Köpa defekta mopeder?

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
AddeTuning
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 december 2013, 12:05

Köpa defekta mopeder?

Inlägg av AddeTuning »

Tjena, då jag är väldigt moped intreserad å har en hyper Aerox + 10000 över så tänkte jag att jag kan tjäna lite pengar, farsan har egen firma med att laga motorer så verktyg å övrig kunskap finns :) Men hur tjänar man egentligen pengar på dom? Är det att man köper en defekt moppe för max ca 4000 och lagar dom sen säljer dom eller säljer man allt i delar? Haft en Derbi drd pro, stunt slider, så har mkt kunskap om de flesta motorerna :)
Instagram: Sexy2Strokes
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

man köper en aerox eller Derbi gärna eftertrakdade märken billigt fixar säljer dyrare
:D
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Köpa defekta mopeder?

Inlägg av G-son »

AddeTuning skrev:Är det att man köper en defekt moppe för max ca 4000 och lagar dom sen säljer dom eller säljer man allt i delar?
Både och.

En moppe med några år på nacken är ofta värd mer i delar, men bortsett från de mest eftertraktade delarna tar det en evighet att få allt sålt - man kan kanske räkna med att få igen det man köpte moppen för hyfsat snabbt och sedan få förtjänsten sakta och små summor åt gången efterhand som man säljer mindre eftertraktade prylar. Nackdel: Massor av jobb att skicka delar till alla olika köpare, tar upp en massa plats, tar lång tid och en hel del av grejerna kommer antagligen aldrig bli sålda.

En komplett och körklar moppe är smidig att sälja, en enda affär så är allt klart. Nackdelen är att när man börjar räkna ihop alla delar som behövs för att få en billig defekt moppe i tillräckligt bra skick för att säljas snabbt och smidigt för ett bra pris är det oftast så dyrt att det ätit upp det mesta av förtjänsten - ibland betydligt mer än förtjänsten så det är lätt att gå back om man inte har koll på pengarna eller är för optimistisk angående vad moppen går sälja för.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar