om jag står stillla(polis)

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Lindstr0m
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 5 januari 2014, 00:58
Ort: Linköping

om jag står stillla(polis)

Inlägg av Lindstr0m »

Om jag står stilla med min moppe och snuten kommer, och ser att jag har trimrör på och sånt.. får dom ta min moppe då?
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 1 april 2013, 18:19

Inlägg av derbi_pöjk »

som jag vet så kan de inet göra något så länge dom inte har sett dig köra. Du kan ju liksom dragit den ditt eller tagigt moppen på en kära?

Är inte helt 100 % säker att det är rätt!
Bild
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Dom måste se dig köra den, det är inte olagligt att rulla runt på en trimmad moped utan bara att köra den på allmänt ställe/väg.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Dom kan nog beslagta moppen om dom vill, men du kan inte bli fälld för att ha framfört trimmad moppe på allmän väg. Dom måste ta dig på bar gärning.
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Rexxy skrev:Dom kan nog beslagta moppen om dom vill, men du kan inte bli fälld för att ha framfört trimmad moppe på allmän väg. Dom måste ta dig på bar gärning.
Vad kan dom beslag ta den för? Det är väl inget olagligt?
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 1 april 2013, 18:19

Inlägg av derbi_pöjk »

Derixx skrev:
Rexxy skrev:Dom kan nog beslagta moppen om dom vill, men du kan inte bli fälld för att ha framfört trimmad moppe på allmän väg. Dom måste ta dig på bar gärning.
Vad kan dom beslag ta den för? Det är väl inget olagligt?
ähh men du vet poliser har ju lite egna regler... :lol:
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Derixx skrev:
Rexxy skrev:Dom kan nog beslagta moppen om dom vill, men du kan inte bli fälld för att ha framfört trimmad moppe på allmän väg. Dom måste ta dig på bar gärning.
Vad kan dom beslag ta den för? Det är väl inget olagligt?
Misstänker dom olaglig aktivitet med moppen m.m. Kan dom hitta på vad som helst.
Lindstr0m
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 5 januari 2014, 00:58
Ort: Linköping

Inlägg av Lindstr0m »

Rexxy skrev:Dom kan nog beslagta moppen om dom vill, men du kan inte bli fälld för att ha framfört trimmad moppe på allmän väg. Dom måste ta dig på bar gärning.
Men om dom tar beslagtar den, vad gör dom med den då?
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

får höra samma sak hela tiden att dom inte kan göra nåt när den är kall, det är inte så att dom tror att du leder den typ bara för att vara med dina kompisar :wink:
Användarens profilbild
Rydholms
Svårstartad skrothög
Inlägg: 304
Blev medlem: 3 december 2012, 21:08
Ort: Motala

Inlägg av Rydholms »

Sen om motorn är varm också! så kan de ta den..
om du säger att du bara har startat den på tomgång så kan de ju undra varför du drog dit den hit och bara stått och gasat.
då fattar de ju att du har kört med den

fast de måste ha bevis på att du har kört den!
eller att dom provkör den om något är misstänksamt :)
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Det måste ju ändå vara så att de kan beslagta den pga att den är trimmad, vilket gör att den inte är godkänd för att framföra i trafik längre?

Från fabrik är de ju typgodkända, ändrar man på något så kvarstår inte det godkännandet längre, då har de nog rätt till att ta in den, demontera de olagliga delarna och kräva ombesiktning på den.

Poliserna må vara för gamla för att köra moppe, men inte är de dumma i huvudet för det, tror nog att trafikpoliserna har bättre koll på trim m.m än de flesta moppepojkar har
Skriv svar