Blackbox och lagen?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

ZSenda
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 juli 2012, 12:14

Blackbox och lagen?

Inlägg av ZSenda »

Tja, satt och tänkte lite och undrar en sak. Detta är INTE mitt verkliga scenario men bara undrar.
Om jag köpt en moppe, som går i 65-70 och det kommit fram att förra ägaren pluggat ur röret ENDAST pluggat ur röret, resten är original. Då är jag skyldig enligt lag att strypa ner min moped. De flesta poliser osv rekommenderar en att man sätter en hemmagjord plugg i röret. Får jag enligt lag sätta en blackbox istället? Jag menar blackboxen i sig är ju inte olaglig? mopeden är ju besiktad med det röret, så själva rör "modellen" är ju också laglig, bara det att det är avstrypt som är det olagliga. Om jag då stryper mopeden till 50 kmh med hjälp av en blackbox kan ju inte detta vara olagligt? Visst röret är urpluggat men den går ju så fort som den får och jag har strypt den? (förutsatt att jag kör med blackboxen aktiverad och inte blåser förbi en snut i 70 och sedan låter honom testköra moppen och den toppar 50, då fattar han ju) utan jag menar om jag faktiskt kör med blackboxen aktiverad :P
Och om det nu är olagligt, tror ni polisen hade brytt sig?
Tacksam för svar!

Edit: jag fattar ju att detta inte går om jag hade haft ett olagligt trimrör på, men eftersom att röret faktiskt är besiktgat
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

mopeden är helhetsgodkänd, dvs du får inte göra några justeringar för att den ska vara helt lagligt(inte ens utseendemässigt!).

Dock tror jag inte det är speciellt många poliser som bryr sig om detta så länge mopeden inte går för fort.

Att åka runt med blackbox som stryper mopeden hela tiden är dessutom extremt slitsamt på mopeden och är inget att rekommendera
ZSenda
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 juli 2012, 12:14

Inlägg av ZSenda »

Agge0102 skrev:mopeden är helhetsgodkänd, dvs du får inte göra några justeringar för att den ska vara helt lagligt(inte ens utseendemässigt!).

Dock tror jag inte det är speciellt många poliser som bryr sig om detta så länge mopeden inte går för fort.

Att åka runt med blackbox som stryper mopeden hela tiden är dessutom extremt slitsamt på mopeden och är inget att rekommendera
Förstår vad du menar, men om mopedens rör är avstrypt, och jag sätter en plugg på den har jag ju faktiskt ändrat den. Så där går ju inte lagen ihop :P
Om jag inte får göra något alls på den, borde jag ju inte iheller få plugga den.
Detta är trots allt en modifiering eller hur?

Jo jag vet att det sliter, hade inte tänkt göra det. Men ja
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

ZSenda skrev:
Agge0102 skrev:mopeden är helhetsgodkänd, dvs du får inte göra några justeringar för att den ska vara helt lagligt(inte ens utseendemässigt!).

Dock tror jag inte det är speciellt många poliser som bryr sig om detta så länge mopeden inte går för fort.

Att åka runt med blackbox som stryper mopeden hela tiden är dessutom extremt slitsamt på mopeden och är inget att rekommendera
Förstår vad du menar, men om mopedens rör är avstrypt, och jag sätter en plugg på den har jag ju faktiskt ändrat den. Så där går ju inte lagen ihop :P
Om jag inte får göra något alls på den, borde jag ju inte iheller få plugga den.
Detta är trots allt en modifiering eller hur?

Jo jag vet att det sliter, hade inte tänkt göra det. Men ja

enligt lag ska den aldrig ha blivit urpluggad
Användarens profilbild
FantaaZtique
Svårstartad skrothög
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:38

Inlägg av FantaaZtique »

För att göra den original så måste du (enligt lagen) köpa ett nytt originalrör och regbesikta den. Dock om du själv pluggar röret med en bricka så den gör 45km/h och tar med den på regbeiktningen med en tårta så kan de vara schysst och låta den gå igenom.
If one day speed kills me, don't cry, because I was smiling.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

ZSenda skrev:mopeden är ju besiktad med det röret, så själva rör "modellen" är ju också laglig, bara det att det är avstrypt som är det olagliga.
Alla godkännanden flyger och far när delen modifieras. Ett ostrypt rör överensstämmer inte längre med godkänt utförande.
ZSenda skrev:Förstår vad du menar, men om mopedens rör är avstrypt, och jag sätter en plugg på den har jag ju faktiskt ändrat den. Så där går ju inte lagen ihop :P
Om jag inte får göra något alls på den, borde jag ju inte iheller få plugga den.
Detta är trots allt en modifiering eller hur?
Nej, det är en återställning till strypt och godkänt originalutförande. Under förutsättning att pluggen ser ut som den ska och sitter på rätt plats självklart.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
ZSenda
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 juli 2012, 12:14

Inlägg av ZSenda »

okej tack. får jag bara låna min egen tråd lite o passa på o fråga hur snabbt den kommer gå med 68 munstycke, urpluggad luftburk och urpluggat rör? allt annat är org, drev osv är original
det är en Derbi Senda xtreme 07
Skriv svar