..::Sponsor till detta projekt::..
ALFA industri: Blästring av motorblock, blästring av ram samt epoxyprimering och grundmålning.
..::Sponsor till Malossi MHR Team II Speedy::..
Malossi MHR Team II Speedy blev sponsrat av Speedline.DK
Klart [X]
Kommer [.]
Kanske [?]
Det som har gjort sitt jobb[/]
--=Motorsetupp=--
[x] Stage6 R/T 70cc (modifierad)
[x] Malossi MHR Racing RHQ 12mm (modifierad)
[x] Stage6 C4 Racing lager med polymerkärna
[x] Yasuni C30
[x] Italkit Selettera & Malossi Eprom (Behöver ny Eprom CDI)
[x] Malossi Iridium IW34
[x] Stage6 R/T VHST 28mm & Stage6 R/T PWK MKII 28mm
[x] Stage 6 Insugssystem nytt
[x] Stage6 VFORCE 3 racingmembran
[x] Stage6 R/T FKM Viton insugsgummi (PWK förgasare)
[x] Stage6 Dragrace Orange
[x] Stage6 CNC Racing remskiva
[x] Malossi Overrange remskivor
[x] Malossi Overrange variator & Hebo New Generation @2,5g (Hebo Competition vikter 17,2x15)
[x] Malossi Delta Clutch / Stage6 Tourqe Controle MKII (svarta fjädrar, nästhögst spända / Röda)
[x] Malossi Torqoue Controle
[x] Malossi X-kevlar OR drivrem
[x] Malossi Röd OR Tryckfjäder
[x] Malossi Primärdrev 13/35 33% (GAlp 80w-90 olja)
[x] Stage6 R/T CNC kopplingsklocka (460g)
[x] Biltema In-line 17L/h vattenpump
[x] Biltema 12v Batteri
[/] Malossi MHR Team Speed II T-tuned + ABG + Självt portad (Piaggio LC) - ligger på hyllan
[/] Metrakit Prorace 2 74cc RÖR
[/] Malossi MHR 77cc Portad av mig (50mm kolv) - ligger på hyllan
[/] Malossi MHR replica 70cc Portad av mig - ligger på hyllan
[/] Athena Racing vevaxel 12mm (SKF Racing lager)
--=Chassie=--
[x] Modifierat Kåpset utav mig
[x] Aluminium home-made fotplattor
[x] Stage6 SSP Styrstam krom
[x] Stage6 SSP Snabbgashandtag[:wub:] Str8 Racing M-style styre krom
[x] Stage6 Racing Depåstöd MKII[:wub:] Aluminium homemade fotplattor
[.] Hela kåpsetet skall lackeras i "BMW Marakesh Brown"
[.] Ram, fälgar, gaffelparti skall lackeras i "Porsche Sand Campan"
[.] Kiesler EVO underkåpa, skall spacklas ihop med bakpartiet"
[.] Yamaha Aerox fälgar
[.] Yamaha Aerox Styrkrona med gaffelben
[.] Ny bakdämpare, vet inte riktigt vilken jag skall satsa på / Eventuellt steldämp
--=Säkerhet=--
[x] Motoforce Racing huvudbromscylindrar + Doppler SteelFlex Bromsslang
[x] Stage6 R/T 4-kolvsok med Racing bomsbelägg
[x] Stage6 SSP 280mm Oversize ädelstål, polerad
[x] Stage6 SSP Wave ädelstål bromsskiva bak
[x] Stage 6 multimeter
[x]Str8 Dödmansgrepp
[.]Stage6 Racing Slicks 130/60-13
[.] Transparant kylarslang 3m
Update 2013 - 13 Maj - Projektet rullar fortfarande på, snart kommer det att hända en hel del!
Tjenara kära mopedister!
Jag ville först och främst meddela er allihopa att R/T Speedy projektet fortfarande rullar på. Anledningen till att jag inte har gjort några updates på ett tag beror dels på att jag har haft väldigt mycket att göra på TGT Tuning samt att
jag jobbar dagligen. Det kan bli väldigt tufft och utmattande att försöka hinna med allt på en och samma gång så jag har fått prioritera.
