Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
vilket varvtal, det lägsta som du kan för den hastighet du vill nånesse98 skrev:hej, jag kör en dt50rsm 08 med 12-46 drevning, urpluggat rör o luftburk och ostrypt cdi och jag undrar vad för varv tal som är vettigt att ligga på om man inte vill ha isönder motorn?
Beror ju helt på ifall du har strypt CDI eller inte om du ens kommer upp i de varven.TheFlyingFin skrev:Gäller detta Derbi också? Har nämligen rör som ger effekt upp till 13k varv och ligger rätt ofta där.MrAndersson skrev:Alla varvtal upp till 12000 ska inte vara någon fara.
Har ostrypt nu ja. Och man känner helt den sjuka effekten nu. Har inte heller original lager. Veven har en snittyta i ena änden sedan farsan kapa av ett lager som smält ihop med veven xd, men det borde inte göra skillnad, iaf inte så mycket att det skadar nåt.p4ck skrev:Beror ju helt på ifall du har strypt CDI eller inte om du ens kommer upp i de varven.TheFlyingFin skrev:Gäller detta Derbi också? Har nämligen rör som ger effekt upp till 13k varv och ligger rätt ofta där.MrAndersson skrev:Alla varvtal upp till 12000 ska inte vara någon fara.
Sen brukar det snackas om att original vev och lager klarar ca 12k varv eller något. Men om din inte pajjat än är det ju lugnt! Gasa tills det rasar.
Om du är orolig kan du dreva en kugg större fram så borde den inte nå mer än 12k iafTheFlyingFin skrev:Har ostrypt nu ja. Och man känner helt den sjuka effekten nu. Har inte heller original lager. Veven har en snittyta i ena änden sedan farsan kapa av ett lager som smält ihop med veven xd, men det borde inte göra skillnad, iaf inte så mycket att det skadar nåt.p4ck skrev:Beror ju helt på ifall du har strypt CDI eller inte om du ens kommer upp i de varven.TheFlyingFin skrev: Gäller detta Derbi också? Har nämligen rör som ger effekt upp till 13k varv och ligger rätt ofta där.
Sen brukar det snackas om att original vev och lager klarar ca 12k varv eller något. Men om din inte pajjat än är det ju lugnt! Gasa tills det rasar.
Det konstiga är, drn gör det. Böt ner mej till 12/52 istället för 14/52 då jag inte behöver toppfarten nu på vintern och kunde ha nytta av liiiite rappare axx. Med 14 fram är skillnaden typ 1sek accelerations tid 0-90. I teorin gör den 104,4 med 14 fram, men i verkligheten ganska exakt 100. Med 12 fram gör den 90. Och varvar lika mycket i alla växlar utom 6:an oberoe de av framdrevMisterDT50R skrev:Om du är orolig kan du dreva en kugg större fram så borde den inte nå mer än 12k iafTheFlyingFin skrev:Har ostrypt nu ja. Och man känner helt den sjuka effekten nu. Har inte heller original lager. Veven har en snittyta i ena änden sedan farsan kapa av ett lager som smält ihop med veven xd, men det borde inte göra skillnad, iaf inte så mycket att det skadar nåt.p4ck skrev: Beror ju helt på ifall du har strypt CDI eller inte om du ens kommer upp i de varven.
Sen brukar det snackas om att original vev och lager klarar ca 12k varv eller något. Men om din inte pajjat än är det ju lugnt! Gasa tills det rasar.