Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
jo givetvis är det axx jag vill ha om jag ska stunta.. men RRX SM mopederna är så jävla svåra å få upp, men när man väl få upp dom så är de as gott å köra bakhjul:D men vad tror ni om 10/52 drevning?MarcusRRX skrev:Gå ner några taggar fram om det är axx du snackar om.
turbolasse skrev:tjaa, jag har en drd racing men jag hittar inte 14 drev fram till den... vart kan jag hitta? hittar inte på twostroke
finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt gillar du axx eller mer toppfart?olssonjesper skrev:Hallå där , jag heter jeppe olsson, har lite fråga om vilken drevning som vore bäst för min moppe.
Derbi DrD racing 07 kör jag,
Setup: Airsal 72 cc t6 aluminium,
Mikuni 19 mm
Insug,
Den gör nu 105 på raka, med dreven 14-48,
Är då drevet 14-48 perfekt för moppe, eller skulle man kunna slå på något annat?
MVH Jeppe
chifen skrev:finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt gillar du axx eller mer toppfart?olssonjesper skrev:Hallå där , jag heter jeppe olsson, har lite fråga om vilken drevning som vore bäst för min moppe.
Derbi DrD racing 07 kör jag,
Setup: Airsal 72 cc t6 aluminium,
Mikuni 19 mm
Insug,
Den gör nu 105 på raka, med dreven 14-48,
Är då drevet 14-48 perfekt för moppe, eller skulle man kunna slå på något annat?
MVH Jeppe
lättare för motorn att dreva tungt iaf då det inte sliter lika mkt men inte lika roligt dock
du kan få lite uväxlingar här:
14-48= 3,42
14-53=3,78
13-48=3,69
13-53=4,07
det som menas med dessa siffror är då att t ex 13-53 då som har en utväxling på 4,07 betyder att 4,07 varv på motorn behövs för att hjulet ska snurra ett varv dvs en lättare utväxling som ger bättre acceleration än den som du kör med (3,42) dock möjligen sämre toppfart.
toppfarten behöver dock inte bli sämre för att du drevar lite lättare då motorn orkar varva längre och på så sätt behåller du samma toppfart för att det blir lättare för motorn att snurra. förstår du?
det går inte att säga en kugg fram är som tre bak heller då det är fler faktorer som spelar in så som storleken på hjulen och det är inte heller ett exakt mått som förändras beroende på hur stor skillnad det är på dreven.
att säga att en kugg fram gör 2,5km/h i teorin stämmer inte heller till 100% då olika stegningar i växellådan skiljer på det också, liktså storleken på hjulen och luftmotstånd som T-J tidigare sagt också.
jag rekomenderar att köra på större drev både fram och bak då större drev slits mindre då de har större slityta och är inte lika koncentrerat utsatta även om det är snyggare och oftast lite lättare med mindre drev, men värt att tänka på kanske? nu brukar ju inte dreven slitas ner så fort men ändå kan ju vara värt att tänka på.
crilee_ko92 skrev:Derbi Senda r-99/ minarelli
airsal 50cc sport
Hebo vev
c4 ramlager
avstrypt original rör och luftburk
14mm förknasare med 102munstycke
ngk br8es
mrd växellåds utväxling (hela drevpaketet i växellådan, 12 drev och en "stock")
borttaget varvstop
98oktanig bensin/3% olja
har 12/52 nu och den gör 74km/h vid ca:10000r/pm (misstänker slirande koppling då oxå för den slirar en del vid accerelation)
funderar på 13 elr 14 kuggat fram drev ? eller kan man på något sätt få behålla axxet men endå öka toppfarten?
du kan alltid byta upp dig i förgasare så får du ju lite mer kraft. byt lameller om kopplingen slirar och byt till 13 fram. vill du ha mer effekt utan att byta komponeter i motorn kan du alltid etanolkonverteracrilee_ko92 skrev:Derbi Senda r-99/ minarelli
airsal 50cc sport
Hebo vev
c4 ramlager
avstrypt original rör och luftburk
14mm förknasare med 102munstycke
ngk br8es
mrd växellåds utväxling (hela drevpaketet i växellådan, 12 drev och en "stock")
borttaget varvstop
98oktanig bensin/3% olja
har 12/52 nu och den gör 74km/h vid ca:10000r/pm (misstänker slirande koppling då oxå för den slirar en del vid accerelation)
funderar på 13 elr 14 kuggat fram drev ? eller kan man på något sätt få behålla axxet men endå öka toppfarten?