fråga om bak o frambroms på Rieju spike 2005

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

fråga om bak o frambroms på Rieju spike 2005

Inlägg av ante88 »

Hej på er. Jag har en Rieju Spike från 2005. Där frambromsen nyper fast, Varje gång man bromsat och släpper så nyper den kopiöst hårt och släpper först efter att jag rullat moppen fram och bakåt några ggr eller bara sparkar till oket. Så är det en kolv som inte går tillbaka, eller vad tror ni? Handtaget känns helt normalt, och där är ingen luft.

Sen så har bakbromsen lagt av helt. Det började för ett tag sen när pedalen tog längre ner. Så bytte belägg och efter det så går den i botten utan nåt motstånd, har testat och lufta, och det blir inget tryck alls bak i oket, utan det kommer en liten dusch med vätska ibland. Är det huvudcylindern som gett upp? Ser inga läckage. Kan man byta packningarna i huvudcylindern?
Smt'N
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 mars 2013, 17:40

Inlägg av Smt'N »

Har haft samma problem med min frambroms på min drac som du har på din bakbroms. Men ett två tre, när jag var ute å körde så ville bromsen ta. Man behövde pumpa tryck nått så gud in i. Men efter ett tag går de. Hände lika dant när jag byta bromsbelägg. Antagligen en cylinder som satt sig!
ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

Inlägg av ante88 »

Okej. Fast jag kan pumpa med pedalen hur mycket som helst blir aldrig nåt tryck ändå. Kommer bara en liten dusch ibland. Så borde väl inte vara oket eller? För även om en kolv sitter fast bör jag ju få tryck fram till oket?

Sen gällande frambromsen, vad tror ni där, nån kolv i oket som inte går tillbaka? Eller är det huvudcylindern på styret? Känns helt normalt i handtaget, och finns tryck
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Frambromsen lär ha skärvat, Bakbromsen fastnar inte eller?
Om inte så har den förmodligen för lite olja i sig eller luft i sig, du nämnde ju att den läckte ibland, så jag förmodar att det är både och ;)
ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

Inlägg av ante88 »

Ska se om jag kan få loss oket fram. Har sett att ena bulten börjat bli rund av tidigare ägares försök att lossa oket :'(

När det gäller bakbromsen så tar den inte överhuvudtaget, och läcker ingen stans, utan det jag mena med lite vätska ibland är att när jag provat och lufta så här det kommit en liten dusch ibland ur nippeln. Alltså inget rejält tryck alls!!
Behållaren är full
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

ante88 skrev:Ska se om jag kan få loss oket fram. Har sett att ena bulten börjat bli rund av tidigare ägares försök att lossa oket :'(

När det gäller bakbromsen så tar den inte överhuvudtaget, och läcker ingen stans, utan det jag mena med lite vätska ibland är att när jag provat och lufta så här det kommit en liten dusch ibland ur nippeln. Alltså inget rejält tryck alls!!
Behållaren är full
Använd 6 kantshylsor, allt annat är skit som är som gjort för att runda bultar ;)

Tror du luftat för dåligt, kommer det bara som ett ¨sprut¨? Låt det rinna en snabbis så du ser att det inte är någon luft i.
Alltså bara fortsätt lufta tills du märker att det rinner gämnt och fint utan att det fiser ut luft, då är det luftat :) Du kan behöva fylla på i behållaren några gånger när du luftar förövrigt, ha tålamod bara :)
ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

Inlägg av ante88 »

Pumpar jag några ggr och håller ner pedalen så kommer det bara ett litet sprut. När jag stängt nippeln och pumpar igen och håller ner sen öppnar kommer inget alls. Och hur länge jag än håller på så blir det aldrig något tryck utan pedalen går i botten varje gång.
Smt'N
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 mars 2013, 17:40

Inlägg av Smt'N »

Som sagt, du har samma problem låter det som, som jag hade på min frambroms. Men 1.2.3 när jag var ute å körde så fick jag tryck i den. Pumpa lite då och då, det gjorde jag. Låter konstigt, men de var det som hände :P
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 maj 2013, 14:35

Inlägg av ivan97 »

Låter som om du luftar på fel sätt, följ denna guide http://www.twostroke.se/product.asp?product=28814
Finns även som film på Youtube, sök på Hassse luftar bromsar.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
Skriv svar