hur många varv är bra?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
nesse98
Varnad
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 juli 2013, 21:44

hur många varv är bra?

Inlägg av nesse98 »

hej, jag kör en dt50rsm 08 med 12-46 drevning, urpluggat rör o luftburk och ostrypt cdi och jag undrar vad för varv tal som är vettigt att ligga på om man inte vill ha isönder motorn?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Re: hur många varv är bra?

Inlägg av GurkMarmelad »

nesse98 skrev:hej, jag kör en dt50rsm 08 med 12-46 drevning, urpluggat rör o luftburk och ostrypt cdi och jag undrar vad för varv tal som är vettigt att ligga på om man inte vill ha isönder motorn?
vilket varvtal, det lägsta som du kan för den hastighet du vill nå ;)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Alla varvtal upp till 12000 ska inte vara någon fara.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

max varv är ingen fara om motorn är perfekt inställd
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

MrAndersson skrev:Alla varvtal upp till 12000 ska inte vara någon fara.
Gäller detta Derbi också? Har nämligen rör som ger effekt upp till 13k varv och ligger rätt ofta där.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

TheFlyingFin skrev:
MrAndersson skrev:Alla varvtal upp till 12000 ska inte vara någon fara.
Gäller detta Derbi också? Har nämligen rör som ger effekt upp till 13k varv och ligger rätt ofta där.
Beror ju helt på ifall du har strypt CDI eller inte om du ens kommer upp i de varven.
Sen brukar det snackas om att original vev och lager klarar ca 12k varv eller något. Men om din inte pajjat än är det ju lugnt! Gasa tills det rasar. :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Så länge motorn får rätt blandning och tillräckligt med olja så ska de inte vara någon fara. De som spelar roll då är hur bra kylningen fungerar och vad veven pallar.

Men original veven brukar hålla uppemot 14k. Men de sliter ju mer.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

p4ck skrev:
TheFlyingFin skrev:
MrAndersson skrev:Alla varvtal upp till 12000 ska inte vara någon fara.
Gäller detta Derbi också? Har nämligen rör som ger effekt upp till 13k varv och ligger rätt ofta där.
Beror ju helt på ifall du har strypt CDI eller inte om du ens kommer upp i de varven.
Sen brukar det snackas om att original vev och lager klarar ca 12k varv eller något. Men om din inte pajjat än är det ju lugnt! Gasa tills det rasar. :)
Har ostrypt nu ja. Och man känner helt den sjuka effekten nu. Har inte heller original lager. Veven har en snittyta i ena änden sedan farsan kapa av ett lager som smält ihop med veven xd, men det borde inte göra skillnad, iaf inte så mycket att det skadar nåt.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

TheFlyingFin skrev:
p4ck skrev:
TheFlyingFin skrev: Gäller detta Derbi också? Har nämligen rör som ger effekt upp till 13k varv och ligger rätt ofta där.
Beror ju helt på ifall du har strypt CDI eller inte om du ens kommer upp i de varven.
Sen brukar det snackas om att original vev och lager klarar ca 12k varv eller något. Men om din inte pajjat än är det ju lugnt! Gasa tills det rasar. :)
Har ostrypt nu ja. Och man känner helt den sjuka effekten nu. Har inte heller original lager. Veven har en snittyta i ena änden sedan farsan kapa av ett lager som smält ihop med veven xd, men det borde inte göra skillnad, iaf inte så mycket att det skadar nåt.
Om du är orolig kan du dreva en kugg större fram så borde den inte nå mer än 12k iaf :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

MisterDT50R skrev:
TheFlyingFin skrev:
p4ck skrev: Beror ju helt på ifall du har strypt CDI eller inte om du ens kommer upp i de varven.
Sen brukar det snackas om att original vev och lager klarar ca 12k varv eller något. Men om din inte pajjat än är det ju lugnt! Gasa tills det rasar. :)
Har ostrypt nu ja. Och man känner helt den sjuka effekten nu. Har inte heller original lager. Veven har en snittyta i ena änden sedan farsan kapa av ett lager som smält ihop med veven xd, men det borde inte göra skillnad, iaf inte så mycket att det skadar nåt.
Om du är orolig kan du dreva en kugg större fram så borde den inte nå mer än 12k iaf :)
Det konstiga är, drn gör det. Böt ner mej till 12/52 istället för 14/52 då jag inte behöver toppfarten nu på vintern och kunde ha nytta av liiiite rappare axx. Med 14 fram är skillnaden typ 1sek accelerations tid 0-90. I teorin gör den 104,4 med 14 fram, men i verkligheten ganska exakt 100. Med 12 fram gör den 90. Och varvar lika mycket i alla växlar utom 6:an oberoe de av framdrev
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar