70cc till laglig.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

70cc till laglig.

Inlägg av Nixxen »

Hade tänkt att köpa en moppe som har 70cc, original förgasare och urpluggat originalrör. Moppen gör 75-80 med nuvarande drevning. Men ifall det nu skulle vara så att jag vill göra den till laglig hastighet. Är det bara att sätta tillbaka pluggen även fast man har 70cc?
(Originalcyllen skar, så han satte på 70cc. Hastigheten är lagom för mig)

Han sa även att den blöddrade i toppen pga luftfiltret var dåligt och att det var att sätta på original eller byta. Stämmer detta?
Åh Lilla Boone!
TriqnTPH
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 november 2013, 23:21

Inlägg av TriqnTPH »

Köp en strypt CDI, variatorring (MÅSTE) fick du inte med orginalcylindern? Om inte köp ett :)
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

TriqnTPH skrev:Köp en strypt CDI, variatorring (MÅSTE) fick du inte med orginalcylindern? Om inte köp ett :)
Oj, glömde säga att detta är en beta RR (crossmoppe). Och nej jag får inte med originalcylindern då den har skurit!
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Vill du göra mopeden laglig, eller vill du att den ska gå i laglig hastighet? Det är helt olika saker.

Sätta i pluggen i röret kommer minska farten rejält, helt klart.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

CaToXXo skrev:Vill du göra mopeden laglig, eller vill du att den ska gå i laglig hastighet? Det är helt olika saker.

Sätta i pluggen i röret kommer minska farten rejält, helt klart.
Jag undrar ifall man kan göra så den går lagligt. Var lite otydlig.
Men antar att det bara är att sätta tillbaka pluggen så går den någorlunda lagligt?

Sen en fråga till när jag ändå håller på: Är det "bra" för motorn att ha original förgasare och urpluggat originalrör till en 70cc? (Man brukar ju byta rör och förgasare och sånt till 70cc, men är inte det ett måste?)

Och angående blöddrandet: Är det bara att byta luftfilter?
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

det ska väll gå att strypa den till lagligt fart utan att den skär eller något sånt? Det ända är väll att det är större borrning plus portar på 70cc än 50cc så prova sätt i strypningen :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Nixxen skrev: Jag undrar ifall man kan göra så den går lagligt. Var lite otydlig.
Men antar att det bara är att sätta tillbaka pluggen så går den någorlunda lagligt?

Sen en fråga till när jag ändå håller på: Är det "bra" för motorn att ha original förgasare och urpluggat originalrör till en 70cc? (Man brukar ju byta rör och förgasare och sånt till 70cc, men är inte det ett måste?)

Och angående blöddrandet: Är det bara att byta luftfilter?
Du kan få den att gå i laglig hastighet, men den kommer inte att bli laglig.
Hastigheten kommer att sänkas med pluggen i, efter det får du väl strypa ner den mer om det skulle behövas.

Det är inget måste att byta rör eller förgasare vid byte till 70cc. Speciellt inte om du inte vill få ut nån effekt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar