Strippa elsystemet

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Strippa elsystemet

Inlägg av Jonas »

Strippat elsystem

Ska du bygga sprinter eller har du andra orsaker till att vilja ha så lite el som möjligt? läs då denna guide så du vet hur du ska göra.

Bild

Oavsett om anledningen är att köra sprint eller om man har andra anledningar så kan det vara skönt med ett strippat elssytem. När man tar av all onödig el så får moppen en cleanare look om man kör strippat.

Det du behöver för att kunna köra är tändning,cdi,tändspole och tändstift ( givetvis tändkabel,tändhatt med) på vissa mopedmodeller som gilera stalker, piaggio zip, Derbi hunter m.fl. så är cdi och tändspole samma "box" detta förenklar det hela.

Det finns 2 "uttag" på boxxen där ena uttaget ska ha en kabel jordat i blocket och det andra "uttaget" ska ha en kabel från tändningen, ofta ser man vilken kabel de ska vara från tändningen annars får man testa sig fram det är inte svårt då det inte finns många att välja på. När du kopplat detta så kollar du om du får gnista, får du gnista vet du att du gjort rätt.

Bild

Detta är väldigt enkelt och inget man ska oroa sig för att göra man kan inte misslyckas. Detta resulterar i att man inte kan ha batteri eller lysen m.m. men den bedömingen får man göra själv om man vill köra med enbart den el som behövs eller om man vill ha kvar hela elsystemet.

/Robin
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

läste den guide men men ...
du kan få bak och framljuset ur den ändå

du tar en kabel ( jag vet vilken det är på en EBS tändning dock men inte vilken det är på dem andra ...) som på Derbi brukar oftast vara gul, där ska du ha spänning. sen drar du en kabel till fram och backljuset och jodar i ramen
sen nästa gång du startar den så kommer det att lysa fram och back och sprinten kommer vara förbrukad :)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 augusti 2011, 15:18

Inlägg av kfredriksson »

Läste din guide. Men jag har en peugeot vivacity som ja tänkte el strippa. Men de du säger stämmer ju inte alls överenns med den cdin.
Användarens profilbild
ocean-blue
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 mars 2012, 21:48
Ort: kristiandstad

Inlägg av ocean-blue »

kfredriksson skrev:Läste din guide. Men jag har en peugeot vivacity som ja tänkte el strippa. Men de du säger stämmer ju inte alls överenns med den cdin.
där finns många olika sätt att göra det på ;) men just denna tråden stämmer som jag gjorde på mitt gammla system men nu håller jag på och bygga ett med sym jetens svenghjul och Derbi cdi och då stämmer inte detta :wink:
viktoralfredsson
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 april 2012, 16:42
Ort: hässely

Inlägg av viktoralfredsson »

kan någon förtsätt guiden vart sladarna tar vägen sen. har en piaggio typhoon
vivacity_03
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 april 2013, 06:16

Inlägg av vivacity_03 »

tja har en peugeot vivacity 2003a som ja har trimmad och hållt på med sen när ja e klart med allt så är det elsystemet som ja vill strippa av hellt och hållet .så undrar om någon kan lägga ut en video eller bilder hur man kopplar dom 4 kablarna så att man får non gnista
Fuck you and have a nice day
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

hur gör man med tändningslåset?
Skriv svar