Räkna ut en spiral

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Räkna ut en spiral

Inlägg av John Westerlund »

Farsan håller på och bygger om en gammal snöslunga så den ska passa på fyrhjulingen så då måste han göra en ny spiral. Och nu kommer frågetecknet :?: Hur i härrans namn ska ritningen till en sån spiral se ut? Axeln är 1'' och spiralens ytterdiameter ska va 12''. En revolution på spiralen ska va 26.5 cm.
Nån som vet hur man räknar ut det/kan räkna ut det/har någon formel för det?
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 maj 2013, 14:35

Inlägg av ivan97 »

Kan meddela att figuren kallas helix spiral och efter lite googlande kan jag konstatera att det är avancerad matte.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

En spiral är en typ av kurva som bildas genom att spåra koncentriska cirklar runt en poäng. Cirklarna flytta allt längre från den punkt vid varje varv av kurvan, vilket resulterade i den klassiska spiralform. Spiraler kan observeras i allt från en rulle tejp till formen på vår galax. Eftersom så många objekt ta på sig en spiralform, är det bra att veta hur man räknar längden på denna typ av kurva
1.
Bestäm antalet ringar i spiral. Detta är det antal gånger spiral kurvan sveper runt mittpunkten. Ring detta antal ringar "R. "
2.
Bestäm ytterdiameter spiral som helhet. Detta är längden på en rak linje som går från en punkt på den spiral yttre omkretsen till en punkt på omkretsen motsatta änden. Ring denna längd "D"
3.
Bestäm inre diameter spiral. Detta är diametern på den cirkel som bildas av innersta ringen av spiral. Kalla denna längd "d. "
4
Anslut har erhållit under de tre första stegen i följande formel:. L=3,14 * R * (D + d) /2
till exempel, om du hade en spiral med 10 ringar, en yttre diameter på 20 och en inre diameter av 5, vill du ansluter dessa siffror i formeln för att få: L=3,14 * 10 * (20 + 5) /2 .
5.
Lösa för "L. " Resultatet är längden på spiralen. I exemplet från föregående steg:
L=3,14 * 10 * (20 + 5) /2
L=3,14 * 10 * 25 /2
L=3,14 * 250 /2
L=3,14 * 125
L=392,5


Var noga med att ta alla mätningar av spiral i samma enheter .


Annika Hultén - http://www.give2all.org/4/2012/04/hur-m ... piral.html
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

ivan97 skrev:Kan meddela att figuren kallas helix spiral och efter lite googlande kan jag konstatera att det är avancerad matte.
Tusen tack! Hade aldrig fått fram det där själv :)
Skriv svar