Fyrhjuling hemmabygge

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

När jag provkörde en CR 500 vintern 12-13 så fick man gasres i femman :P På blankis me 2cm blötsnö. Fast din far kanske har annan krassning o så kanske han inte drog på fullt.. ;)
Tack alla som följer! Ska försöka uppdatera regelbundet :) Nu just står det stilla p.g.a. att de har värmenypt men det löser sig nog ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

John Westerlund skrev:När jag provkörde en CR 500 vintern 12-13 så fick man gasres i femman :P På blankis me 2cm blötsnö. Fast din far kanske har annan krassning o så kanske han inte drog på fullt.. ;)
Tack alla som följer! Ska försöka uppdatera regelbundet :) Nu just står det stilla p.g.a. att de har värmenypt men det löser sig nog ;)
haha, nu mytar du allt va? xD
vart enda cf jag testat har bara haft låg/högväxel.
och det är endel, farsan köpte nämligen hem dom och renoverade upp för att sedan sälja ;)
någon femma har jag aldrig sett iallafall och gasres existerar inte ens ^^
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Ne ja tyckte du skrev cr men de va cf... ;) cr500 e ju 500cc tvåtakt :P o DÄR har du gasres ;)
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

han menar ATV :P hehe lite skillnad på en slö cf500 å en Honda cr500
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Haha jo tack ja vet :D
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Såja, nu har jag skruvat av cylindern och kollat hur illa de e. Va lite värre än va jag hade trott. Men här kommer bilderna! :P

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ser nog int så bra ut dedär... :/
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

tryck i en ny kolv bara så går den igen ^^
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Ser du på bild nr.3 så saknas de en liten flisa... Enligt nåt motorcykelforum från Storbritannien så skulle kolvringen fastna i den o antingen pajja kolvringen eller gräva in i porten... Men ja tror nog ja slirar in till stan o beställer ny kolv nån dag ;) blir billigast så.. ( haha xD )
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Nu ha projektet stått stilla alltför länge! Snubben som beställde ny kolv åt mig ha ännu int fått nån kolv så ja tror att ja ska beställa nytt 70. Tänkt köpa isbil tills i vinter men snubben ja skulle köpa av såld den härom dan till nån annan. Så pengarna jag skulle ha satt på en bil kommer ja nu istället sätta på trim o pimp till projektet. Så nu kommer de en liten fråga: Eftersom ja e lite snål ( projektet kommer kosta en hel del, hittills 4k o den går int än. ) så undrar jag vilken cylinder ni tycker jag ska köpa. Finns Naraku för 1300 o en Airsal för 2000. Nån som vet om Naraku e bra eller till o me bättre än Airsal. Ha redan provat på Airsal o va relativt nöjd ( med tanke på att den kostade ''så lite''...)
Tänkte också köpa ny fögg, med tanke på att förgasaren ja använd senast hör till en annan moped. Den jag körde me är en Dellorto PHBG 21mm Racing o de gick skitbra me den. Fast kanske att ja köper en 19mm till den andra o lägger 21mm på fyrhjulingen.
Tänkte också köpa nya bakdäck p.g.a. dom gamla e snart slicks så jag kanske sätter dubbar i dom tills vintern och har dom nya på vår/ sommar/ höst. däcken kostar typ 450kr styck så 900 för två bakdäck. Btw så e däcken slanglösa så bara de int läcker från dubbarna så ska de väl gå fint.

Så va tycker ni? Vill höra vad ni tycker :D

Vilken cylinder?
Vilken fögg?
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

airsal ska vara rätt slö har jag hört? :O
Bild
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Asddfgf4 skrev:airsal ska vara rätt slö har jag hört? :O
Jo om man jämför me cylindrar som kostar lite mer o e av lite bättre kvalite så är väl nog Airsal slött. Men jag undrade om nån vet hur stor skillnad de e på Naraku o Airsal.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
lallex
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 november 2013, 14:00
Ort: Mariehamn

Inlägg av lallex »

Kommer bli riktigt fränt :P
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Lessen o säga men nu kommer projektet stå still en stund p.g.a att jag brutit nyckelbenet :/ Shit happens! Men under tiden har ja väl tid o få hem allt som saknas. Börja på elsystemet härom dan. Har tändningen på strömlås nu så nu slipper man riva ur tändhatten för o döda den xD
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pXph8vKL ... e=youtu.be[/youtube] Såhär gick den sist jag hade igång den...
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

John Westerlund skrev:Lessen o säga men nu kommer projektet stå still en stund p.g.a att jag brutit nyckelbenet :/ Shit happens! Men under tiden har ja väl tid o få hem allt som saknas. Börja på elsystemet härom dan. Har tändningen på strömlås nu så nu slipper man riva ur tändhatten för o döda den xD
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pXph8vKL ... e=youtu.be[/youtube] Såhär gick den sist jag hade igång den...
kommer nog gå som bara den när du får ordning på den!