Jag kommer från och med idag posta en del updates på vad jag hitills har införskaffat, men även vad mina framtida planer kommer vara inför detta år.
Detta kommer säkerligen vara mitt sista projekt, ett projekt som jag lagt ner mest tid på under alla mina mopedår och jag hoppas att slutprodukten kommer vara en vacker syn för er.
Stay Tuned grabbar!
Update 2012 - 7 September - Riktiga bilder på hojjen + Film på ca201m testrun, samt burnvideo inspelad utav Pimpstar från Brodalen Summermeet 2012
[spoiler]
Tjena!
Brodalen Summermeet 2012 var en helt underbar träff, jag trivdes skitbra och alla andra trivdes lika bra. Vi hade en hel del aktiviteter som gjorde att alla hade något att gör i princip.
Det kommer absolut inte vara den sista träffen som jag arrangerar tillsammans med PS och andra medverkande, så håll utkik för vad som kommer att ske nästa sommar.
Mopeden gick hyfsat bra men fortfarande så var det problem med utväxlingen från startposition. Men det kommer att lösas med en OR variator så småningom och det kommer att bli det sista motormossiga uppgraderingen förhoppningsvis, förutom
lager till transmissionen.
Här nedanför kommer jag att lägga upp bilder på min hojj i dagsläget samt lite videoklipp på en 201m testrunda samt videoklipp på mig filmat utav Pimpstar:
En testrun på ca 201mm utanför min verkstad efter variatorinställningarna som gjordes 2v efter Brodalen Summermeet 2012:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=lxbKQk1b ... r_embedded[/youtube]
Video som är klippt utav Pimpstar, man hör min hojj böörna i början, samt att man ser den i slutet 7:47 - 7:59
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=nbmMGuO2Vy0[/youtube]
[/spoiler]
Updates: Tidig vår till slutet av sommaren 2012
[spoiler]
Update 2012 - 1 Augusti - Beställningen på R/T kopplingsklockan och Remskivan har kommit, C30 ivägskickat för småfix hos Spevan och 28mm R/T PWK införskaffad
Hej igen, nu närmar det sig brodalen, rättare sagt 11 Dagar (11 Aug) och har tagit itu med ett par småproblem jag haft sedan tidigare. Beställningen på min nyaStage6 R/T CNC kopplingsklocka (460g) och remskiva (Stage6 racing CNC) har
äntligen kommit hem. Nu får man hoppas på det bästa att kopplingen greppar och att remmen inte slirar. Måste fortfarande få tag på en Malossi OR variator (endast variatorn) så motorn orkar växla ut OR remskivorna riktigt, vilket är ett
problem som hojjen lider utav nu...
Jag har även införskaffat en 28mm förgasare då en 24 inte gjorde jobbet riktigt, samt att jag skickat iväg mitt C30 för tillverkning utav ny anpassad Avgasadapter/stos.
Nu över till bild på min beställning:
Update 2012 - 20 Juli - Nytt styrkombo, snart blir det lackering utav kåpor, ram och chassidetaljer
Nu har det varit stilla ett tag, men lite aktivitet har det varit. Förra veckan så beställde jag hem ett nytt styrkombo vilket bestod utav Stage6 SSP Styrstam, Stage6 SSP Snabbgaskit samt Str8 M-styre.
Blev väldigt skönt att köra med den nu, en helt förändrad förarposition samt ökad stabilitet med Viva framgaffeln.
Färgplanerna är även satta nu, det blir BMW's nya Makaresh Brown Pearl med chréme vita chassidetaljer samt ram... Kommer bli riktigt snyggt!
Nu lite bilder på styrkombot:
Update 2012 - 5 Juni - Har nu Införskaffat: Yasuni C30 Kevlar, Stage6 Torque Control MKII, Stageg R/T Wingbell, Peugeot Vivacity framgaffelparti och Aerox framfälg.
Hej! Nu var det väl dags för en liten omfattande update :huhu:.
Har nu äntligen skaffat mig en väl fungerande drivlina, kändes att det behövdes efter Brodalen meetet när min nya Delta koppling rasade av okänd anledning, men det var troligen fabrikationsfel.
I all snabbhet så köpte jag en Stage6 Torque Control MKII och en Stage6 WingCoooler kopplingsklocka för att vara på den säkra sidan med kopplingspartiet, men givetgis fick jag Minarelli varianten på kopplingsklockan så den är nu till
salu, ifall ni har en fin Piaggio/Peugeot variant eller något liknande så hör av er gärna!
Men detta var inte allt, kunde inte motstå att införskaffa ett Yasuni C30 Kevlar samt en Vivacity framgaffel, nu kan man äntligen sänka vikten i fronten. Kommer givetvis sakna den bekväma singelarmen
...
Det som kommer att ske inom snar tid är:
- Köpa Aeroxfälg & Svarva fälgdistanser
- Skivbromskit bak, samt montera min Aerox fälg
Här följer lite bilder som har med updaten att göra, se och njut:
Skämt å sido, men detta hade inte suttit fel!
Enligt önskemål från en viss person så lägger jag upp ett klipp på en kallstart precis efter att jag bytt ut min vattenpump, samt lite responstest. Kollade upp förtändningen och det var inte den optimalaste, men det ska fixas inom snart
tid när jag har tiden och orken att meka med hojjen.
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=IeIkXS6f ... ature=plcp[/youtube]
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=u5pWrIKl ... ature=plcp[/youtube]
Update 2012 - 10 Maj - Min beställning har kommit + liten lägesupdate.
Efter att jag upptäckte skadorna så slängde jag iväg en beställning hos Twostroke som bestod utav Malossi X-Kevlar Overrange Drivrem, Malossi Racing tryckfjäder (röd), och Malossi Iridium Racing W34 tändstift.
Det ända som saknas nu för att hojjen ska gå skapligt bra är: Malossi OR variator (minarelli), ny Stage6 CNC Fläktskiva, Malossi Delta koppling, svarva upp förgasaren till 29mm, ställa in hojjen ordentligt, och montera Yasuni C30.
Provmonterade remmen lite för att se hur passformen vad då jag beställde en som var något längre, helt underbart må jag säga, ska inte ha några problem med utväxlingen och remslir nu.
Blir att förberada kåporna för lackering och efter det åker ramen och fälgar in i lackboxen för att få en skvätt färg på sig.
Update 2012 - 28 April - Bilder på kopplingras samt drivremm i dåligt skick... följder utav Brodalen Meet 2012.
Så här kommer bilder på det jag fick syn på när jag öppnade variatorkåpan för en snabbkoll efter brodalen meet.
Drivremmen klarade sig precis, men det är ju inte så konstigt... körde på en standard remm jag hittade bland mina delar.
Men kopplingen var helt ny, och pratade med min leverantör och det är tydligen produktionsfel utav Malossi.
Update 2012 - 19 April - First run, Second run och BRODALEN MEET 2012!!.
Nå, har äntligen startat hojjen och det kändes jättebra. Men när jag väl skulle åka till Brodalen meetet så märkte jag problem med hojjen.
Drivlinan var inte effektiv, remmen slirade och skrek, luktade bränt om den när jag redan var framme... Tändningen halvtaskigt inställd, och den gick lite för fett.
Ska inte klaga, det viktigaste var att den skulle starta och att den skulle röra sig framåt men framför allt... HA TREVLIGT PÅ MEETET!
Här kommer first run video samt en second run (ställde in tändningen något bättre)
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=j-DdHFi86Ek[/youtube]
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=c0o2i5MXGg4[/youtube]
Togge fick mig på film, vinsten gick till mig:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=2gwsHxJlJA8[/youtube]
Bilder från kvällens resultat:
Paniken när MIG-svetsen inte hade någon gas var förskräcklig... fick ta fram en gammelmodig elektrodsvets för att göra en tillfällig avgasfläns...
Update 2012 - 19 April - Nu plockas motorn ihop inför Brodalen Meet 2012!
