, rätt olja står vanligtvis att den är avsedd för "MC-motorer med våtkoppling" eller något liknande.
Okej, har kvar kvittot och jag har inte öppnat korken på oljan. Då kan jag väll fortfarande lämna tillbaks den?
Ja du kan lämna tilbaka (om inte stället du köpte på inte har öppetköp/är dryga)

Jag har andvändt vanlig "bil olja" i moped motorer med våtkoppling aldrig hänt någonting även i crossen (125 2takt)
Så det går nog bra med oljan du köpt
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Ska du va helt säker står det oftast 2-t olja och är en bild på en mc eller nåt, men bara det är 10-40w så funkar det liksom hyggligt
sweeken
Avstängd
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 april 2011, 08:45

Inlägg av sweeken »

MisterDT50R skrev:Ska du va helt säker står det oftast 2-t olja och är en bild på en mc eller nåt, men bara det är 10-40w så funkar det liksom hyggligt
Är det 2t olja så ska det ej i växelådan???
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

sweeken skrev:
MisterDT50R skrev:Ska du va helt säker står det oftast 2-t olja och är en bild på en mc eller nåt, men bara det är 10-40w så funkar det liksom hyggligt
Är det 2t olja så ska det ej i växelådan???
Precis, växellådsolja ska det vara. Alternativt motorolja för motorcykel med våtkoppling. Inget annat

Edit: Mitt 10000:e inlägg ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

bensinskalle skrev:
sweeken skrev:
MisterDT50R skrev:Ska du va helt säker står det oftast 2-t olja och är en bild på en mc eller nåt, men bara det är 10-40w så funkar det liksom hyggligt
Är det 2t olja så ska det ej i växelådan???
Precis, växellådsolja ska det vara. Alternativt motorolja för motorcykel med våtkoppling. Inget annat

Edit: Mitt 10000:e inlägg ;)
Hatten av!
Skriv svar