Värdet på en Aprilia RS 125 -03? Är detta ett bra köp?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 maj 2013, 13:59
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Värdet på en Aprilia RS 125 -03? Är detta ett bra köp?

Inlägg av Purple Haze »

Har blivit erbjuden att köpa en Aprilia RS 125 -03 som enl säljaren ska ha nytt batteri och fräscht drivpaket och i fint skick maskinellt och till utseende och som alltid körts på röd Castrol TTS olja.

Jag har inte varit och tittat på den ännu men han vill ha 13.000 kronor för den. Vad är din uppfattning... en bra hoj eller no no no... vad bör man vara observant på på ovanstående hoj? Är inte så kunnig på hojar rent allmänt så all hjälp mottages tacksamt.

Min fråga är - är en 125cc Aprilia RS av årsmodell 2003 något att satsa på? Problemhoj eller ett givet köp? Enl vägmätaren ska den ha gått 3.000 mil.

Enda nackdelen är att den inte varit körd sedan sommaren 2009. :(

Bild på hojen
Bild
Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 maj 2013, 13:59
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Purple Haze »

Ska tillägga att det är en importhoj. Den kommer från Köln, Tyskland maj 2006 och har inte varit besiktigad sedan juni 2009 och ställdes av december 2009.

Är detta en varningsklocka?
Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 maj 2013, 13:59
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Purple Haze »

:oops: Whoops... missade totalt att detta var ett 50cc moppeforum... blev tipsad på Flashback om twostrokerider.se men det var tydligen en grov miss... sorry :oops: ... :(

Trodde att twostrokerider.se handlade om allt i 2-taktsväg. :oops: ... 8)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Purple Haze skrev::oops: Whoops... missade totalt att detta var ett 50cc moppeforum... blev tipsad på Flashback om twostrokerider.se men det var tydligen en grov miss... sorry :oops: ... :(

Trodde att twostrokerider.se handlade om allt i 2-taktsväg. :oops: ... 8)
Finns många här som kör 125 så du kan vara lugn. Aprillia är en bra hoj, personligen aldrig kört någon av deras 125or så vet inte körkänslan på dom. 13 000 tycker jag är rätt lagom.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

rs 125 är en jätteskön hoj, men lite liten för mig iaf, jag är 190 cm lång och då blire en lite liten hoj, men går fortfarande att köra.

Har go väghållning i kurvorna, fast inget jättebra bottenvrid, så man får ha gott med fart in i kurvan för att köra bekvämt med den.

13 k tycker jag är vettigt, det du ska titta på är gummitätningar in emot motorn då de kan ha spruckit. Kolla efter rost på själva motorn, kolla även på skärmen vid bakhjulet.

Kolla så elsystemet fungerar, för elsystemet är inte trevligt på dom hojjarna att hålla på med, enligt mig iaf :) Annars låter det som ett bra köp, så länge den startar och går som den ska ;) Tänk på att byta olja/soppa om du köper den, så den får ny fräsh. Gärna tändstiftet också, och kolla bromsarna :)
Bild
Xaxiz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 januari 2013, 07:08
Ort: Varberg

Inlägg av Xaxiz »

Har hört av min bror (som jobbar på mc verkstad) att dem får in många sånna med skurna cylindrar, troligtvis på grund av att dem inte är gjorda för det svenska klimatet.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Xaxiz skrev:Har hört av min bror (som jobbar på mc verkstad) att dem får in många sånna med skurna cylindrar, troligtvis på grund av att dem inte är gjorda för det svenska klimatet.
Kräver bara bättre oljeblandning, kanske en cylinder+uppsättning(förgasare mm) från annan tillverkare än original.
Bild
Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 maj 2013, 13:59
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Purple Haze »

Inledningsvis... många tycker man är en jävligt konstig kuf om man som "vuxen man" köper o kör 125cc hojar. Jag var för många år sedan först ute o provkörde en HD FLSTFI Fat Boy 1450cc men fanskapet vägde 325 kg så den var alldeles för tung för mig. Nästa provkörning var en Suzuki GSX-R1000 som var betydligt lättare o mer behaglig. Körde även Yamaha YZF600R men har fastnat för just 125cc eftersom de dels är smidigare att köra omkring med inne i centrala Borgholm o eftersom jag enbart puttrar omkring på de öländska småvägarna o njuter av det underbara vädret o fågelkvitter o aldrig någonsin kommer över 80 km/h så duger en 125cc perfekt för mig. De flesta vägar på Öland är dessutom 70 km/h vägar där det kryllar med både rådjur o älg så en 125:a funkar perfekt. Har för övrigt inga som helst problem att hänga med polarna som enbart kör större tyngre hojar. :D

Den enda förändring jag ska göra till kommande sommar är att jag ska köpa riktig MC-jacka o byxor o troligen även stövlar. Har hitintills kört enbart i T-shirt, shorts o gympadojor o det är ju inte så lyckat om något skulle hända. 8)
Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 maj 2013, 13:59
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Purple Haze »

Persson97 skrev:
Purple Haze skrev::oops: Whoops... missade totalt att detta var ett 50cc moppeforum... blev tipsad på Flashback om twostrokerider.se men det var tydligen en grov miss... sorry :oops: ... :(

Trodde att twostrokerider.se handlade om allt i 2-taktsväg. :oops: ... 8)
Finns många här som kör 125 så du kan vara lugn. Aprillia är en bra hoj, personligen aldrig kört någon av deras 125or så vet inte körkänslan på dom. 13 000 tycker jag är rätt lagom.
Det låter tryggt att höra. :lol:

Vissa påstår ju att japanska hojar är mer dussinmaskiner medans de italienska typ Aprilia är lite mer... hmmm... exklusiva. Utan att dra några som helst paraleller till de tre italienska biltillverkarna som spelar i en helt annan division.
Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 maj 2013, 13:59
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Purple Haze »

Asddfgf4 skrev:rs 125 är en jätteskön hoj, men lite liten för mig iaf, jag är 190 cm lång och då blire en lite liten hoj, men går fortfarande att köra.

Har go väghållning i kurvorna, fast inget jättebra bottenvrid, så man får ha gott med fart in i kurvan för att köra bekvämt med den.

13 k tycker jag är vettigt, det du ska titta på är gummitätningar in emot motorn då de kan ha spruckit. Kolla efter rost på själva motorn, kolla även på skärmen vid bakhjulet.

Kolla så elsystemet fungerar, för elsystemet är inte trevligt på dom hojjarna att hålla på med, enligt mig iaf :) Annars låter det som ett bra köp, så länge den startar och går som den ska ;) Tänk på att byta olja/soppa om du köper den, så den får ny fräsh. Gärna tändstiftet också, och kolla bromsarna :)
Jag är ju själv 184 cm men sitter bra på min TZR 125:a så jag undrar hur Aprilian är?

Jag puttrar som sagt fram i väldigt lugn fart i 70 - 80 km/h så jag antar att effekten räcker gott o väl. Det viktigaste är väl att den känns stabil på vägen o att den maskinellt håller måttet. Mitt absolut största problem är att jag inte mekar själv... tyvärr... tyvärr... tyvärr. :oops: ... :cry:

Jo, det där med elsystem o krångel på det är väl alla bilägares största problem idag. Det finns väl tom dom som har fått skrota sina bilar p gr av just elproblem som verkstäderna aldrig lyckats lösa.

Jag tillhör dom som försöker läsa mig till så mycket som möjligt om hojen INNAN jag köper den för att jag ska vara väl förberädd på vad jag kan förvänta mig i framtiden. Ett problem på alla 125cc 2-taktare är väl detta med byta av kolv- o kolvringar.
125ccsportsbikes.com rekomenderar byte varje 1.600 mil men hur vet man att det blivit bytt i tid av tidigare ägare om ingen servicebbok medföljer? När det gäller bil o ex kam(axel)kedja så hör man ju när kedjan håller på att tacka för sig!?? Bilar som har kam(axel)rem har väl bittert fått erfara totala motorras på grund av brusten rem.
Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 maj 2013, 13:59
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Purple Haze »

Xaxiz skrev:Har hört av min bror (som jobbar på mc verkstad) att dem får in många sånna med skurna cylindrar, troligtvis på grund av att dem inte är gjorda för det svenska klimatet.
Klimatet skiljer väl inte nämnvärt mycket mellan the UK där RS 125 är väldigt stor o även Tyskland mot Sverige.
Undrar om inte skurna motorer i Sverige beror på att ägarna har slarvat med byte av kolv o ringar. Förutsatt att de monterat originalkolv o ringar o inte några "no name" Kina-plagiat. :wink:
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Purple Haze skrev:
Xaxiz skrev:Har hört av min bror (som jobbar på mc verkstad) att dem får in många sånna med skurna cylindrar, troligtvis på grund av att dem inte är gjorda för det svenska klimatet.
Klimatet skiljer väl inte nämnvärt mycket mellan the UK där RS 125 är väldigt stor o även Tyskland mot Sverige.
Undrar om inte skurna motorer i Sverige beror på att ägarna har slarvat med byte av kolv o ringar. Förutsatt att de monterat originalkolv o ringar o inte några "no name" Kina-plagiat. :wink:
Nja, klimatet spelar ju ingen större roll om du bevarar den på en bra plats när den inte körs, servar, tvättar den osv. så det ska inte vara några problem! Även om jag aldrig tidigare hört någon som har haft problem med aprillia skär osv pga klimatet :roll:

Edit: Bromsar är ju typ världens enklaste sak att fixa aadfgh ;) Men biter dom dåligt så pruta ner den några kronor :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Xaxiz skrev:Har hört av min bror (som jobbar på mc verkstad) att dem får in många sånna med skurna cylindrar, troligtvis på grund av att dem inte är gjorda för det svenska klimatet.
Det där är något nytt... På grund av klimatet, din bror får gärna höra av sig och uttala sig mer :lol:
Cylindrarna skär på grund av moppefuckon till ägare som inte kan ett shit.
Startar hojen och drar varvstopp de första de gör när den är iskall för att sedan motorbromsa från 13.000 RPM till 3.000 i en nedförsbacke.

Inte för klimatet är annorlunda.



TS : Jag tycker hojen inte är värd 13.000 kronor, låter alldeles för mycket i mina öron om den gått 3000 mil och stått avställd ett tag.
Även om dne har nya däck och nytt drivpaket så ökar det värdet med kanske en tusenlapp, men däremot gör den mycket mer lättsåld än att sälja den med däck där tråden syns och drev som saknar tänder...

Aprilia RS är en skitfin hoj, tar du hand om den och behandlar den med en gnutta respekt så kommer det puttra på finfint.
Sporthoj.com är annars ett bra forum med mera kunskap om 125or än här enligt mig.

Har en kompis som åkte till Norge från Stockholm och var borta typ 5-7 dagar eller vad det nu var och körde rätt långt, så snack om att tvåtaktare inte går att pendla med eller skär är BS, upp till dig som förare att få den inte att skära genom att variera varvtal, gas och växelval.
Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 maj 2013, 13:59
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Purple Haze »

p0d1 skrev:
Xaxiz skrev:Har hört av min bror (som jobbar på mc verkstad) att dem får in många sånna med skurna cylindrar, troligtvis på grund av att dem inte är gjorda för det svenska klimatet.
Det där är något nytt... På grund av klimatet, din bror får gärna höra av sig och uttala sig mer :lol:
Cylindrarna skär på grund av moppefuckon till ägare som inte kan ett shit.
Startar hojen och drar varvstopp de första de gör när den är iskall för att sedan motorbromsa från 13.000 RPM till 3.000 i en nedförsbacke.

Inte för klimatet är annorlunda.



TS : Jag tycker hojen inte är värd 13.000 kronor, låter alldeles för mycket i mina öron om den gått 3000 mil och stått avställd ett tag.
Även om dne har nya däck och nytt drivpaket så ökar det värdet med kanske en tusenlapp, men däremot gör den mycket mer lättsåld än att sälja den med däck där tråden syns och drev som saknar tänder...

Aprilia RS är en skitfin hoj, tar du hand om den och behandlar den med en gnutta respekt så kommer det puttra på finfint.
Sporthoj.com är annars ett bra forum med mera kunskap om 125or än här enligt mig.

Har en kompis som åkte till Norge från Stockholm och var borta typ 5-7 dagar eller vad det nu var och körde rätt långt, så snack om att tvåtaktare inte går att pendla med eller skär är BS, upp till dig som förare att få den inte att skära genom att variera varvtal, gas och växelval.
Skippade just det här exemplaret eftersom det var en importhoj. Provkörde bara en kortare sväng eftersom den var avställd, oförsäkrad o obesiktigad. Den gick hyfsat men min första spontana tanke var att man satt jävligt hårt på sadeln. Fick träsmak efter bara några minuter. :(

Ska leta vidare efter en Aprilia RS 125 från ca 2005. Har även haft fundering på Honda CBR 125. Nu spelar väl de två enl min uppfattning i två helt olika divisioner. Den förstnämnda både spännande o fartfylld... den senare tämligen trött men trygg. :?
Skriv svar