Portning hjälp

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Portning hjälp

Inlägg av DerbiAndreas »

Tjena, har skruvat isär farsans gamla Crescent, å polarens Aerox som han vill ha portad, hade tänkt porta Crescenten först, för att typ få en ide hur man gör osv, första frågan är: På Crescenten har farsan redan jackat kolven såg jag, läste någonting om man inte har membran så kan man jacka kolven? Hade tänkt att jacka den en knappt cm på insugssidan ofc, men kan jag det isf? Den har ju membran osv, liggande minarelli för den som undrar. Sen sa en snubbe att man skulle bara polera upp allt, å bara slipa avgasporten, polarens aerox är inte ens matchportad, är la bättre att porta allt å sen polera? Inga problem med verktyg osv, farsan är typ deltids mekaniker, han har allting, kom med förslag på vad man kan slipa, polera, allt du kommer på! :) Tack som fan :wink:
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du behöver börja tänka på portdurationer först och främst.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

G-son skrev:Du behöver börja tänka på portdurationer först och främst.
Något bra program du använder? Helst på svenska, kan ej moppe snack på engelska :roll:
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Rexxys program. Basic. Höj avgas för mer varv. Sänk för mindre. Bredda för mer flås. Sedan finns de tusen grejer till. Detta är la grundprincip. Om jag var du skulle jag snacka med någon som gjort de och kan de. Annars läs graham two stroke tuning. Riktigt bra bok finns att ladda ner som pdf fast på engelska. Allt jag lärt mig kommer ifrån egna tester och min bas kommer ifrån den boken och mina cyllqr har piskat på bra:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
derix
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 4 maj 2012, 07:35
Ort: vellinge

Inlägg av derix »

Ett tips är att skicka in sakerna till t ex jonthä då blir det bra gjort för en billig slant :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ja du kan jacka kolven även om du kör med membran..

lär dej enkla saker som vad för utformning på portar å liknande som sliter så lite som möjligt på kolvringarna.
sen lär dig va som funkar helt okej i durations väg... bättre å porta lite å göra försiktiga durationer nu i början när du inte kan änn att dra på ordentligt! för har du tagit förlite kan du alltid bättra på.

vet va du vill ha ut av mopens prestanda... alltså vill du ha gött bottendrag då du ska köra inne i stan å inte ute på landsbyggden läs på dig vad som är bäst att porta då..

MVH Togge
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

mitt tips är att måste du fråga hur man ska göra, så gör det absolut inte på någon annans grejjer. prova på dina egna först och få lite kunskap.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

jacka kolv gör man väl endast på en kolvstyrd motor(inget membran)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

bonnaracing skrev:jacka kolv gör man väl endast på en kolvstyrd motor(inget membran)
Jacka kolven, betyder att man filar ovanpå kolven mot spol/avgas-porten. Vilket funkar på alla 2-tacktare.

Det du menar, är kolvlucka! Som filas vid insuget på kolven. Funkat enbart på kolvstyrt!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det beror precis på vem man frågar. :wink: Oavsett vilket så är det bättre att porta cylindern korrekt istället för att försöka nå rätt durationer genom kolvmodifiering.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar