Brottsling eller ej. Moped klass 2 på cykelväg.

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

TomosQuadro.A35
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 december 2013, 08:16
Ort: Nybro

Brottsling eller ej. Moped klass 2 på cykelväg.

Inlägg av TomosQuadro.A35 »

Jag övertalade min tjej köpa en moped, klass 2. Hon var total nybörjare förra året, bara kört 15-25 mil totalt, mest på landsväg, cykelväg, lite i centrum.
Jag lärde henne rensa loppa på stift, oljebyte, oljeblanda,trafikregler,allt jag kunde komma på. Utom att gasen kan hänga sig när man hänger kassar fel.
Hon handlar 3 kassar, leder moppen över torget, startar vid kanten av cykelvägen, hörnet av torget, och moppen skenar så fort hon kickar säger hon. Jag vet själv sen ungdomen att detta kan hända men man hinner oftast med att bromsa. Eller välter på gräsmatta som jag gjort. Men hon höll sig bara krampaktigt fast, hängde efter i styret, och åker runt hörnet och ut går en kvinna mitt framför henne och de kolliderar. Efter 5-10meter.
Först åtalades hon för brott, för hon kört klass 1 moped på cykelväg, vilket vi klart kunde visa domaren att hon inte gjort. Att hon då varit oaktsam och därmed automatiskt brottsling genom vållande till skada, för trafikbrottet då.
Men när det står klart att hon handlat helt rätt efter trafiklagarna så frågar domaren henne om hon inte orkade vrida tillbaks gasen, dömer henne sedan ändå till brott för att hon inte svarade tillräckligt snabbt, hon sa efteråt att det inte gick vrida bakåt alls när hon hängde efter i styret.
Jag vet själv att dragkraften kan försvåra detta att vrida tillbaks.
Domaren säger att han inte finner det sannolikt att gasen kan hänga sig så.
Jag som lärt henne allt men glömt det med kassar på gashandtaget, vet ju att sånt hänt de flesta moppe åkare någon gång. Bara otur för min tjej att olyckan skulle vara framme. Men jag tycker inte det är rätt att man får döma någon för brott då det var en klar olyckshändelse. Åtalet från början var ju om att hon kört klass 1 på plats där det är förbjudet och på så vis varit oaktsam, automatisk brottsling. Sen när det inte höll i rätten så dömer man henne rent utan grund till vållande av skada, som man bara kan om hon varit oaktsam. Hon har handlat mindre innan och klarat det utan att gasen hängt sig. Och på de fåtal sekunder i en ny främmande händelse kan knappast hon hunnit tänka, agera särskilt erfaret.
Så vad säger ni? Är det rätt att vara så nådelös mot en nybörjar tjej på moped? Hon har kört väldigt sakta och försiktigt hela tiden annars, nästan så jag tyckt lite försiktigt i överkant, som tjejer kanske brukar.
Domaren verkar inte visa nåd alls.
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Tycker hon har rätt, och att domaren är en jävel..

Står ju som sagt i regler att man får framföra ett klass 2 fordon på en cykeväg.
Men att domaren är så självisk är ju att han också har fel..
Jag skulle vända mig till vår trafikpolis Järnet60 här på forumet ,
Han kanske kan säga vad ni/du ska/kan göra.

Här är hans profil, så skicka ett pm till han: http://www.twostrokerider.se/forum/prof ... ile&u=4873

Lycka till! :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Vet man av egen erfarenhet att gasen inte alltid går att vrida tillbakas. Själv hänt många gå gånger då man åkt bakhjul och fått fötterna i marken. Det går inte vrida av gas utan att släppa sturet och vete katten vad som skulle hända då.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Surgubbe till domare och surtant som hon körde på. Kör man på någon och man kraschar och skit så polisanmäler la fan inte någon det? Var ju en olyckshändelse, löjligaste jag hört, tantjäveln kan ju dra åt skogen, elakt av henne!
Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Bara visa intyget att de är en klass 2 moppe?...

sen att hon körde på.någon får hon stå för. Spelar ingen roll om gasen hänger sig men dem borde vara snällare om de händer
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Gasen hängde sig pga kassar, jojo :roll: Kan man inte räkna ut att gashandtaget gasar oavsett vad som vrider på det så kanske man inte ska köra moppe ändå... Oaktsam låter som en ganska bra beskrivning?

Istället för att gråta ut på internet så kan ni ju lära er något av det.

Mvh noll sympati
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

jag vet inte med er. men jag skulle blivit förbannad om en knatte körde på mig med moppe om jag vore lite äldre, sen sålänge det inte finns vittnen så är det ert ord mot hennes.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Gångare har alltid rätt i trafiken. Då de är oskyddade och mest utsatta. Sedan så tycker jag att domen skulle vara annorlunda, då det precis som du säger är mycket, mycket svårt och vrida tillbaka handtaget när man "hängde efter i styret". Fortfarande vållande till kroppsskada dock.

Tycker ändå att ni ska överklaga! Men om de blir en dom är så är din flickvän skyldig i alla lägen.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Går det inte att överklaga domen?
Svårt att se en bild av det hela i huvudet att hon hängde efter moppen jag menar hur inkopitent får man vara?
Visst hon är en tjej, men man är väll inte så blåst i huvudet att man hänger kassar på gashandtaget?

Ser en flygande superwoman framför mig som flyger efter moppen hahaha :lol:
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

Måste bara fråga hur skadad hon blev som blev påkörd? Antar att moppen är orginal vilket innebär slö acceleration, på 5-10 meter med en orginal klass 2 moppe kan ju inte farten varit direkt hög?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

TomosQuadro.A35 skrev: Så vad säger ni? Är det rätt att vara så nådelös mot en nybörjar tjej på moped? Hon har kört väldigt sakta och försiktigt hela tiden annars, nästan så jag tyckt lite försiktigt i överkant, som tjejer kanske brukar.
Domaren verkar inte visa nåd alls.
Varför ska man på något sätt särbehandla någon för att personen är en nybörjare, samt det löjligaste jag läst idag, för att hon är tjej?!

Spelar inte heller någon roll hur hon har kört tidigare enligt dig, man kan inte ha det i baktanken varje gång man sitter i rätten "nej men han har aldrig varit i trubbel förut, äsch dömer honom till en dagsbot för misshandeln istället"

tetesnubben skrev:Måste bara fråga hur skadad hon blev som blev påkörd? Antar att moppen är orginal vilket innebär slö acceleration, på 5-10 meter med en orginal klass 2 moppe kan ju inte farten varit direkt hög?
Men vad väger en scooter? 90 kilo däromkring? Blir rätt mycket kraft om ett föremål kommer emot en i 10 km/h om man inte är beredd och kanske vinglig på fötterna.
Asddfgf4 skrev:Surgubbe till domare och surtant som hon körde på. Kör man på någon och man kraschar och skit så polisanmäler la fan inte någon det? Var ju en olyckshändelse, löjligaste jag hört, tantjäveln kan ju dra åt skogen, elakt av henne!
Skulle jag bli påkörd så skulle jag polisanmäla, det, uppsöka sjukhus för undersökning samt kontakta mitt FB ifall jag fick skador för att få ut ersättning, precis som majoriteten av Sveriges vuxna befolkning skulle göra.
TomosQuadro.A35
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 december 2013, 08:16
Ort: Nybro

Inlägg av TomosQuadro.A35 »

Tackar så mycket för tipsen..och visst ska man vara försiktig i alla lägen som hon varit..men oturen var framme..moppen har kraft, och snabb acceleration men inte så hög toppfart, men stark är den.Tyvärr automatväxlad annars hade hon kunnat koppla och bromsa när hon fätt kontroll..men ingen koppling och full gas..returfjädern drar normalt tillbaks bra, av sig själv, men inte när en kasse hänger på kanten/kransen på gashantaget. Hon har inte vågat starta den ens, sedan dess, gick med den plus kassar helt chockad 1,5 kilometer hem..jag var inte hemma då..alla är vi nybörjare i början..bara att
inte alla haft denna oturen..kvinnan skadade sin axel lite, men guldsmycken för tiotusentals kronor skall ha regnat ned över hela torget i Nybro..som min tjej då ska betala henne. Köpta i Iran. Vet inte om kvinnan talar sant. Polisen har sagt till kvinnan, att min tjej gjort brott, och att hon ersätts allt hon säger så.
De har sagt till åklagaren att hon kört klass 1, på cykelväg, och då per automatik, är det hela oaktsamhet. Men så var det inte i verkligheten.Hon kör ju folkmoppe klass 2. Men man vill inte erkänna att polisen gjort fel bedömning, som ledde till åtalet, så försöker man skyla över misstaget, genom att chansa och döma ändå. För statistiken mest tror jag.

Låtsas att man inte fattar, att en gas kan hänga sig, att man skulle orka vrida tillbaks mitt i draget. Allt för att skyla sina egna misstag utan hänsyn alls till min tjej, som var lika chockad, som iranska kvinnan. Finns tjejer i trafiken, som tolkats som olyckor, av bristande teknisk kunskap innan, i värre fall än detta, utan att klassas som brottsling för det. Så detta är lite orättvist och hon skall överklaga klart. Min fd. med nytt körkort, voltade bilen med mina två barn i bilstolarna, men inte var hon brottsling för det, utan det var en olycka. Så tycker det liknar person förföljelse mera än lag och rätt.

Tack för alla åsikter, goda som dåliga. Har någon själv haft öl eller tungt på styret och hänt liknande, så berätta gärna, hur det gick Men min tjej hade bara matvaror i kassarna, hoppas jag.
Hon är 160 och 50 kilo så inte lätt att vara stålmannen då.
Ja..säger då det..tjejer är tjejer..bäst på annat oftast än tekniska saker.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

[spoiler]
TomosQuadro.A35 skrev:Tackar så mycket för tipsen..och visst ska man vara försiktig i alla lägen som hon varit..men oturen var framme..moppen har kraft, och snabb acceleration men inte så hög toppfart, men stark är den.Tyvärr automatväxlad annars hade hon kunnat koppla och bromsa när hon fätt kontroll..men ingen koppling och full gas..returfjädern drar normalt tillbaks bra, av sig själv, men inte när en kasse hänger på kanten/kransen på gashantaget. Hon har inte vågat starta den ens, sedan dess, gick med den plus kassar helt chockad 1,5 kilometer hem..jag var inte hemma då..alla är vi nybörjare i början..bara att
inte alla haft denna oturen..kvinnan skadade sin axel lite, men guldsmycken för tiotusentals kronor skall ha regnat ned över hela torget i Nybro..som min tjej då ska betala henne. Köpta i Iran. Vet inte om kvinnan talar sant. Polisen har sagt till kvinnan, att min tjej gjort brott, och att hon ersätts allt hon säger så.
De har sagt till åklagaren att hon kört klass 1, på cykelväg, och då per automatik, är det hela oaktsamhet. Men så var det inte i verkligheten.Hon kör ju folkmoppe klass 2. Men man vill inte erkänna att polisen gjort fel bedömning, som ledde till åtalet, så försöker man skyla över misstaget, genom att chansa och döma ändå. För statistiken mest tror jag.

Låtsas att man inte fattar, att en gas kan hänga sig, att man skulle orka vrida tillbaks mitt i draget. Allt för att skyla sina egna misstag utan hänsyn alls till min tjej, som var lika chockad, som iranska kvinnan. Finns tjejer i trafiken, som tolkats som olyckor, av bristande teknisk kunskap innan, i värre fall än detta, utan att klassas som brottsling för det. Så detta är lite orättvist och hon skall överklaga klart. Min fd. med nytt körkort, voltade bilen med mina två barn i bilstolarna, men inte var hon brottsling för det, utan det var en olycka. Så tycker det liknar person förföljelse mera än lag och rätt.

Tack för alla åsikter, goda som dåliga. Har någon själv haft öl eller tungt på styret och hänt liknande, så berätta gärna, hur det gick Men min tjej hade bara matvaror i kassarna, hoppas jag.
Hon är 160 och 50 kilo så inte lätt att vara stålmannen då.
Ja..säger då det..tjejer är tjejer..bäst på annat oftast än tekniska saker.
[/spoiler]

överklaga och ha med intyget på att det är en klass 2

sen bör man ifrågasätta smyckena, man borde sätt dem på marken, självklart ska skadorna på dem/henne ersättas
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Snacket om smyckena är en ren och skär lögn högst troligen, rätt vanlig lögn de brukar dra med när de blir utsatta för något liknande, rån, inbrott i hem, inbrott i bil etc, men aldrig finns det möjlighet att uppvisa kvitton.
Skriv svar