Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

robb4n skrev:Hur många använder celsius här?



Testat dricka celsius under ett pass men är inget för mig.
"Använder" nej, dricker/druckit ja.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

hjälper kosttillskott osv då?

känner många som går och dricker sånt där hela dagarna, men som inte väger så mkt ändå.

mina erfarenheter av det är så få att det inte ens är värt att ta upp, har aldrig gett det en ordentlig chans då jag tycker att jag har klarat mig bra utan.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Persson97 skrev:hjälper kosttillskott osv då?

känner många som går och dricker sånt där hela dagarna, men som inte väger så mkt ändå.

mina erfarenheter av det är så få att det inte ens är värt att ta upp, har aldrig gett det en ordentlig chans då jag tycker att jag har klarat mig bra utan.

Tar casein cirka 4 gånger om dagen en halv portion per gång. Helt perfekt har alltid protein att bygga pp och går upp i vikt och massa!
Snäll gainer ser jag den som och gör sitt jobb minst sagt. Tar alltid efter eller innan mat och läggdags
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Persson97 skrev:hjälper kosttillskott osv då?

känner många som går och dricker sånt där hela dagarna, men som inte väger så mkt ändå.

mina erfarenheter av det är så få att det inte ens är värt att ta upp, har aldrig gett det en ordentlig chans då jag tycker att jag har klarat mig bra utan.
Ifall du vet när, hur och annat du ska använda dom, ja. Prestationshöjare och PWO's har jag testat men det är fanimej bara placebo effekt. Märkte inte ett skit, folk säger att dom svettas o orkar tredubbelt med sets osv men det är nog som o ge sockerpiller till folk med huvudvärk.

Dricker vassleprotein för att enkelt komma upp till 2.5gr protein / kg kroppsvikt / dag, alltid direkt efter träning och får ja inte i mig tillräckligt med protein så kan det bli en på morgon o kväll också beroende på när jag tränat. Märker skillnad, förmodligen då jag blivit mer uppmärksam på hur mycket protein jag äter. Kosttillskott är absolut inget du behöver för att bli stor.


Gainer kan ju hjälpa om du har svårt att gå upp i vikt, blir ju en massa bra kcal där
bibapeolola
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Tack för dom bra svaren!
Det är inte direkt så att jag har svårt att gå upp i vikt, undrade mest om det hjälper till mycket :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

igår kl 12:00 1600mg koffein
13:00 effekten börjar ta sluta
13:30 trycker i mig 1200 till (räknat ut nu tillsammans vad allt innehöll)
14:00 hallociunationer
14:15 syr och yrar etc
ligger i sängen fram till kl 12 nästa dag är jätte trött och fryser och ser grejer men kan ej sova
idag kl 14:00 ser fortfarande grejer och tappat 3 glas och 2 tallrikar...

avslutning du kan bli hög på pwo/koffein....
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

david96 skrev:igår kl 12:00 1600mg koffein
13:00 effekten börjar ta sluta
13:30 trycker i mig 1200 till (räknat ut nu tillsammans vad allt innehöll)
14:00 hallociunationer
14:15 syr och yrar etc
ligger i sängen fram till kl 12 nästa dag är jätte trött och fryser och ser grejer men kan ej sova
idag kl 14:00 ser fortfarande grejer och tappat 3 glas och 2 tallrikar...

avslutning du kan bli hög på pwo/koffein....
Om ja förstår de rätt så har du tagit 2 celsius, och 2st koffeintabletter á 400mg koffein?

Alltså har du fått i dig runt 1197,6mg koffein.

"Det har angivits i vetenskaplig litteratur att 20 mg koffein/kg kroppsvikt kan ge lindrig förgiftning, detta motsvarar 1200 mg (=1,2g) för en person som väger 60 kg."
"Hos vuxna klassificeras de symtom som uppkommer efter intag av 1-2 g koffein som lindrig förgiftning"

Det är nog ingen större fara, obehagligt men inte farligt.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

MrAndersson skrev:
david96 skrev:igår kl 12:00 1600mg koffein
13:00 effekten börjar ta sluta
13:30 trycker i mig 1200 till (räknat ut nu tillsammans vad allt innehöll)
14:00 hallociunationer
14:15 syr och yrar etc
ligger i sängen fram till kl 12 nästa dag är jätte trött och fryser och ser grejer men kan ej sova
idag kl 14:00 ser fortfarande grejer och tappat 3 glas och 2 tallrikar...

avslutning du kan bli hög på pwo/koffein....
Om ja förstår de rätt så har du tagit 2 celsius, och 2st koffeintabletter á 400mg koffein?

Alltså har du fått i dig runt 1197,6mg koffein.

"Det har angivits i vetenskaplig litteratur att 20 mg koffein/kg kroppsvikt kan ge lindrig förgiftning, detta motsvarar 1200 mg (=1,2g) för en person som väger 60 kg."
"Hos vuxna klassificeras de symtom som uppkommer efter intag av 1-2 g koffein som lindrig förgiftning"

Det är nog ingen större fara, obehagligt men inte farligt.
4 koffe
4 pwo :) (light pwo)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

MrAndersson skrev:
robb4n skrev:Hur många använder celsius här?



Testat dricka celsius under ett pass men är inget för mig.
"Använder" nej, dricker/druckit ja.
Ett antal, Cola-smaken i synnerhet.
Apelsin är helt OK med.

Har nu hejdat viktnertagningen, stannade vid 91 pannor 57 cm omfång på låren, 36 cm om biceps.
Nu är det dags att börja träna ordentligt.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Yeahh... förkyld -.- några förlorade träningspass... Sådär mitt i deffen :P


OBS! Bytte namn på tråden!
Årets Styrelsemedlem 2013
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

DEA!! skrev:Yeahh... förkyld -.- några förlorade träningspass... Sådär mitt i deffen :P


OBS! Bytte namn på tråden!
Själv så tog man en vilodag igår och spelade bort hela dagen idag ;) fast ibland behöver man vara borta några dagar :)
Bättre namn :)
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

Mycket bättre namn.

Har fått en indikation på formen nu i alla fall.
5 km/23 min på blöt grusväg.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Angående ryggpassen. Räcker det med mark o stångrodd?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Angående ryggpassen. Räcker det med mark o stångrodd?
Komplettera gärna med någon lodrätt dragövning. Så ska de absolut räcka. Tänk på att ryggen är en väldigt vital muskelgrupp. Som rör ryggraden, höfterna, huvudet, armarna och bäckenet. Så träna den inte för lite bara.

Men mark, 1-2 rodd övningar och någon lodrätt dragövning ska absolut räcka!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Vad bra! Tack :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Eftersom det varit lite snack i "äntligen fredag" om mina lår så får jag väl lägga upp en bild.. Jag i ett par ridbyxor för ett halvår sen!

Bild
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

Tjena tjena:)
skulle vilja gå upp i vikt nu ganska snabbt om man säger så väger ca 70 kg och är 185 cm. Har ganska svårt att få i mig mycket mat, så undrar om man kan göra nån shake eller nått att ta jämte måltiderna?:) har även tänkt åh börja gymma 3 gånger i veckan räcker det tror ni?:) har ni några andra bra förslag på hur man ska kunna gå upp i vikt snabbt så skriv bara:)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

drd håkan skrev:Tjena tjena:)
skulle vilja gå upp i vikt nu ganska snabbt om man säger så väger ca 70 kg och är 185 cm. Har ganska svårt att få i mig mycket mat, så undrar om man kan göra nån shake eller nått att ta jämte måltiderna?:) har även tänkt åh börja gymma 3 gånger i veckan räcker det tror ni?:) har ni några andra bra förslag på hur man ska kunna gå upp i vikt snabbt så skriv bara:)
Tja!
Du kommer få de svårare och gå upp i vikt om du börjar gymma. Din förbränning kommer öka. Men förhoppningsvis så höjd din aptit också så du får i dig mer.