Så nu har jag börjat att plocka ihop motorn inför Brodalen Meet 2012... Jag hann inte göra klart allt men kommit en bra bit på vägen.
Polymerlagrena monterades smidigt och sedan smällde jag ihop motorblocket. Jag började genast modifiera R/T cylinderspacern eftersom den gick över på insugssidan...
Jag var då tvungen att vertikalslipa spacern och insugskorgen men i motsatt riktning för att de inte skulle krocka med varandra, och när jag provmonterade var det precis som jag hade tänkt mig.
Och för att vattnet inte skulle rinna ut genom spacern så MIG-svetsade jag igen hålen och sedan slipade med vinkelslip det grova, men hade otur med kapskivan för tappade vinkelslipen i golvet och skadade ena kanten det förklarar varför
det blev ett par sträck, men det är ingen fara för det är långt ifrån packningsytan.
Imorgon åker jag förhoppningsvis till Varberg för att köpa mina sistnämnda chassiedelar och under dagen så kommer motorn att kompletteras helt!
Nu över till bilderna:
Polymerlager <3
Update 2012 - 18 April - Update på vad som kommer hända denna veckan, samt lackering utav ram, fälgar mm och kanske motorblock.
Nå.. nu var det gärna dags för en liten update, mer för att informera er läsare om att bygget fortfarande är igång men ett par viktiga delar väntas in för att moppen ska kunna rulla. Får snart in en komplett framvagn dvs: Komplett Aerox
framgaffel, framfälg med däck, bromskiva och bromsok. Jag kommer att börja plocka ihop motorn idag och när det är klart så kommer ja hämta ett införskaffat YASUNI C30, sen är det bara att montera det viktigaste på ramen och skita i
kåporna för denna gången eftersom jag har en del skönhetsarbete att utföra på de :huhu:.
Lite bilder på remskivorna sittands på blocket samt mitt blästrade motorblock och ramen i epoxygrundfärg:
Update 2012 - 10 April - Motorblock glasblästrat, Ramen sandblästrad och grundmålad med epoxyprimer samt grundlack, ALFA INDUSTRI ny sponsor för projektet + delar har rullat in och mer kommer snart!
Det blir en liten skriftlig update idag, och jag har lite nyheter på gång!
ALFA INDUSTRI är nu en medhjälpande sponsor till mitt projekt, det är min verkstadsgranne Uno som utfört blästringen och grundmålningen utav min ram i epoxyprimer. Jobbet över förväntan jättebra och kan starkt rekommendera honom ifall ni
vill ha ramar/motorer/fälgar/div delar blästrade eller lackerade i bra och tålig industilack/grundfärg.
Länkt till ALFA INDUSTRI:
http://www.alfaindustri.se/
Vill även tillägga att jag kommit in på racingavdelningen, att jag har fått hem mina Stage6 Racing Polymer lager och Stage6 R/T vattenanslutningsskruv ifrån Twostroke samt att jag fått hem mina Malossi Overrange 2010 bakre remskivor
ifrån Stockholm.
Snart köper jag även komplett framgaffel, två fälgar, bromsskiva fram och S6 R/T 4-kolv bromsok fram utan Riesen såfort jobbet tillåter.
Update 2012 - 1 April - Matchportning, R/T Cylinder och teaserbilder på motorn.
Jag stödre mig på min fula arbetsbänk så lät mina fotoskills stiga in och gjore det hela lite finare. Har fortfarande ingen systemkamera eftersom NIKON D800 inte nått de svenska butikerna i större batcher, utan endast ett fåtal skickat
ut per batch.
Men jag gjorde mitt bästa med min mobilkamera istället (iPhone 4s).
Här följer bilder under matchportnings processen, både före och innnan. Det var inte så mycket att porta men jag vill att flödet ska vara så bra som möjligt.
Passade även på att göra lite teaserbilder på hur motorn kommer att se ut med R/T cylindern på. Men nu till annat... Lets talk thrue pictures!
Bilder under portningsprocessen:
Teaserbilder:
[/spoiler]