lite offtopic: hur bröt du nyckelbenet?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

krya på dig :)

men hur är röret draget?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

GurkMarmelad: haha lång historia: Jag har diabetes och är med i en förening så vi hadde en helt vanlig årlig träff, denhär gången var det curling som stod på agendan. En tjej som oxå har diabetes undrade om ja ville komma me så ja tackade ja. Väl där så fick man ju två olika skor: en som greppade på isen och en som int greppade. Så skulle vi träna på o sopa o ja blev så i gasen för ja hade fått en perfekt bana men liiite för lite fart på klotet så ja sku springa fram o sopa lite. MEN man ska ju int springa utan glida... så.. ja.. de bar ikull xD o ja landa på vänstra axeln krash bom in till akuten, fick 12 mg morfin, tog några röntgenplåtar o så vipps hade ja brutet nyckelben :)

Persson97: haha tack tack :)
jaaa asså... xD röret e nog helt vanligt draget men efter expansionen så e de en 1m slang till ljuddämparn, därför de ser lite fucked up! O så e ju kylarslangen dragen rätt genom ''öglan'' på röret, vilket visade sig vara ett rätt dumt ställe o dra slangen på då de börja lukta bränt o spruta kylarvätska överallt xD Nåja det ordnar sig :)
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Tjo! Var in till staden idag och inhandlade lite godis till projektet, bland annat ett relä och en batteriindikator :D Alltså en mojäng som gör att man kan se hur mkt kräm man har kvar i batteriet. Har tänkt koppla in den så att man måste ha strömlåset i tändläge för att den ska funka. Såhär såg den ut:

Bild

Bild

Då gröna lampan blinkar är batteriet över 80%.
Då gula lampan blinkar är batteriet under 80% men över 60%
Då röda lampan blinkar är batteriet under 60%

Bild

Gröna lampan blinkar ej.

Bild

Gröna lampan blinkar.

Så nu får det va nog! Update snart igen :)
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

ska följas då ja ska göra exakt samma sak haha :)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

John Westerlund skrev:GurkMarmelad: haha lång historia: Jag har diabetes och är med i en förening så vi hadde en helt vanlig årlig träff, denhär gången var det curling som stod på agendan. En tjej som oxå har diabetes undrade om ja ville komma me så ja tackade ja. Väl där så fick man ju två olika skor: en som greppade på isen och en som int greppade. Så skulle vi träna på o sopa o ja blev så i gasen för ja hade fått en perfekt bana men liiite för lite fart på klotet så ja sku springa fram o sopa lite. MEN man ska ju int springa utan glida... så.. ja.. de bar ikull xD o ja landa på vänstra axeln krash bom in till akuten, fick 12 mg morfin, tog några röntgenplåtar o så vipps hade ja brutet nyckelben :)

Persson97: haha tack tack :)
jaaa asså... xD röret e nog helt vanligt draget men efter expansionen så e de en 1m slang till ljuddämparn, därför de ser lite fucked up! O så e ju kylarslangen dragen rätt genom ''öglan'' på röret, vilket visade sig vara ett rätt dumt ställe o dra slangen på då de börja lukta bränt o spruta kylarvätska överallt xD Nåja det ordnar sig :)
haha, så kan det gå ;)

ang slicks med isdubb, hur ska man göra? skruvar man i dubben från insidan så dem går igenom gummit och ut på andra sidan?
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

haha fan va fränt projekt! Hur kan ja missa detta?

Angående Airsal 70cc cyllar så är det bara skitsaker min cylinder skar 3 gånger :) Kolla bilderna på mitt projekt så får du se hur kolven såg ut :p

Kommer följas! :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

GurkMarmelad skrev: haha, så kan det gå ;)

ang slicks med isdubb, hur ska man göra? skruvar man i dubben från insidan så dem går igenom gummit och ut på andra sidan?
Njaa... Jag skulle iaf inte skruva i från insidan. Jag skulle väl göra som HasSse666 o antingen borra 1,5mm hål 2/3 av djupet i däcket o sen droppa lise lim i hålet o skruva in dubben eller skruva in dubben och skruva ut den tibax, droppa lim i hålet o skruva in tibax. Tror de blir bäst om man borrar först men man vet aldrig ;)
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 7 september 2013, 22:27

Inlägg av John Westerlund »

Törnan skrev:haha fan va fränt projekt! Hur kan ja missa detta?

Angående Airsal 70cc cyllar så är det bara skitsaker min cylinder skar 3 gånger :) Kolla bilderna på mitt projekt så får du se hur kolven såg ut :p

Kommer följas! :)
Tjanå asså prestandamässigt va de väl inge fel me tanke på att de va gasres på ettan o tvåan :P Men kvalitetsmässigt är de nog i sämre laget... Min ha nypt två gånger så :P

Tack! :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Törnan skrev:haha fan va fränt projekt! Hur kan ja missa detta?

Angående Airsal 70cc cyllar så är det bara skitsaker min cylinder skar 3 gånger :) Kolla bilderna på mitt projekt så får du se hur kolven såg ut :p

Kommer följas! :)
det är du som inte kan ställa in fuggen törnis :wink:
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

Persson97 skrev:
Törnan skrev:haha fan va fränt projekt! Hur kan ja missa detta?

Angående Airsal 70cc cyllar så är det bara skitsaker min cylinder skar 3 gånger :) Kolla bilderna på mitt projekt så får du se hur kolven såg ut :p

Kommer följas! :)
det är du som inte kan ställa in fuggen törnis :wink:
ehh vafan ;) Ja "körde" ju in som man skulle men den nöp efter en 5 min :p
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Skriv svar