Om du ska ta en shake så ska du ta en bra gainer. 60% kolhydrater 30% protein 10% bra fetter är en helt okej gainer. Denna tar du som ett mellanmål någon gång under dagen, efter gymmet om du börjar gymma är väll dock och rekommendera!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

drd håkan skrev:Tjena tjena:)
skulle vilja gå upp i vikt nu ganska snabbt om man säger så väger ca 70 kg och är 185 cm. Har ganska svårt att få i mig mycket mat, så undrar om man kan göra nån shake eller nått att ta jämte måltiderna?:) har även tänkt åh börja gymma 3 gånger i veckan räcker det tror ni?:) har ni några andra bra förslag på hur man ska kunna gå upp i vikt snabbt så skriv bara:)
en billig shake går att göra själv.
1 eller 2 portioner av nått proteinpulver och 100-200g maltodextrin :)
Proteinpulver ligger på ca 150-300 kr/kg beroende på märke, maltodextrin på gg kostar 150kr för 4kg :)
Sen finns det egentligen ingen nödvändighet att dricka det just efter ett gympass då det inte är någon direkt fördel, drick det på morgonen eller innan du går och lägger dej skulle jag säga. Drick inte innan någon måltid för du kommer inte att vara hungrig ;) Sen så ska du äta mycket kolhydrater! Mycket potatis/pasta/ris och sedan även något kött eller gärna fet fisk :)
Ät inte för mycket fett då det kommer straffa sej i längden...
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

okej får nog testa nån shake :) kan man inte ta typ havregryn,yoghurt, bananer, ägg och sånt och blanda ihop:)?
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

DEA!! skrev:Eftersom det varit lite snack i "äntligen fredag" om mina lår så får jag väl lägga upp en bild.. Jag i ett par ridbyxor för ett halvår sen!

http://i.imgur.com/5FYCtzF.jpg
Finare blir det inte ;)
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Tja! Har precis börjat gymma och kör ca 3-4 gånger i veckan. När jag gymmar så går jag efter en polares schema. Vi kör oftast 8x3 set. Men jag undrar vad för skillnad jag kommer att få med typ gainer? Nu på lovet får man ju i sig mat osv men under skolveckorna så äter jag sällan lunch. Är det då bra att ha med sig typ gainer man tar istället?

Mvh
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

laxfanskap skrev: en billig shake går att göra själv.
1 eller 2 portioner av nått proteinpulver och 100-200g maltodextrin :)
Proteinpulver ligger på ca 150-300 kr/kg beroende på märke, maltodextrin på gg kostar 150kr för 4kg :)
Sen finns det egentligen ingen nödvändighet att dricka det just efter ett gympass då det inte är någon direkt fördel, drick det på morgonen eller innan du går och lägger dej skulle jag säga. Drick inte innan någon måltid för du kommer inte att vara hungrig ;) Sen så ska du äta mycket kolhydrater! Mycket potatis/pasta/ris och sedan även något kött eller gärna fet fisk :)
Ät inte för mycket fett då det kommer straffa sej i längden...
Säg inte sånt du inte vet. Det finns forskning som visar att de är bra med snabba kolhydrater direkt efter träning. Så jo det är bättre direkt efter träningen än på morgonen. Det är t.om. bättre med en gainer efter träningen än en proteinshake.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Tänkte testa bränna fett med en VLCD :)

Vaknar: EAA, multivitaminbrus, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Lunch: EAA, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Innan träning: koffein+grönt te x2
Efter träning, EAA
1h senare: 30g kasein
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 520 kcal
Totalt 640 kcal, eller 1500 minus per dag.

sen en refill i veckan :) borde väl fungera om man tränar samtidigt :) frågan är hur länge man orkar med det ;) lär ju inte vara allt för kaxig på stan efter ett par dagar..

förhoppningsvis så kan man snart börja med en ganska långsam bulk uppåt och vara ganska rippad till sommaren ;) iallafall inte lönnfet..

får väl se hur det går. lär ju gå fort ner med tanke på kaloriintaget.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

PK skrev:Tänkte testa bränna fett med en VLCD :)

Vaknar: EAA, multivitaminbrus, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Lunch: EAA, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Innan träning: koffein+grönt te x2
Efter träning, EAA
1h senare: 30g kasein
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 520 kcal
Totalt 640 kcal, eller 1500 minus per dag.

sen en refill i veckan :) borde väl fungera om man tränar samtidigt :) frågan är hur länge man orkar med det ;) lär ju inte vara allt för kaxig på stan efter ett par dagar..

förhoppningsvis så kan man snart börja med en ganska långsam bulk uppåt och vara ganska rippad till sommaren ;) iallafall inte lönnfet..

får väl se hur det går. lär ju gå fort ner med tanke på kaloriintaget.
1500 kcal- är vad du räknat på, räkna med 1900-2000. Plus ev. extra förbränning pga. träning.
Under 1000 kcal är inget jag skulle rekommendera något, någonsin. Men pröva, du lär ju inte må så bra dock.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Kan kroppen ta upp så pass mycket aminosyror på en dag?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

80 pannor:3 173 fy fan nu känner man sig tjock^^
Ska försöka hålla vikten men tappa fett genom ändring på träning med höja sett kör just nu 10-12 reps hållt mig till 5-8 innan. Alla över 10 är röv jobbig just nu xD
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Kan kroppen ta upp så pass mycket aminosyror på en dag?
Aminosyror är ju byggstenarna till protein. Kroppen kan ju ta upp ungefär 2g protein per kg kroppsvikt, det är iallafall vad som rekommenderas och oftast är standarden.
Man brukar säga att 1g rent EAA är som 2g protein. Alltså borde du kunna ta upp lika många gram protein som kilo du väger.
Detta är i teorin. Om det sedan stämmer i verkligheten är en annan sak.

Tänk även på att när du tar ett t.ex. EAA tillskott på 10 gram så är de inte endast EAA utan förmodligen en del andra tillsatser.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

MrAndersson skrev:
laxfanskap skrev: en billig shake går att göra själv.
1 eller 2 portioner av nått proteinpulver och 100-200g maltodextrin :)
Proteinpulver ligger på ca 150-300 kr/kg beroende på märke, maltodextrin på gg kostar 150kr för 4kg :)
Sen finns det egentligen ingen nödvändighet att dricka det just efter ett gympass då det inte är någon direkt fördel, drick det på morgonen eller innan du går och lägger dej skulle jag säga. Drick inte innan någon måltid för du kommer inte att vara hungrig ;) Sen så ska du äta mycket kolhydrater! Mycket potatis/pasta/ris och sedan även något kött eller gärna fet fisk :)
Ät inte för mycket fett då det kommer straffa sej i längden...
Säg inte sånt du inte vet. Det finns forskning som visar att de är bra med snabba kolhydrater direkt efter träning. Så jo det är bättre direkt efter träningen än på morgonen. Det är t.om. bättre med en gainer efter träningen än en proteinshake.
enligt min uppfattning är det inte nödvändigt att få i sig snabba kolhydrater efter gympass om du inte ska träna igen inom ett dygn, för glykogenlagrerna hinner fyllas upp tills nästa pass via maten
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

har kört LCHF i 5 veckor nu och gått ner 18 kilo
går riktigt bra det här!
109 stabila kilon!
Quattro lyfe
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

NOName? skrev:
enligt min uppfattning är det inte nödvändigt att få i sig snabba kolhydrater efter gympass om du inte ska träna igen inom ett dygn, för glykogenlagrerna hinner fyllas upp tills nästa pass via maten
Skillnad på egna åsikter och forskning.


Efter träning bör man alltid ha förberett ett återhämtningsmål bestående av kolhydrater och protein för att få ut bästa möjliga resultat av träningen. Det rekommenderas att man under den första timman efter träning bör få i sig 1-1.2 g kolhydrater/kg kroppsvikt. Proteinintaget bör ligga mellan 10-20 g beroende på hårt man har brutit ner musklerna.

