Elfrågor om MT5

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Elfrågor om MT5

Inlägg av Magister543 »

Jag har en MT5:a från -96. Har ställt undan den för vintern och ska då göra i ordning elen.
Problemet är att lamporna brinner hela tiden, och vissa inte ens funkar. Är det något fel på spänningsregulatorn? Eller något annat?

Kan tillägga att den har ett system med 6v, om det behövs.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Demuz, G-son skulle kunna det här. Har för mig att det brukar bero på säkringen?
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Det kan inte vara säkringen om lamporna drivs på generatorn.
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Okej, kan också informera om att lamporna går sönder vid ökat varv. Vid tomgång är de som de ska vara.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Med nästan 20 år på nacken kan det vara en bra början att helt enkelt kolla igenom elsystemet, så inga kablar lossnat, inga kontakter är oxiderade och så vidare.

Vad i elsystemet fungerar, och vad fungerar inte?
Är batteriet fullt friskt och inkopplat? (Med hel säkring och så givetvis.)
Vad använder du för effekt på strålkastarlampan?

Har du tillgång till en multimeter?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Okej, tack för det utförliga svaret.
Jag har tillgång till multimeter, så det blir väl till att kolla upp det :)
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Kolla voltregulatorn. Om den är paj så kan du få uppåt 20 volt i lamporna istället för 6 volt. Så var det på min DT50 förut, men nu kör jag med 12v-lampor istället för 6v, och dessa brukar iaf hålla ett tag
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Vad har du för volt ut vid lampan?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Jag har strömavbrott nu, så har inte något ljus i garaget. Får kolla upp det där med lamporna vid tillfälle.
Jag återkommer!
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Hej igen!

Prövade att sätta i en 12 volts lampa i framlampan, hade ingen 6 volt hemma. Den lyste på bra, men när varvtalet steg så steg även lampans sken och den slocknade (brann). I mina öron känns det som att något med voltregulatorn/spänningsregulator (om det är samma sak). I alla fall den som ser till att det är jämn ström, även vid ökat varvtal.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Magister543 skrev:I mina öron känns det som att något med voltregulatorn/spänningsregulator (om det är samma sak).
Spänning mäts i volt, det heter spänningsregulator men folk som bara vet att den "reglerar volten" kallar den felaktikgt för voltregulator.

Men ja, du har rätt, det beteendet säger att regulatorn inte sköter sitt jobb. Det kan i princip ha två orsaker:

1: Regulatorn är trasig.

2: Regulatorn är inte inkopplad så den kan sköta sitt jobb.

Med tanke på hojens ålder är det inte helt ovanligt med glappkontakter, skadade kablar o.s.v, så jag hade börjat med en mätning för att se vad det verkar vara. Om du sätter kablarna från multimetern på regulatorns jord och den anslutning där strömmen kommer från generatorn på regulatorn (medan kontakten sitter på regulatorn) så ska mätaren visa vilken spänning som kommer fram till regulatorn. Är det runt 7V eller lägre ligger problemet förmodligen någonstans i övriga elsystemet, är det långt över det bör det betyda att regulatorn är trasig.


Att byta till 12V lampor löser förresten inte problemen, det kan faktiskt förvärra det. Däremot kan man lindra/bota problemet genom att byta till lampor med högre effekt - dom drar mer ström från generatorn så det finns mindre "överskott" som kan bränna lamporna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Är det värt att, när jag ändå ska byta, köpa en spänningsregulator med 12V. Jag menar, alla (eller majoriteten) lampor, stylingsdelar är 12V.
Om vi säger att jag väljer att byta, vad mer måste jag byta, förutom alla lampor? Vad kommer det att kosta totalt?
Behöver inte ha några exakta siffror men bara ett ungefär.

Tack för bra respons på mina frågor, det hjälper mig grymt mycket! :D
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Alla kablar efter spänningsregulatorn (beroende på vad det är för kvadrat nu)
Även ev. andra lampor som drivs på 6v.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Okej, men är det svårt då? Måste man gå in i handtaget (strömbrytaren) och hålla på att byta kablar?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kablar behöver inte bytas. När det handlar om så små skillnader som 6-12V är det inga problem, i alla fall inte när man går åt det hållet - kablarna är förmodligen godkända för 50V eller nått sånt ändå. Man ska inte ta en sån kabel och använda till 230V, isoleringen är inte tänkt att klara det jobbet, men som sagt, några få volt hit eller dit är ganska försumbart.
Man behöver förvisso även tänka på strömmen (ampere), men för en given effekt minskar strömmen om spänningen ökar, och därmed kan man ha klenare kablar (mindre koppar). Skulle tro att den klenaste kabeln man hittar på en MT ändå är grövre än den grövsta originalkabeln på min Senda, så på den punkten har MTn betydligt bättre dimensionerade grejer... :lol:

Det som behöver bytas är de "aktiva delarna". Glödlampor, batteri, blinkersrelä...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Alla kablar är ju endast "godkända" för en viss ström.

Tänkte endast om nu kablarna är väldigt små, runt 0.5 kvadrat.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Skriv svar