Ett återhämtningsmål för en 70kg:s individ kan t.ex. vara en gainomax och 1.5 banan, vilket ger 20 g protein och 70 g kolhydrater. Inom 2 h efter träning bör man sedan äta en bra sammansatt måltid (lunch, middag). Har man tränat med mycket hög intensitet, är det inte fel att salta i maten för att återställa salt-vattenbalansen och för att behålla vätskan i kroppen.

Varför återhämtningsmål?

Inleder den anabola fasen. Träning är en katabol (nedbrytande) fas och för att man skall få någon effekt av träning är den anabola (uppbyggande) fasen en viktig del. Återhämtningsmålet inleder den anabola fasen genom att det hindrar den fortsatta nedbrytningen av muskler och immunförsvar.

Ökad glykogeninlagring direkt efter träning. Direkt efter träning är insulinkänsligheten hög samtidigt som muskelcellernas genomsläpplighet är hög, vilket innebär att kolhydrater i form av glukos förs in i muskelcellen mycket effektivt. Genom ett återhämtningsmål direkt efter träning kan man lagra in en större mängd glykogen i muskeln än om det har gått mer än en timma efter träningen.

Minskar infektionsrisken. Efter ett träningspass är immunförsvaret kraftigt nedsatt, bl.a. genom att antalet och aktiviteten av lymfocyter och antikroppar är lägre än i normala fall. Därför är du extra känslig för att bli sjuk timmarna efter träning. Protein och kolhydrater återställer kroppens immunförsvar och kan påverka immunsystemet till att endast vara nedsatt under 4 h efter träning, istället för ända upp till 3 dygn efter träning.

Ökad vätskehalt i musklerna - positivt för muskeluppbyggnaden. 1 g muskelglykogen binder 2.7 g vatten. En ökad glykogeninlagring i muskeln bidrar därmed till en ökad vattenmängd i muskelcellen. En hög vätskehalt är positivt för proteinomsättningen och så även för muskeluppbyggnaden.

Ger en bättre ork vid nästa pass. Om du intar ett återhämtningsmål direkt efter träning, orkar du under nästa pass prestera på en hög nivå en längre tid. Det beror på att återhämtningsmålet ökar glykogeninlagringen. Glykogenet ger i sin tur energi vid muskelarbete. Har man bara halvfyllda glykogenlager då man påbörjar nästa pass, kommer man inte att orka hålla samma höga nivå under lika lång tid, som om då man hade haft välfyllda glykogenlager.

http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/12
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

Då har man tagit 120 i knäböj, dubbla kroppsvikten! :)

Gött att träningen går framåt.. varit mycket plugg den här veckan så har inte gymmat nånting.. Tänkte köra böj och mark idag :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Härligt!

Kör också 120 men har ingen som helst teknik i den skitövningen..
Årets Styrelsemedlem 2013
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

DEA!! skrev:Härligt!

Kör också 120 men har ingen som helst teknik i den skitövningen..
Jo.. många som tycker den övningen är svår. Gäller att ha en bra rörlighet!
Om du inte har en bra rörlighet är det bara o börja stretcha :)
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

MrAndersson skrev:
laxfanskap skrev: en billig shake går att göra själv.
1 eller 2 portioner av nått proteinpulver och 100-200g maltodextrin :)
Proteinpulver ligger på ca 150-300 kr/kg beroende på märke, maltodextrin på gg kostar 150kr för 4kg :)
Sen finns det egentligen ingen nödvändighet att dricka det just efter ett gympass då det inte är någon direkt fördel, drick det på morgonen eller innan du går och lägger dej skulle jag säga. Drick inte innan någon måltid för du kommer inte att vara hungrig ;) Sen så ska du äta mycket kolhydrater! Mycket potatis/pasta/ris och sedan även något kött eller gärna fet fisk :)
Ät inte för mycket fett då det kommer straffa sej i längden...
Säg inte sånt du inte vet. Det finns forskning som visar att de är bra med snabba kolhydrater direkt efter träning. Så jo det är bättre direkt efter träningen än på morgonen. Det är t.om. bättre med en gainer efter träningen än en proteinshake.
läs här då
http://www.styrkelabbet.se/gainer/
Skriv svar